Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

מימון המונים לאמנים – סיכום הרצאה שהתקיימה ב 16.2.15

במהלך חודש פברואר קיימנו בבית היוצר הרצאה בנושא "קמפיין מימון המונים" מפי עמית גל, מוביל קמפיינים למימון המונים ומנחה סדנאות בתחום ודני אור מנהל פרויקטים ותחום השירות בחברת הדסטארט.

ריכזנו לכם מבחר טיפים מעשיים לבניית קמפיין יצירתי ואפקטיבי שעלו בהרצאה:

שאלות חשובות לפני היציאה לקמפיין:

  • האם יש לי קהילה תומכת שתהיה מוכנה להשקיע בקמפיין (חברים בפייסבוק/ קהל מעריצים/ רשימת דיוור)?
  • מה הם מקורות התמיכה הנוספים שיש לי (שותף עסקי/משפחה/קרן תמיכה)?
  • האם יש לי חומרים מצולמים להעלות לעמוד הפרויקט כגון: קליפ, צילום מהופעות, ראיונות במדיה וכדומה?
  • מהי מידת הפנאי שלי להשקיע עכשיו בקמפיין?
  • מיהו קהל היעד שלי?
  • האם יש מועד מיוחד שאני יכול/ה לציין בו את השקת הקמפיין (לדוגמא ביום ההולדת בו גם ככה אני באינטראקציה עם הרבה אנשים ויכול/ה לשתף את הפרויקט)?

השאלות הללו הן מהותיות וקריטיות להצלחת הקמפיין לכן חשוב לתת עליהן את הדעת לפני שנכנסים לשלב ביצוע הפרויקט בפועל.

בניית עמוד הפרויקט:

על הפרויקט -מאוד חשוב להרבות בתמונות וסרטונים מוטמעים ולא היפר קישורים כי הם מוציאים את הגולש מהדף. ניתן להוסיף גם את פירוט התקציב של הפרויקט על מנת ליצור תחושת אמינות ורצינות, וכן מומלץ למנות את כל השותפים ביצירה החל מחברי ההרכב ועד לגרפיקאי, מכיוון שזה יוצר תחושה של שותפות בפרויקט וכן מדרבן תמיכה של אנשים ממעגלי הפצה נוספים.

עדכונים – מעין בלוג המאפשר לך לשמור על קשר עם התומכים שלך, לשתף אותם בתהליך היצירה ולגרום להם להרגיש שהם מעורבים בפרויקט.

תגובות – כלי שמאפשר לבדוק כיצד הציבור תופס את המוצר ואיך הוא רוצה לצרוך אותו ובהתאם לכך לעדכן את הקמפיין או המוצר תוך כדי שהוא באוויר.

סרטון וידאו – לפני צילום סרטון הטריילר, חשוב שהאמן יבין מהו הסיפור שעומד מאחורי הפרויקט שלו, הכוונה למשהו מעבר למוצר עצמו, מה האלבום שלך מייצג ומה הייחוד שלו. פיצוח הסיפור יעזור לך לנסח את הפנייה הנכונה לקהל היעד שלך.

מבחינת התסריט מאוד חשוב לשמור על שימוש נכון בטרמינולוגיה שיתופית ("בואו להיות שותפים באלבום שלי") וכמובן תמיד מומלץ להכניס הומור ויצירתיות לסרטון.

המבנה הקלאסי של סרטון כולל פנייה אישית של האמן דרך המצלמה תוך כדי חיתוך לקטעים מהופעות, חזרות, הקלטות באולפן וכדומה. במקרה כזה מאוד חשוב להשקיע בכתיבת טקסט אישי, מהודק, אמיתי ולא משעמם.

התקציב המשוער לסרטון כזה לא צריך לעלות מעבר ל- 5000 ש"ח ומשך הפקתו אמור להימשך שבועיים לכל היותר. אופציה נוספת לתיבול הסרטון זה לתת את הטקסט לדובר אחר (קרוב משפחה/בובות/חברי הלהקה וכדומה) או להגיד את הטקסט בלוקיישן אחר ולא שגרתי.

דוגמא למבנה הקלאסי: החצר האחורית

דוגמאות לסרטונים יצירתיים במיוחד: דאנה איבגי , דותן מלאך

קביעת מדרגות התמיכה

סכום תמיכה ממוצע נע בין 70 ש"ח ל 200 ש"ח, לכן כדאי שמדרגות התמיכה האטרקטיביות ביותר יהיו סביב סכום זה.

להוספת מדרגה נמוכה (מתחת ל 25 ש"ח) יש מספר יתרונות: 1. היא גורמת להרבה אנשים להיכנס לפרויקט ואז הם מדברים עליו ועוזרים לך להפיץ אותו 2. אותו תומך מתווסף לקהילה שנחשפת לעדכונים שלך וכן לרשימת האי מיילים שהיוצר מקבל בתום הפרויקט.

