Menu

שמחים ונרגשים לפרסם את שמות הזוכים בפרס אקו"ם לשנת 2019 בתחום המוסיקה הקונצרטית, הספרות והשירה. תודה לכל מי שהגיש מועמדות.

פרס אקו"ם לשנת תשע"ט 2019-20
בתחום המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה.

טקס פרסי אקו"ם הוא האירוע השנתי המרכזי של האגודה המתקיים זו השנה ה 62 ונחלק לשני ערבים כשהראשון מוקדש ליוצרים בתחומי המוזיקה הקונצרטית הספרות והשירה ויתקיים ביום ב' ה- 16 במרץ בבית היוצר של אקו"ם בנמל תל אביב. השנה נערך הטקס בסימן 50 שנה למותה של הסופרת לאה גולדברג ז"ל, שהייתה מדור המייסדים של האגודה ומחלוצת היוצרות הישראליות.
הטקס הנוסף בתחום המוזיקה הפופולארית יתקיים ב-2.6.

בחירת הזוכים, נעשית על ידי חבר שופטים מקצועי, המורכב מיוצרים בולטים, מבקרי תרבות ואנשי התעשייה על פי שיקולי איכות ולא כמות או הצלחה מסחרית, עובדה ההופכת את פרס אקו"ם למשמעותי ובעל ערך עבור היוצרים. טקס הענקת הפרסים לזוכים בתחומי המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה יתקיים ביום שני ה- 16 במרץ, בבית היוצר של אקו"ם, האנגר 22 בנמל ת"א, בהנחיית דורי בן זאב ובהשתתפות אנסמבל גלעד אפרת ומשתתפים נוספים.

נימוקי ועדת השיפוט בתחום הספרות והשירה
לשנת תש"פ -2019-20
חברי ועדת השיפוט בתחום הספרות:
אורלי קסטל בלום, דורית רביניאן ופרופ' מירון איזקסון

פרס ע"ש דליה רביקוביץ' על מפעל חיים לסופר- דן בניה סרי
דן בניה סרי הוא דמות מציאותית מהאגדוֹת. גם כתיבתוֹ וגם אישיותו הם התגלמות הפנטסיה. הפלא הגדול הוא כיצד עולם פנימי דמיוני וסוריאליסטי שכזה מיטיב להעביר את המְציאות של גיבוריו, בעיקר אלה מעדות המזרח בשכונה ירושלמית או במקוֹמוֹת תחומים ואופייניים אחרים. כאן ישנה הוכחה לכוחה של ספרות במיטיבה. ככל שהכותב נאמן לתודעתוֹ האישית, כך היכולת שלו לקוֹמוֹנִיקציָה עם קוראיו דווקא גדלה. דן בניה סרי מבטא חופש יצירתו מקורי ומרשים, שמכוחו עולות לפנינו דמויות מוזרות בעלות נוכחות מלאה. הזמן והמקום גמישים כפי שאכן אדם חי את זכרונותיו היסודיים והכמוסים ביותר.
ספרו הראשון "עוגות המלח של סבתא סולטנה" התפרסם בשנת 1981 כאשר דן היה כבר בן 46. בסה"כסרי פרסם 10 ספרים אשר התקבלו באהבה ובהערכה ואף זכה בפרס ביאליק ובפרס ברנר. אישיותו הצנועה והנוגעת ללב יכולה להשתלב בקלות בעוצמה הנלחשת של ספריו. דן בניה סרי ראוי ביותר לקבל את פרס אקו"ם למפעל חיים הן על כתיבתוֹ הנהדרת והן על השפעתוֹ העמוקה על התרבות והספרות בארץ והכל מתוך חֵן ושכל טוב.
גובה הפרס 35,000 ₪


פרס ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה ליוצרת תהילה חכימי על יצירתה "תהילה שלום"
בשיר "שעון נוכחות, שבחלקו הראשון של הספר "תהילה שלום" כותבת תהילה חכימי: "הנפש נסחרת נמוך וזה עניין של צרכנות." בשורה זו באים לידי ביטוי בעוצמה רבה הניגודים בחייה של חכימי: היותה מהנדסת מכונות במקצועה ומשוררת גדולה בהווייתה. בווירטואוזיות ובדיוק רב היא שוטחת בפנינו את יחסי הגומלין בין "פרנסה", "אישה", "שירה". מדעי המסדרונות של חכימי מפגישים בין הבנליה לנשגב ומטשטשים את הגבולות ביניהם: "הבניין חורק גם הוא, המסדרון נאנח לקול צעדים" – בשיר "יום עבודה". הספר מחולק ל 5 חלקים וכל חלק הוא על תימה אחרת: עבודה, אהבה, נשיות, ילדות, – והאחרון על החיים בארץ ובכלל.
בשיר "עיישה מתוך "ילדות תפוזים" מסופרים חייה הטרגיים של הסבתא כאילו סופרו מאות פעמים על ידי ספרי היסטוריה ופמיניסטיות אך יחד עם זאת הוא ייחודי בלשון והעברית שבו היא של הסבתא.
בחלק האחרון של הספר הקרוי "ארץ, עיר, חיים." מתארת חכימי את ימינו אלה בדיוק מעיק. בשיר "בחירות" כתוב: "אלה היו ימים של שום דבר, הכל תסס במלים רעות."
אין היא חוסכת בביקורת פוליטית. בשיר "התמכרות" מתוך החלק הראשון: "ראש הממשלה לעומת זאת כבר לא מתראיין ברדיו. עולה בי החשד שהוא לא אוהב לדבר עברית."
הספר הזה הוא הישג מבחינת עומקו ורוחב יריעתו.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום:מגד גוזני

פרס ע"ש אהרון אשמן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הסיפורת ליצירה- "תעלומת החלילן" מאת אלי רווה
בכישרון סיפורי ברור ובעברית גמישה מגולל המחבר הרפתקה מקורית ורבת קולות על רקע שואת יהודי אירופה. יצירה מפתיעה בחיוניותה, מלאת תנופה ואהבת אדם.
גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה ליצירה – "בבטן הזאב" מאת נדיה עדינה רוז
רעננות ומקוריות הן עדיין מהתכונות החיוניות לשירה טובה. לא במקרה קשה למוצאן וכשזוכים לכך, כפי שקרה בקובץ "בבטן הזאב" חשים זאת מהר מאד.
השירים אינם מבקשים להמם את הקורא בצירוף או בדימוי נדירים אלא לשורר את פשטות החיים ומורכבותם באמינות רבה. "בטן הזאב" הוא צירוף שלכאורה משיב אותנו לילדות, אבל מסתבר שהמוטיב "הילדותי" שבשירים הוא כנותם וישירותם. לכך מצטרפת חמלה אנושית ביחס לבני משפחה, או בני אנוש אחרים: "אבא נעשה שברירי ובלתי נראה, כמו זגוגית שאמא ניקתה לקראת פסח" (מתוך השיר "באביב" ומי שמתעמק בשורות הספר, מוצא בהן גם לא מעט תובנות מופשטות ורוחניות. אכן קובץ בשל המגדל בבטנו ציפייה גדולה.
גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש דבורה עומר לעידוד פרסום היצירה לספרות ילדים ונוער ליוצרת רות אורן על יצירתה "אני שורקת בגינה"
בשפת יום יום עכשווית, מתנגנת בטבעיות, מחייה המחברת את המבט הילדי המשחקי על העולם. שיריה חורזים בחדווה טבע ובעלי חיים ורגעים מחיי המשפחה.
גובה הפרס 15,000 ₪

נימוקי ועדת השיפוט בתחום המוזיקה הקונצרטית
לשנת תש"פ – 2019-20
חברי ועדת השיפוט בתחום המוזיקה הקונצרטית:
פרופ' בטי אוליברו, בנימין יוסופוב ואלונה אפשטיין

פרס ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחין עודד זהבי
זהבי- יוצר, מלחין, מעבד ופסנתרן ישראלי, פרופסור למוזיקה באוניברסיטת חיפה.
זהבי היה ממקימי המחלקה למוסיקה באוניברסיטת חיפה חינך ומחנך דורות של מוסיקאים צעירים ובוגרים בארץ שם הוא מכהן גם היום כפרופסור בחוג למוסיקה. בשנים האחרונות מונה למנהל האמנותי של "פסטיבל חג המוסיקה הישראלית".
כתב מוסיקה לסרטים וסדרות, לתיאטרון ולתזמורות רבות בארץ ובעולם. שימש כמלחין הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים וכן של הקאמרטה הישראלית ירושלים.
זהבי פועל רבות לקידום היצירה הישראלית המוסיקאלית על גווניה הרבים באומץ ועקשות. עשייתו הציבורית בתחום המוסיקה סייעה רבות בחשיפת יוצרים ומוסיקאים צעירים רבים בפלטפורמות שונות.
יצירותיו נוגעות במנעד רחב מאד של סגנונות ואמצעי הבעה כאשר השירה העברית מהווה חלק אינטגרלי מיצירותיו.
על תרומתו הרבה למוסיקה, ליצירה, לתרבות הישראלית ולעשייה החינוכית המוסיקאלית ועוד מצאה ועדת הפרס את עודד זהבי כראוי לפרס.
גובה הפרס 35,000 ₪

