Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

אהבה מהקלטה ראשונה

ושורה נוספת – Extra Bold

חובבי מוזיקה, אם עוד לא יצא לכם להיתקל עדיין בפרוייקט "קול שני וחמישי" אז כנראה שלא הקשבתם כמו שצריך, משום שבשנה האחרונה, בשקט אמנם אך עם המון מרץ ותנופה, נרקמה יוזמה מיוחדת במינה עבור מוסיקאים פעילים בישראל, שהחזירה את ההקלטה האנלוגית לתמונה ונתנה ביטוי, צליל ותמונה להקלטת מוזיקה מקורית וחדשה.

הפרוייקט, הוא פרי היוזמה של אולפני מצלול, שקיימים כבר כעשור ובו הוקלטו אלבומים של אמנים רבים, ביניהם: אריק ברמן, שני פלג, בן צוק, פרוייקט עבודה עברית חנוך לוין ועוד ופרוייקט "קול שני וחמישי הוא למעשה גלגול מוצלח במיוחד של עשרות ג'ם סשנים שהתקיימו בו בעבר, הוקלטו והועלו לאתר YouTube.

"חשבנו מה נוכל לעשות עבור אמנים בשלבים שונים של הקריירה שלהם ובד בבד לנצל את הציוד האנלוגי שקיים כבר באולפן" מספר קובי פרחי, טכנאי ראשי ומנהל אולפני "מצלול" בראיון טלפוני. "מנהלת האמנים ליליאן שוץ עשתה לי הכרות עם בלוגים דומים בארה"ב וכך עלה הרעיון להשתמש במדיה החברתית להפצת המוזיקה הטובה שאנחנו מקליטים באולפן ולתת לאמנים יוצרים את האפשרות לשתף שירים, שהוקלטו אצלנו באופן אנלוגי לחלוטין, בטייק ראשון אחד ויחיד בלבד" . וכך מדי שבוע, בימי שני וחמישי נערכים באולפן סשנים של הקלטות עם אמנים שמקבלים את האפשרות לבוא ולהקליט בחינם, ללא תשלום על טכנאי או זמן אולפן. בסוף התהליך הם מקבלים הקלטה ומיקס ללא עלות מצידם.

הפרוייקט החל קורם עור וגידים ואמנים ששמעו עליו מפה לאוזן כמו דן תורן ורבים נוספים, החלו להגיע להקלטות, רובם דיווחו על חווית הקלטה נדירה וחד פעמית בה האמן נותן את כולו להצלחת השיר מתוך ידיעה ברורה שניתנת לו הזדמנות אחת ויחידה, להוציא סאונד איכותי והקלטה שתצליח להביע בצורה הטובה והאותנטית ביותר, את יצירתו.

היום בעידן הדיגיטלי ובעידן האולפנים הביתיים נדמה היה שההקלטה האנלוגית פסה מן העולם, הסאונד שאפיין אלבומים של ג'ימי הנדריקס ואומנים נוספים, הלך ונעלם. אולם ב'מצלול' הצליחו להחזיר עטרה ליושנה ולעורר באמנים מחויבות אמיתית לתהליך, שנכנסים לאולפן רק ברגע שהם מוכנים ולא שניה לפני כן. מתוך הבנה שהם אמנם מוגבלים מצד אחד להקלטה אחת בלבד אך דווקא האנרגיות והלחץ סביב הסשן היחיד, מצליחים להוציא מהם את המיטב, בדומה בהופעות חיות.

"חשוב לנו שאמנים שמגיעים לכאן, יגיעו מתוך תחושת מחויבות אמיתית לפרוייקט" מוסיף פרחי ואכן אין הגבלה מוסיקלית על סגנונות וההקלטה היא בטייק אחד, של שירים בלבד בכל שפה שתרצו תוך התמקדות בחומר מקורי, עד 3 או 4 שירים לכל אמן. אבל במצלול לא מסתפקים בהקלטה בלבד, אלא חברו למאייר מישל קישקה שנרתם אף הוא לפרוייקט בהתנדבות, מתוך אהבתו למוסיקה ומאייר בדרכו הייחודית את תמונותיהם של רבים מהאומנים הנוטלים חלק במיזם.

כל אמן מקבל דף משלו באתר האינטרנט , מלווה בתמונה או איור ושם ניתן לשמוע את ההקלטה, לקרוא ביוגרפיה על האמן ויצירתו, לקבל קישורים לשמיעת שירים נוספים ומידע על הופעות קרובות. "כל הפרוייקט" מדגיש פרחי בדבריו, "לא נעשה מתוך חשיבה כלכלית אלא בחשיבה ומתוך אוריינטציה שיווקית לאומנים, שזקוקים גם לבמה וגם לאולפן, אנו מצידנו זוכים להפעיל את הציוד האנלוגי שלנו לעתים קרובות ועוזרים ליצירתה של מוסיקה חדשה טובה".

הילי בוימל, יוצרת מקורית ואמנית שהוציאה אלבום ראשון בימים אלו והקליטה אף היא בפרוייקט, מספרת שהגיעה אליו במקרה באמצעות שמועה שנפוצה ולפיה ישנו אולפן שנותן לאמנים להקליט בחינם. היא פנתה לקובי ומכיוון שהיתה באמצע התהליך של הקלטת האלבום שלה, החליטה להשתתף בפרוייקט על מנת לקדם את המוסיקה ולהקליט מספר שירים מאלבום הבכורה שלה, בפורמט אקוסטי.

"החוויה" היא מספרת, "היתה מקסימה עבורי כאמנית יוצרת, היה שיתוף פעולה נפלא עם הצוות ומאוד קסמה לי העובדה שניתן לי רק טייק אחד בלבד. זאת משום שמדובר בגורם שמדרבן אותך כאמן למצוינות ולהיות הכי טוב שיש, זה כמובן מלחיץ ואז במקרה זה אתה מתאמן הרבה מראש ומגיע לאולפן מוכן".הילי גם לקחה חלק במופע הבכורה של הפרוייקט שהתקיים בחודש אוקטובר האחרון בתיאטרון תמונע ומספרת על חווית הופעה טובה, אינטימית, חד פעמית וראשונית.

"המופע בתיאטרון תמונע" מספר פרחי, "שערכנו בחודש האחרון, היה הערב הראשון מסוגו וסיכם שנה של יצירה בה הוקלטו למעלה מ-350 שירים. בערב עצמו נטלו חלק אומנים רבים שהקליטו איתנו במהלך השנה ושהיה להם את האומץ לעלות על במה והם מצידם דיווחו על חוויה רגשית ייחודית שחוו בהופעה".

"כיום" הוא מסכם, "יש לנו רשימת המתנה של 3 חודשים לאמנים המעוניינים להקליט אצלנו ואנו מנסים לגייס כוחות ומשאבים לעוד שנה נוספת".

תגובות וצלילים נוספים תוכלו לראות ולשמוע בכתבה הבאה שמסכמת את אירועי המופע ומביאה את הזווית האישית של האמנים שהשתתפו בה ובפרוייקט.

הפקה, צילום ועריכה – יניב גריידי

במהלך הערב הופיעו :
איתי מזילו dead end road , אופיר סומברג אנשי מזוודות, שים The damage is done , הילי בוימל אם תקרא דודו יצחקי בין המילים, טלוי הגברת מהבנק ו טל מיכל לוטן Romance a failure , ענת בן חמו I can feel life , שירי גולן פשוט, שמלצר מאמינים, רונן גרין PUZZLE , גיטלה Long lost sister , צביקה פורס for Breaking my heart , דניאל דור מי שמביט, רני ואיילנד אם קריר בחוץ,גדי אלטמן רעב, רועי לביא -ביום שהציניות הרגה את הרגש ועדי כהן I love you

אמנים יוצרים שמעוניינים לקחת חלק בפרוייקט, מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט לקריאת תנאי ההשתתפות ולהתרשם מהשירים המגוונים והאמנים הרבים שהתאהבו במקום על הטייק הראשון.