עם זאת, החיסרון הוא שיתכן ואותו תומך היה משקיע במדרגה גובהה יותר.

אפשר כמובן להגביל את כמות התומכים במדרגה אטרקטיבית וכך לייצר באז סביב אותה מדרגה (לדוגמא דיסק ב 40 ש"ח ל- 50 התומכים הראשונים).

המדרגה הגבוהה מיועדת למעשה למשקיעים רציניים יותר כמו ארגונים, גופים עסקיים או חברות כאשר אותה נשווק באופן פרטני בצורה אישית. גיוס תמיכה של עשרות אלפי שקלים יכול לשנות לחלוטין את פני הפרויקט, לכן כדאי תמיד שתהיה לך גם מדרגה גבוהה.

המדרגות הכי מבוקשות הן אלבום פיזי וכרטיס להופעה, אבל מומלץ גם להוסיף מתנות יצירתיות עם ערך מוסף המדגישות את הייחוד שלך (שיעור נגינה, פגישה אישית עם האמן, טי-שירט עם הלוגו של האמן, הופעה אקוסטית פרטית בסלון וכדומה).

* שימו לב, לא ניתן לשנות מדרגות תמיכה שכבר תמכו בהן כמו גם את סכום היעד ומשך תקופת הגיוס.

הגדרת משך הפרויקט

החלק המשמעותי של גיוס סכום היעד מתרחש בעשרת הימים הראשונים של הקמפיין וכן בעשרת הימים האחרונים, באמצע יש זמן מת שכדאי לנצל להשקעה באיתור תומכים נוספים ושיפור פני העמוד. על כן, ההמלצה היא להגדיר תקופה של בין 30 ל 45 יום ולא להיגרר לפרויקט של 90 יום שסתם יכול להתיש את היזם ולא בהכרח להניב תוצאות טובות יותר.

קביעת סכום היעד

סכום היעד הממוצע לגיוס תמיכה באלבום נע בין 35- 40 אלף ש"ח, כאשר תוך שבעה ימים מאז שהפרויקט באוויר מומלץ מאוד להגיע ל 30% מגיוס סכום היעד על מנת שהפרויקט יצליח וסכום התמיכה יגויס במלואו.

על מנת לקבוע את סכום היעד, מומלץ להשוות את הפרויקט שלך לפרויקטים אחרים שהם דומים מבחינת מורכבות ההפקה ומעגלי ההפצה וכך להעריך מהו הסכום הריאלי. מאוד חשוב שתהיה הלימה בין הצורך האמיתי שלך בגיוס הסכום לבין היכולת שלך לגייס אותו.

חשוב לדעת, שאם היזם לא מגיע לסכום היעד לא נגבה מן התומכים שום תשלום.

* לתשומת לבך, עליך לדווח לרשויות המס על סכום התמיכה שגייסת כיוון שזאת הכנסה לכל עניין ודבר. על האמן לרשום אצלו בספרי ההכנסה את גובה התמיכה שהוא גייס ומנגד הוא צריך לקבל חשבונית מהד סטארט ומחברת הסליקה על העמלה ולרשום אותה בספרים כהוצאה. במידה ואחד התומכים ירצה לקבל גם חשבונית בנוסף לקבלה שהד סטארט הפיקו לו, אז באחריותו של האמן להוציא לו חשבונית.

מעגלי הפצה:

לפני שאנחנו מפיצים את הקמפיין לקהל הרחב, אנחנו פונים קודם כל למעגל הקרוב של משפחה וחברים באופן אישי ומגייסים את התמיכה הראשונית המהותית להצלחת הפרויקט. זוהי גם הזדמנות מצוינת להתאמן  על אופן הפנייה לקהל הרחב ולהוריד את כל החסמים של אי הנעימות והמבוכה הכרוכה בבקשת תמיכה כספית. רק אחרי שגייסנו 30% מהפרויקט, מומלץ להפיץ את הקמפיין לקהילות שהן בעלות עניין משותף ושניתן ליצור אצלם קשר רגשי ומחויבות לפרויקט. מעגל התמיכה השלישי הם התומכים הזרים שאנו לא מכירים באופן אישי ולא יודעים את זהותם, אליהם אנחנו מגיעים בעיקר באמצעות פעולות יח"צ על ידי נראות תקשורתית באמצעי המדיה השונים.

הפצת הקמפיין ברשת:

ערוצים מרכזיים להפצת הקמפיין: פוסטים בפייסבוק, אי מיילים אישיים לתומכים פוטנציאליים, עדכונים בעמוד הפרויקט, איתור קהילות נוספות בעלות עניין משותף, שיתופי פעולה עם אמנים נוספים שיכולים להניב לנו עוד תומכים, עדכונים על הקמפיין במהלך הופעות ועוד.

לקריאת המדריך המלא ליצירת קמפיין בהד סטארט לחצו כאן

לצפייה בהרצאה המלאה: