Menu

זוהי השנה ה- 60 בה מתקיים טקס פרסי אקו"ם, שהינו האירוע הרשמי והבלעדי בתחום המוסיקה בישראל בו שורה של יוצרים זוכים להוקרה על פועלם מידי חבריהם היוצרים. האגודה השומרת על זכויות היוצרים בישראל מעניקה פרסים על מפעל חיים, הישגי השנה, פרסים לעידוד היצירה ופרסים מיוחדים נוספים בתחום הזמר העברי. הפרסים יוענקו לזוכים בטקס שיתקיים ב- 30 במאי  ב"סיטי הול" בגלילות זאת לאחר שבחודש שעבר התקיים טקס נוסף של אקו"ם בתחומי הספרות והמוזיקה הקונצרטית.

פרס ע"ש נעמי שמר על מפעל חיים ליוצר חנן יובל

נדמה כאילו בכל צומת חשובה של המוסיקה הישראלית נמצא תמיד חנן יובל. מהלהקה הצבאית דרך "שובבי ציון", "כף התקווה", "השלושרים" ו"החברים של בני". מקריירת הסולו המפוארת ודרך פסטיבלי הזמר לסוגיהם וכתיבה לזמרים אחרים… עבודתו של חנן מצטיינת בבחירה מוקפדת של כותבי מילים ובלחנים מלודיים ומוסיקליים המתכתבים עם שירי ארץ ישראל, וגם עם כותבי פולק ורוק גדולים מחו"ל. שיריו של חנן הפכו לחלק מההוויה הישראלית ומלווים את ישראל בשמחה, בכאב, בגעגוע ותמיד ביופי רב. אנחנו זוכרים את השירים, ולכן בחרה הוועדה להעניק לחנן יובל פרס על מפעל חייו ביצירה בישראל.

גובה הפרס 35,000 ₪

 

פרס ע"ש אהוד מנור על מפעל חיים על מפעל חיים ליוצר אהוד בנאי

היכולת המופלאה לספר סיפור בשיר, ולמלא אותו בצבעים וגוונים מכל קשת המוסיקה בישראל הופכת את אהוד בנאי לאחד החשובים והמרתקים מבין היוצרים הישראליים. במשך שנים ארוכות, בעקביות מעוררת התפעלות ובהתעקשות בלתי מתפשרת על איכות גבוהה ועל אמירה חזקה צובע אהוד בנאי את חיינו בצבעים מוסיקליים יפהפיים המשלבים מזרח ומערב, קודש וחול. בשיתופי פעולה מסקרנים ובמסע ארוך ומרגש הגיע אהוד בנאי לכל לב ואוזן ונשאר שם. על כל אלה ועוד, בחרה הוועדה להעניק לאהוד בנאי פרס על מפעל חייו ביצירה בישראל.

גובה הפרס 35,000 ₪

 

פרס הישג השנה ע"ש סשה ארגוב למלחיני השנה- פן חזות ודולב רם

ההיסטוריה של המוסיקה מלאה בצמדים גדולים של כותבים, משהו בשני אנשים שונים המשלימים זה את זה בכתיבה ומביאים משהו גדול מסך חלקיו יוצר תמיד משהו אחר ומיוחד. פן חזות ודולב רם אחראים על כמה להיטי ענק בשנה האחרונה, ותמיד מצליחים להביא קול רענן מיוחד וכובש לתחנות הרדיו לאולמות המופעים ולרחבות הריקודים. השילוב המנצח של שני היוצרים האלה כבש הרבה פסגות בשנה האחרונה.

גובה הפרס 15,000 ₪ שיחולק באופן שווה בין היוצרים

פרס הישג השנה ע"ש עוזי חיטמן לאלבום – "שפל וגאות"- נצ'י נצ' (רביד פלוטניק)

האלבום שהוציא נצ'י נצ' השנה ייצב אותו כאחד היוצרים והמבצעים המקוריים והחשובים של השנים האחרונות בישראל. עולם ההיפ הופ ההולך ותופס מקום של כבוד ביצירה הישראלית מסתכל בחדות ובאומץ על החיים האישיים ועל החברה שסביבנו. נצ'י נצ' מצליח באלבום הזה להיות אישי עד כאב וחד בהסתכלותו על סביבתו בעת ובעונה אחת. בשיתופי פעולה מסקרנים עם יוצרים אחרים, ובכנות גדולה וכובשת לב יצר נצ'י נצ' מכלול שירים מרשים, מרגש ומעורר מחשבה, שמעניק לו את פרס "אלבום השנה" ואת הערכת הוועדה כאחד היוצרים הבולטים בישראל השנה.

