Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

אריק איינשטיין הלך לעולמו בגיל 74

אריק איינשטיין הלך אמש לעולמו באופן פתאומי בגיל 74, ובאחת, איבד עולם התרבות ומדינת ישראל כולה, את האיש שהיה פסקול החיים של כולנו.

הוא נולד בתל אביב בשנת 1939, אביו יעקב איינשטיין היה שחקן בתיאטרון "האוהל". כנער התחנך בתנועת "השומר הצעיר" והרבה לעסוק בספורט, שהפך לאהבתו הראשונה ולחלק מהותי מחייו כבר מגיל צעיר, כאשר היה אלוף הארץ לנוער בקפיצה לרוחק ובהדיפת כדור ברזל ואף שיחק כדורסל בקבוצת הנוער של "הפועל תל אביב".

צעדיו הראשונים בעולם התרבות החלו בלהקת הנחל ולאחר שחרורו התפתחה גם קריירת המשחק שלו כשחקן בתיאטראות "הסימבטיון" וה"אוהל" ובלהקת "בצל ירוק". את מיני אלבום הסולו האשון שלו כמבצע הוציא איינשטיין בשנת 1960 ובשנים שלאחר מכן הצטרף לשלישיית גשר הירקון עם בני אמדורסקי ויהורם גאון ושיחק בהצגות ובסרטים: "אירמה לה דוס" ו"סלאח שבתי".

את אלבום הבכורה המלא שלו "שר בשבילך" הוציא איינשטין בשנת 1966 ובאותה שנה חבר לשמוליק קראוס וג'וזי כץ והצטרף להרכב ה"חלונות הגבוהים" ביחד הרבו להופיעו והוציאו את אחד מאלבומי המופת שסימנו את תחילתו של הרוק הישראלי. בשנת 1967 פגש בשלום חנוך שהיה שותפו למסע היצירה במשך השנים הבאות. ביחד הוציאו השניים את האלבום "מזל גדי" ולאחר מכן ב-1970 את האלבום "שבלול" הנחשב אף הוא לאבן דרך בהתפתחות הרוק הישראלי המודרני. עם נסיעתו של שלום חנוך ללונדון פנה אריק איינשטיין וחיפש שותפים חדשים ליצירה שלא חדלה לרגע. הוא הרבה לשתף פעולה עם מיקי גבריאלוב, הצ'רצ'ילים, שם טוב לוי ויעקב רוטבליט. באותם שנים גם יצאו לאור הסרטים: "שבלול", ,"חור בלבנה" "עיניים גדולות" תוכניות "לול" ו"מציצים" בהם כיכב אריק איינשטיין. בשנת 1973 פנה לפרוייקט "ארץ ישראל הישנה והטובה" במהלכו יצאו לאור 5 אלבומים של שירי מולדת מראשית היישוב ושירים משנות ב-50 בעיבודים חדשים של יוני רכטר, אבנר קנר ושם טוב לוי.

לאורך שנות ה-70 הירבה איינשטיין להוציא אלבומים רבים וב-1979 חבר שוב לשלום חנוך לסיבוב הופעות משותף. ב-1982 עבר תאונת דרכים קשה ולאחריה הפסיק להופיע ומיעט להראות בציבור אולם לאורך כל השנים ועד עצם היום הזה, לא חדלה יצירתו המוסיקלית אף לא לשניה אחת.

יכולתו הייחודית לשתף פעולה עם אמנים רבים וחוש ההומור המופלא שלו הביא להקלטת הקלטות "כבלים" ו"כמו גדולים" בתחילת שנות ה-90 ובך חשפו אותו לדור חדש של ילדים שגדלו על שיריו ועל המערכונים, ההומור והסאטירה. בשנת 1999 גם חזר לשתף פעולה עם שלום חנוך וביחד הוציאו את האלבום "מוסקט". בשנים שלאחר מכן שיתף פעולה עם המוסיקאי גיא בוקאטי והקפיד להוציא כמעט כל שנה אלבום חדש ולשלב בהם תמיד מוטיבים מחייו: אופטימיות, אהבה, ספורט ואהבתו האינסופית לקבוצת הכדורגל של "הפועל תל אביב" ושירי ילדים רבים.
בתקופה האחרונה עסק בפרוייקט חדש, אלבום משיריו של המשורר אברהם חלפי בעיבודים חדשים.

בשנת 1969 הצטרף אריק איינשטיין לאקו"ם ובשנת 2004 הוענק לו פרס מפעל חיים על פועלו רב לאורך השנים. בשנת 2010 על פי נתוני ההשמעה של אקו"ם פורסם כי היה הזמר המושמע ביותר באותה שנה.

אריק איינשטיין סימל יותר מהכל עבור דורות שלמים את התמימות והאהבה של ארץ ישראל השינה אך מנגד גם את ההתחדשות המוסיקלית והסאונד הישראלי החדש של הרוק בשנות הששים והשבעים, עם שיתופי פעולה מוסיקליים מגוונים, פזמונים נצחיים, מילות שירים שהצטיינו בתום ובפשטות נוגעת ללב וקול בריטון אחד עמוק, שייזכר לעד.

יהי זכרו ברוך.