Menu

נימוקי ועדת השיפוט של אקו"ם בתחום הספרות והשירה:

חברות ועדת השיפוט בתחום הספרות והשירה:

דורית רביניאן, חנה גולדברג ויהודית קציר.

פרס ע"ש דליה רביקוביץ' על מפעל חיים לסופרת- אורלי קסטל בלום

ועדת הפרס החליטה על הענקת פרס אקו"ם על מפעל חיים לסופרת אורלי קסטל בלום, בזכות היותה קול מרכזי, חזק וצלול בספרות העברית. השנה מלאו שלושה עשורים לצאת קובץ סיפוריה הראשון, "לא רחוק ממרכז העיר", ודומה כי מאז ועד ל"רומן המצרי" שראה אור לפני שנתיים, הפכו המקוריות והמבע האבסורדי לתו ההיכר ביצירה ה"קסטלבלומית". בכתיבתה האירונית, כתיבה לפרקים מכמירת לב ולפרקים מוטרפת, קסטל בלום שוברת מוסכמות ספרותיות וקודים תרבותיים, ושומרת בכל שנות פעילותה על עמדתה זו מבלי לרצות את הקורא או להקל עליו. קשה לדמיין את הספרות הישראלית העכשווית ללא "דולי סיטי", "היכן אני נמצאת", "חיי חורף" או "סיפורים בלתי רצוניים". באותו מבט סרקסטי חתרני בו קסטל בלום מפענחת את העולם, היא מאירה באמפתיה את סבך הנפש האנושית, והישראלית בפרט, על כל מורכבותה ומופרעותה.

גובה הפרס 35,000 ₪

פרס ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה ליוצרת נחמה נבון על יצירתה "מה קורה אחרי מה שקורה"

שיריה של נחמה נבון, שרובם שירים- בפרוזה, שאובים מזיכרונות חייה. בה- בעת הם מציירים דיוקנאות של תקופה, של קיבוץ ושל משפחה, שרבים יכולים להזדהות עמם. קולה השירי של נבון בוגר, מפוכח, משכיל, ומהולים בו האלגיה והאירוניה. השירים מצטיינים בדיוק ובחדות האמירות והדימויים, ועם זאת הם נוגעים ללב. האדם עומד לבדו מול מות הוריו והאנשים המשמעותיים בילדותו, מול המלחמות והשכול, מול שרירות הרשויות, מול מצוקתם של בני משפחתו ומול וודאות מותו-שלו.

'הכל אמנות מתכלה, גם אנחנו', כך מסתיים הקובץ. אלא שהנחמה על הכיליון היא באמנות מרוממת נפש, כמו הספר השלם והיפה הזה.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש אהרון אשמן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הספרות ליצירה- "אדאש קלרינקה" מאת דורית וייסמן

היצירה "אדאש קלרינקה" הינו יומן "ממוארי-פואטי" של המחברת, בשנת האבל על מות אימה.

בין השאר, השהייה הארוכה בבית הריק וההכרח לפנותו מחפצים, מתניעים את הבת למסע של גילויים אודות חייה המוקדמים של האם בהונגריה.

כוחה מעורר ההזדהות של היצירה מצוי באופייה הפרגמנטרי דווקא, חסר העלילה, ההולם את מצב התודעה המספרת: באמצעות שברי זיכרונות אינטימיים, קרובים ורחוקים, ורגעים ריאליסטים חדים משנותיה האחרונות של האם, מעבדת הבת את יחסיהן ואת חווית הפרידה האוניברסלית מהורה. וכל זאת, ברגישות נוגעת ללב ובשפה בהירה, מלאת פרטים ומלאת חיות.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה על קובץ השירים – "המערה בקומה השלישית" מאת יעל גלוברמן

השירה של יעל גלוברמן ישירה, בהירה וכנה, כתובה ברהיטות ופשטות ומעוטרת בדימויים אמינים ואפקטיביים. זוהי כתיבה מפוקחת וחשופה, שיש בה שילוב של התבוננות אינטלקטואלית ורגש, והתוצאה היא יצירה עמוקה ובשלה, מלאת הומור עצמי, לעיתים אירונית, הנוגעת בנושאים כמו: הכמיהה לאהבה, בדידות, פגעי הזמן ומקומה של הכתיבה בחייו של האדם הכותב.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש דבורה עומר לעידוד פרסום היצירה לספרות ילדים ונוער ליוצרת רקפת זיו-לי על יצירתה

 "איזו מן חתולה את יוסף?"