גובה הפרס 15,000 ₪.

פרס הישג השנה ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה- "ויקיפדיה"

ביצוע- חנן בן ארי, מלים – חנן בן ארי וקרן פלס, לחן- חנן בן ארי, עיבוד- אייל מזיג

הפריצה המטאורית של חנן בן ארי באלבומו הראשון עוררה סקרנות רבה לגבי המשך הדרך, והשיר הזה שהיה הסינגל הראשון מהאלבום השני הצדיק את כל הציפיות. שיר חכם שנון וממזרי, המתמודד עם הקלישאות שמקיפות אותנו במקוריות רבה ובאומץ. לחן קליט ומלודי מאוד העוטף אמירה חברתית ואנושית חזקה מאוד ולא מתחנפת. חנן בן ארי הוא אחד הבולטים בדור הצעיר של הכותבים הישראליים, המתמודדים במילים ומנגינות ובכישרון רב עם מציאות חיינו מתוך כוונה להחזיר את השירים למקום המטלטל והמשפיע המגיע להם.

גובה הפרס 15,000 ₪ שיחולק באופן שווה בין היוצרים

פרס הישג השנה ע"ש ענבל פרלמוטר ליוצר לירון עמרם

כנצר למסורת מפוארת של שירה ויצירה הצליח לירון עמרם בשנה האחרונה ללכת בכישרון עצום על החבל הדק הזה בין כבוד, למסורת ולשורשים מהם צמח וחיפוש אחר שדות יצירה חדשים ומקוריים. השילוב המנצח והמצליח בין מוסיקה עכשווית ששולחת זרועות לעשורים מעוררי געגוע במוסיקה ושילוב הצליל המקורי והאותנטי של המוסיקה מבית אבא, יצרו יצירה שכבשה פסגות ולבבות. לירון הוא כשרון גדול שמסקרן מאוד לראות לאן יתפתח מכאן.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס הישג השנה ע"ש יוסי בנאי לחברי להקת "הג'ירפות" – גלעד כהנא, ארז רוסו, יאיר קז ואסף ששון על האלבום "מי שלא חולם, כועס"

היצירה הישראלית מתברכת בקבוצת יוצרים כמו להקת "הג'ירפות" שכמו החיה על שמה הם קרויים מצליחים להגיע אל הענפים הגבוהים והאיכותיים של הכתיבה בעולם המוסיקה הישראלי ולקטוף משם משהו אחר ומיוחד. "הג'ירפות" יצרו בשיריהם שפה ישראלית מאוד, מלאה אמירה והסתכלות ביקורתית ומלאת אהבה על החברה שלנו ועל החיים בישראל בכלל.הצלחתם היא עדות למראה המרתקת שהם מציבים מול המאזינים להם.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש יאיר רוזנבלום על הישג השנה למעבד ג'ורדי

מפתה מאוד להגיד שלבחור בג'ורדי כמעבד השנה היה ק ל … הצליל המיוחד שיצר בעבודותיו, והמעטפת המפוארת בה עטף את להיטי הענק של סטטיק ובן אל הופכת אותו למשהו בולט בנוף המפיקים המוסיקליים והמעבדים בשנה האחרונה. אוזן קשובה לכל הנעשה בעולם, שילוב מנצח של צלילים מפעם וביטים הכי עדכניים, והקפדה על כל צליל ותדר. ההצלחה העצומה לצד הביקורת המהללת הם עדות חותכת לכך.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס על הישג השנה למפיק מוסיקאלי של מופע לאייל מזיג על המופע של חנן בן ארי

בשנים האחרונות הפך אייל מזיג לאחד הכוחות המוסיקליים המובילים בישראל. תוך צירוף מרגש ואינטליגנטי בין מסורת מוסיקלית רבת שנים וחדשנות עכשווית השאיר אייל חותם בשנה האחרונה על עולם ההופעות בארץ. היכולת המוסיקלית המופלאה בצירוף הומור וחושים מחודדים לקורה בעולם הפכו את אייל מזיג לחתן הפרס על מצוינות בהפקה מוסיקלית השנה.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש עלי מוהר לעידוד פרסום היצירה למחברת- הלה שלג

