Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

תעשיית המוסיקה נגד יו-טיוב

לאמנים קשה להרוויח כסף בתעשייה. ההנחה הזו הגיעה לאישוש כאשר בחודש האחרון חשפה תעשיית המוזיקה באנגליה כי הרווחים ממכירת תקליטי ויניל עלו על הרווחים מהשמעות ביו-טיוב.

"BPI", איגוד חברות התקליטים הבריטי שאחראי גם על קידום המוזיקה הבריטית, אומר כי הדוגמא האחרונה לדרך שבה יו-טיוב מנצלת את בעיית זליגת הערך, היא כאשר משווים את גובה הכנסותיה מפרסומות אל מה שמגיע בסופו של דבר אל כיסו של האמן.

חדשות על הסכומים הזעומים שמשלמת גוגל לאמנים הגיעו יום אחרי שהתפרסמו גובה ההכנסות שעשתה יוטיוב מפרסומות בשנה האחרונה: 10 מיליארד דולר שמהווים את החלק העיקרי מרווחים מפרסומות באנגליה באותה שנה. BPI מראים כי ב20166, גובה מכירת התקליטים נמצאת בשנה התשיעית של עלייה מתמדת, כאשר "Blackstar" של דיוויד בואי מוביל את רשימת התקליטים הנמכרים ביותר. הכנסות ממכירת תקליטים בבריטניה עמדו באותה שנה על 41 מיליון לש"ט, בעוד ששירותי הסטרימינג של יו-טיוב הניבו רק 25 מיליון לש"ט לתעשיית המוסיקה.

"חברת האם של יו-טיוב (גוגל) לא יכולה להשתמש במוטו "עשה את הדבר הנכון" ותוך כדי לשלם שביעית מהתמלוגים שחברות מתחרות משלמות", אמרה אלן קובאק, שניהלה להקות כמו הבי ג'יז, מוטלי קרו ובלונדי. "מעבר לכך, גוגל מניעה את הקהל ליו-טיוב, פלטפורמה שפוגעת בערכן של היצירות. בשבילם זה מצב של WIN-WIN , בשביל האמנים אלה חדשות רעות."

בדצמבר האחרון פרסמה יו-טיוב כי היא שילמה יותר ממיליארד דולר בשנה האחרונה לתעשיית המוסיקה כתוצאה מפרסומות בקליפים. החברה טוענת כי היא מניבה תשואה ממשתמשים "קלים" שלעולם לא ירשמו לשירותי מוסיקה בתשלום ולכן, טוענת גוגל, הכסף גם ככה לא יגיע לאמנים ולחברות התקליטים. עוד מוסיפה יו-טיוב כי היא מניבה חצי מההכנסות שלה מפרסומות שהיא מציבה בסרטונים של מעריצים.

"יו-טיוב משתפת פעולה עם תעשיית המוסיקה על מנת ליצור הכנסה גבוהה יותר לאמנים, חברות התקליטים והמו"לים." אמר אחד הדוברים. "יו-טיוב תורמת באופן משמעותי לתשואה של תעשיית המוסיקה."

לפי הIFPI, יו-טיוב משלמת תמלוגים על סך דולר אחד למשתמש בשנה שלמה: "סכום שמחוויר אל מול התמלוגים שמניבים גופים אחרים, החל מאפל, דיזר וספוטיפיי."

ספוטיפיי

ספוטיפיי קטנה באופן משמעותי מיו-טיוב – היא מחזיקה ב100 מיליון משתמשים בערך, אשר חצי מהם משלמים על חשבונות פרימיום – אבל שילמה לחברות התקליטים 2 מיליארד דולר ב2015. ההכנסות משירותי סטרימינג באנגליה, בעיקר מספוטיפיי, עלו ביותר מ60% בשנת 2016 והגיעו ל238.6 מיליון לש"ט, לפי הBPI.

הצפי הוא שסך התמלוגים משירותי סטרימינג יעפיל על מכירת התקליטים הפיזית השנה ויהפכו למקור התמלוגים העיקרי בשוק הבריטי. מכירת תקליטים פיזית ירדה ב2.6% לסכום של 284.7 מיליון לש"ט ב2016. כניסת טכנולוגיית הסטרימינג הביאה את מכירת התקליטים באנגליה, אשר כוללת מכירות תקליטים, זכויות על מופעים ושימוש במוסיקה בפרסומות, סרטים, טלוויזיה ומשחקים – לנסיקה של 5.6% בשנה שעברה, אשר גולמה בהכנסות של 926 מיליון לש"ט. עם זאת,  BPI מאמינה כי הסכום יגיע לסכום שגבוה ממיליארד לש"ט במידה והתמלוגים על שירותי סטרימינג יהיו הוגנים.

BPI

"המספרים האלו מעידים על שינוי: יותר אנשים רוכשים חשבונות פרימיום בשירותי סטרימינג, אך התסכול מגיע מהעובדה שאותן חברות לא משלמות מספיק תמלוגים עבור המוסיקה שמניבה להם את הרווח העצום", אמר גאוף טיילור, מנהל בכיר ב-BPI.

הקרב צפוי להסתיים מאוחר יותר השנה. התעשייה מאמינה כי יו-טיוב מנצלת את "חוקי העגינה" אשר מגנים על על יו-טיוב מפני כמויות גדולות של העלאת מדיה המפרה זכויות יוצרים, כל עוד היא מסירה אותן כאשר היא מקבלת בקשה לכך.

חברות התקליטים מאמינות שיכולתה של יו-טיוב להרוויח כסף מקליפים ללארישיון שם אותה בעמדה של כוח. שירותים כמו ספוטיפיי צריכים רישיון לפני שהם יכולים לפרסם מוסיקה.

בשנה שעברה, הועידה האירופית הציעה להגביל את יו-טיוב לפי חוקי זכויות יוצרים, באותה מידה בה שאר גופי הסטרימינג מוגבלים. הפרלמנט האירופי יצביע על הרפורמה בקיץ הקרוב, למרות שיו-טיוב משתמשת בכל משאבי הלובי שלה כדי להפיל את ההצבעה.

"הבעיה הגדולה ביותר שעומדת בפני יוצרי מוסיקה היא שהמקור החשוב ביותר של שידור מוסיקה באינטרנט משלם להם תמלוגים זעומים", אמר גדי אורון, מנהל בכיר בארגון סיס"ק, הקונפדרציה הבינלאומית לסופרים ומלחינים. "זהו פגם עולמי בנוף המוסיקלי: זה לא הוגן וזה מדאיג. זאת הסיבה שהרפורמה האירופית שנמצאת כרגע בדיונים היא כה חשובה."