הספור נמסר מנקודות המבט של גיא, ילד לאם חד-הורית, ושל יוסף, חתולה שחורה שגיא אימץ אותה כשהייתה גורה. בפרקים מתחלפים מספרת זיו-לי על עולמו הממשי והנפשי של גיא ועל חברותו עם רותם, שגדל במשפחה של שני אבות ומתבייש בחריגותו, ועל עולמם של יוסף החתולה וחבריה לחצר, ביניהם גם שופן, חתולו של יופ קייק ניצול השואה. העלילה מתרחשת על פני יום אחד, אשר במהלכו עוברים שניהם, הילד והחתולה, תהליך התבגרות מואץ, ולומדים דבר או שניים על אומץ, עצמאות, חברות ואמפתיה. הספור כתוב בכישרון רב, בחכמת לב, מתוך היכרות עם עולמו של הילד ועם חיי החתולים, ומבלי לגלוש לדידקטיות. כוחו הגדול בהקבלה בין האדם לחיה, ברגישות כלפי השונה ובהומאניות העמוקה שבו.

גובה הפרס 15,000 ₪

נימוקי ועדת השיפוט של אקו"ם בתחום המוסיקה הקונצרטית

חברי ועדת השיפוט בתחום המוסיקה הקונצרטית:

דר' איתן שטיינברג, מאסטרו דורון סלומון והמנצח גיא פדר

פרס ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחין פרופ' חיים פרמונט

וועדת הפרס החליטה על הענקת הפרס למלחין חיים פרמונט, יוצר, פרופסור למוסיקה. פרמונט הינו מלחין רב גוני, סגנון כתיבתו מאופיין בכתיבה אפית והבעה רגשית עמוקה. קורפוס יצירותיו הרחב, מתפרס על פני כל מגוון ההרכבים החל מיצירותיו לכלי סולו ועד למוסיקה תזמורתית. מיצירות למקהלות ועד לאופרות אפיות.

הרפתקנותו של פרופ' פרמונט בתחום הקומפוזיציה באה לידי ביטוי בכתיבה בטכניקות קומפוזיטוריות שונות ולעיתים סותרות בעבודה עם קבוצות אמנות שאינן מתחום המוסיקה, כמו שיתוף הפעולה בעבודתו רבת השנים עם קבוצת "זיק"- קולקטיב אמנים רב תחומים.

תרומתו של פרמונט, להקמת דור חדש של מלחינים היא אדירה וגם בכל רכש לו מעמד יוצא דופן בחיי המוסיקה בארץ. ועל כל אלה ועוד בחרה ועדת הפרס להעניק לו את הפרס על מפעל חיים.

גובה הפרס 35,000 ₪

פרס ע"ש מנחם אבידום על הישג השנה למלחין ד"ר יואב תלמי על יצירתו "חמישייה לקלרינט ורביעיית כלי קשת"

יצירה זו הינה יצירת מופת בעלת קווים מלודיים מרגשים. המלחין מצליח ליצור מבנה מרתק ויציב.

היצירה היא חדשנית ועכשווית ובו בזמן ממשיכה ומהדהדת קו כתיבה להרכב מסוים זה שהחל מסוף המאה ה- 18 ועד ימינו אנו.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש חיים אלכסנדר לעידוד פרסום היצירה למלחינה ד"ר מרינה גלר על יצירתה "מערבולת הזמן"

יצירתה של ד"ר גלר, מרתקת. המלחינה משתמשת בשתי מנדולינות בגישה מהפכנית, תוך שילוב מרתק בין שלושת היסודות המוסיקאליים הכליים.

היסוד המוסיקאלי הרגיש לצד החדשנות הסוחפת, יוצרים מכלול מרענן וקסום. המלחינה מפגינה וירטואוזיות בכתיבתה הבאה לידי ביטוי במעברים מהפנטים בין מרקמי הצליל השונים.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש מרק קופיטמן ליצירה המוגשת בעילום שם ליצירה- " למרותי, למרותך, למרותו "

מאת המלחין אור שמש

ניכר כי היצירה הכתובה לארבעה קולות נכתבה תוך הפגנת דמיון רב ויצירתיות. המלחין הפגין בכתיבתו, יכולת טכנית קומפוזיטורית גבוהה מאד תוך נקיטת גישה חדשנית ופרובוקטיבית לטקסט. היצירה מעוררת גירוי רגשי ואינטלקטואלי נועז וללא ספק היא ייחודית וסוחפת.

גובה הפרס 15,000 ₪