הזווית המיוחדת בה בוחרת הלה שלג להסתכל ולתאר במילותיה את העולם שסביבה הופכת אותה לקול ייחודי ושונה בנוף המחברים בישראל. טקסטים עמוקים מלאי צירופים מרתקים ושפה עשירה ורעננה, נושאים מיוחדים המטופלים תמיד בדרך מקורית, והקסם המיוחד המגבש את כל אלה לשירים שמהדהדים בראש הרבה אחרי שמסיימים לקרוא אותם.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש דניאל סמבורסקי לעידוד פרסום היצירה למלחין- יאיא כהן אהרונוב

פרויקט יפהפה ומוסיקלי המקרב ילדים וצעירים אל מוסיקה קצבית ומלאה "גרוב" ואל עולמות מוסיקליים מרתקים וחדשים. הקפדה מוסיקלית על הרמוניות ומלודיות מלאות תוכן ועניין, על מצע קצב מדליק ומקפיץ… יאיא הצליח ב"ילדי בית העץ" ליצור נישה חדשה ומרעננת בעולם המוסיקה המכוונת לדור הצעיר, ומגיעה בעצם לכל אוזן.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש בית היוצר לתמיכה בהפקת אלבום ליוצרת אביגיל קובארי

אלבום, להבדיל משיר בודד, נותן תמונה רחבה ועמוקה יותר על דמותו וכישרונו של היוצר והמבצע בו. אביגיל קובארי מצליחה באסופת שירים חזקה ומקורית להראות דמות מיוחדת ושונה, להביא רוק מחודד שנשען על מקורות אהובים אבל מראה ייחודיות וקול שונה, ולרתק במילים בלחנים ובביצוע, כמו בגישה המוסיקלית. למרות המגמה בעולם המוסיקה הוועדה תומכת באלבומים כקונספט, ואביגיל קובארי היא דוגמה מצוינת לסיבות לכך.

גובה הפרס 15,000 ₪   

פרס מטעם דירקטוריון אקו"ם ע"ש ידידיה אדמון ליוצר שייקה פייקוב על תרומתו הרבה ליצירה הישראלית

פייקוב כתב והלחין עשרות רבות של יצירות לסרטים והצגות ביניהם- "נערת הפרברים" ו "נורית". השתתף בפסטיבלים בינלאומיים, פסטיבלי הזמר והפזמון בארץ ופסטיבלי שירי ילדים. אין מתאים מלציין את הפרס במועד בו מציינת ארץ ישראל 70 שנה. שיריו של פייקוב ליוו ועדיין מלווים את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה- דרך השכול ודרך הצחוק ובעיקר דרך עיניים יפות ואוהבות.

בין שיריו- ארץ, למה ככה, ארץ ישראל יפה, אחיי גיבורי התהילה, בואי נשוב אל הטנגו, לחוף ירדן, ארץ שנאהב אן דן דינו… ועוד ועוד.. קצרה היריעה מלהכיל את מאות משיריו- שירים שהפכו לפס הקול הישראלי עליו גדלו ויגדלו דורות רבים.

גובה הפרס 15,000 ₪

 

פרס הוקרה על מפעל חיים מטעם אקו"ם ואיגוד המפיקים והאמרגנים בישראל למפיקה מרים עציוני

במסגרת שיתוף הפעולה ביו איגוד האמרגנים והמפיקים לבין אקו"ם,לקידומה ולמענה של  התרבות בישראל תוך הערכה והכבוד לאלו הפועלים למען חיי התרבות שלנו.

השנה הוחלט, להעניק פרס הוקרה על מפעל חיים, למפיקה הישראלית הראשונה, מרים עציוני. האישה שפרצה את "מועדון המפיקים הגברים" ובחמישים השנים האחרונות,

הפכה לחלק בלתי נפרד ממנו. "חיידק" הבמה כבש את מרים עציוני, כאשר ריכזה את לשכת האמנים של צה"ל. עם שחרורה , החלה לעבוד עם מפיקים שונים ובהם גיורא גודיק.

לאחר "תקופת הכשרה", פתחה מרים משרד עצמי ומאז ועד היום, הפיקה ומפיקה עשרות הצגות, מחזות מקוריים ומתורגמים, מחזות זמר, ערבי זמר, ערבי בידור, הצגות לילדים וידה עוד נטויה.

המושמעים ביותר  על פי נתוני אקו"ם און אייר לשנת 2017

השיר הישראלי המושמע ביותר – "זהב" – בביצוע סטטיק ובן אל תבורי

מילים ולחן: לירז רוסו ובן אל תבורי, עיבוד: ירדן (ג'ורדי) פלג

השיר הלועזי המושמע ביותר  – "Shape of you" בביצוע Ed Sheeran

למו"ל המייצג בארץ- דליה פאבלישינג בע"מ