צילום: רמזי ספורי

פרס ע"ש מנחם אבידום על הישג השנה למלחין אראל פז על יצירתו "יצירה חדשה"
יצירתו של פז אקספרסיבית, אמיצה, לא מתחנפת ניכר כי היוצר נחוש והחלטי לומר את שלו בדרכו הייחודית.
היצירה חשופה מאד, יש בה ביטוי לכאב, לכנות. השימוש המעניין והמסקרן באלמנטים ויזואליים מחייה את היצירה והופך אותה למקורית מאד.
על כל אלה ועוד מצאה הוועדה את יצירתו של פז לראויה לפרס.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: איליה דולגופולסקי

פרס ע"ש חיים אלכסנדר לעידוד פרסום היצירה למלחינה ברכה בדיל על יצירתה "בראשית- פואמה סימפונית"
יצירתה של בדיל "בראשית" שואבת את הווייתה מן המקורות.
מדובר ביצירה מקורית, מגוונת מאד ורבת דמיון הנוגעת במנעד רחב של סגנונות וניכר כי המלחינה שולטת ברמה גבוה מאד במדיום התזמורתי.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: קוני קורץ

פרס ע"ש מרק קופיטמן ליצירה המוגשת בעילום שם ליצירה- "לפני השער האפל" מאת המלחין אלון נחושתן
מדובר ביצירה ייחודית, רחבת יריעה, מונומנטלית המעניקה מבט מקיף ואינטרפרטציה מרתקת ושונה לטקסט של המשורר דוד פוגל.
היצירה מקיפה מאד מבחינת סגנונות וכל זאת מפליא המלחין לעשות מבלי לפגוע באורגניות של היצירה. ניכר כי היצירה ללא ספק מעשירה מאד את הרפרטואר למקהלות.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום:גורדון ספנסר

פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם ליוצר אמיר אור על תרומתו לתרבות, לספרות, לשירה ולקידום מעמד היוצרים בישראל
אמיר אור הוא משורר וסופר ישראלי, עורך ומתרגם.
שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת שונים ובשלושה עשר ספרים באירופה ואמריקה. תרגם בעצמו מאנגלית, יוונית ושפות נוספות ספרים ופרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, פילוסופיה, קלאסיקה, דתות ועוד. על שירתו זכה בין השאר בספר הכבוד של הפְּלֶיאדות "על תרומתו לשירת העולם", במילגת פולברייט ליוצרים, בפרס ראש הממשלה, פרס ברנשטיין, ופרס אאוּנֶמי לשירה.
בשנת 1990 הקים אור, בשיתוף עם אירית סלע את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל, וכיהן כעורך ראשי ועורך אמנותי בעמותה עד 2011. הוא יזם ופיתח את מפעלותיה של העמותה, בהם כתב העת והוצאת הספרים אותם ערך. ייסד וניהל את בית הספר לשירה "הליקון" ואת הפסטיבל הבינלאומי לשירה "שער". בנוסף ערך מגוון רחב של אנתולוגיות לשירה בארץ ובעולם. הוא לימד שירה, עריכה, ומתודיקה של כתיבה יוצרת ב"הליקון" ובאוניברסיטאות בישראל, באירופה, בארצות הברית וביפן.
אור ייסד וערך את כתב העת 'הליקון' משך 22 שנה. כן שימש כעורך כתב העת 'שלם'. כן ייסד וערך את סדרות השירה "הליקון" ו"פגסוס", כן ערך אנתולוגיות בארץ ובעולם.
הוא מכהן כעורך הישראלי בכתב העת הבי"ל 'אטלס' וכעורך של סדרת השירה 'כתוב' בהוצאת 'פרדס'. על פועלו העריכתי הוענק לו הפרס לעריכה ספרותית מטעם שרת התרבות 2018.
אמיר אור כיהן כיו"ר הוועדה לבדיקת מעמד האמן היוצר והמבצע של "חזון תרבות 2000". הוא חבר מייסד בוועד הפועל של ההתאחדות האירופית לתוכניות כתיבה EACWP ושל 'תנועת השירה העולמית WPM, והמתאם הישראלי של 'משוררים למען השלום' שליד האו"ם.

גובה הפרס 20,000 ₪

צילום:ANDJELKO VASILJEVIC