Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

שאלות ותשובות

מדוע כדאי להצטרף לאקו"ם?

למה להיות חבר באקו"ם?

אקו"ם גובה עבורך תמלוגים ומעבירה אותם אליך.
אקו"ם שומרת על זכויות היוצרים שלך ומספקת לך הגנה משפטית.
בעת ההצטרפות לאקו"ם, מעביר היוצר את זכויות היוצרים לאקו"ם על מנת שתנהל ותאכוף את זכויותיו. אקו"ם גובה תמלוגים מהמשתמשים השונים (חברות סלולר, גופי שידור, חברות תקליטים, אירועי שמחה ועוד) ומחלקת אותם ליוצרים. אקו"ם היא אגודה של היוצרים, היא מנוהלת על ידם ופעילותה אינה למטרות רווח. חברי אקו"ם זוכים להגנה משפטית של יצירותיהם ולתמלוגים עבור מגוון השימושים שנעשים ביצירותיהם.

מהי הזכות המוסרית?

זכות זו היא זכות אישית, המבטאת את הקשר שבין ליוצר ליצירתו. היוצר זכאי לקבל קרדיט כאשר עושים שימוש ביצירה וזכאי שלא יעשה בה כל שינוי או פעולה שיש בהם משום הפחתת ערך היצירה, ללא אישורו. הזכות המוסרית אינה ניתנת להעברה והיא נשארת בידי היוצר. הזכות המוסרית מעוגנת אף היא בחוק זכות יוצרים.

האם ניתן להירשם באקו"ם תחת שם של להקה?

על כל שותף ביצירה להירשם בנפרד ועל כל יצירה יש לציין את שמות כל השותפים לכתיבתה. אם כל חברי הלהקה כתבו ביחד שיר והם רוצים שהתמלוגים יתחלקו ביניהם שווה בשווה, עליהם לציין את שמו של כל אחד מהם כמחבר, כמלחין וכמעבד בטופס ההצהרה על יצירות חדשות.

כמה שנים נשמרות זכויות היוצרים?

חוק זכויות יוצרים במדינת ישראל מגן על היצירה עד  70 שנה לאחר מות היוצר. לאחר מועד זה, פוקעת הזכות והיצירה הופכת להיות  נחלת הכלל ומותר להשתמש בה ללא קבלת רישיון.
לאחר פטירת היוצר, אקו"ם מעבירה את התמלוגים ליורשיו החוקיים. לצורך כך, על היורשים להעביר לאקו"ם צו ירושה או צו קיום צוואה חתום ע"י בית המשפט.

תוך כמה זמן מתקבלים כחבר?

ההליך לוקח עד חודשיים, ולפני מועדי החלוקה הרבעוניים. שמות המועמדים לחברות מוגשים לדירקטוריון, לאחר שנבדק כי הם עומדים בקריטריונים להצטרפות, ודירקטוריון אקו"ם הוא זה המקצה למועמדים מניית חברות באקו"ם. בסיום התהליך נשלח מייל רשמי המאשר את החברות באקו"ם ומאפשר גישה לעמוד האישי של היוצר באתר אקו"ם.

מי יכול להגיש בקשת הצטרפות?
  • יוצר (מלחין/ מחבר/ מעבד) אשר לפחות יצירה אחת פרי עטו יצאה לאור במהלך שלוש השנים האחרונות במקומות בהם אקו"ם אוכפת זכויות יוצרים. כלומר: היצירה שודרה ברדיו או בטלוויזיה, או הושמעה בפלטפורומות דיגיטליות כמו יוטיוב ספוטיפיי וכו' על פי הקריטריונים הרשומים בתנאי ההצטרפות, היצירה הוקלטה על גבי דיסק שנמכר בחנויות, הושמעה  בטלפונים סלולריים או בוצעה בהופעות במקומות מהם אקו"ם גובה תמלוגים.
  •  מעבד מוזיקלי בנוסף לאמור, לא צריך להציג אישור בכתב מהמלחין על העיבוד שעשה ביצירה בגרסת המקור (עיבוד ראשון).
  • סופר ומשורר יכול להגיש את מועמדותו לאחר שיצא לאור ספר פרי עטו (וזכויות היוצרים נמצאות בידיו) או לאחר ששיר, או קטע מספר שכתב פורסם בכתב עת.
  • מו"ל למוסיקה – על חברת מולו"ת לייצג לפחות יצירה אחת של יוצר חבר אקו"ם, שיצאה לאור באופן מסחרי וחברת המו"לות חתומה עמו על הסכם
מהי זכות יוצרים?

היא מקנה לבעליה את הזכות הבלעדית לאשר או למנוע שימוש ביצירתו וליהנות מפירותיה, משמע לקבל תמלוגים עבור שימוש הנעשה בה.
זכות היוצרים מורכבת ממספר זכויות, ביניהן: זכות השידור, זכות ההקלטה, זכות העתקה, זכות הסרטה, זכות הביצוע הפומבי וזכות העמדה של היצירה לרשות הציבור.
זכות יוצרים מעוגנת ב"חוק זכויות יוצרים".

מה גובה התמלוגים על כל הורדה של שיר לסלולר?

אקו"ם גובה מחברות הסלולר 12.5% מהמחיר לצרכן , אך מינימום של 30 אג' לכל שירות. מתעריף זה מנוכים דמי טיפול של אקו"ם בסך 20%%.

אני מופיע בחו"ל ומבצע את יצירותי בעצמי, כיצד אוכל לקבל את התמלוגים?

אקו"ם בקשר עם אגודות אחיות לשמירת זכויות יוצרים ברחבי העולם. לאחר שתדווח לאקו"ם על ההופעה אקו"ם תעביר את הבקשה לתמלוגים לאגודה באותה מדינה. (התמלוגים מועברים בהתאם לכללי החלוקה באותה מדינה).

ממתי אני זכאי לקבל את התמלוגים?

לאחר הצטרפותך לאקו"ם תוכל לקבל רטרואקטיבית את התמלוגים המגיעים לך על תקופות שעדיין לא חולקו לכלל חברי אקו"ם. לדוגמא חלוקת התמלוגים עבור שידורי רדיו וטלוויזיה נערכת אחת לחצי שנה, לכן אם הצטרפת לאקו"ם בחודש אוקטובר תוכל לקבל תמלוגים על שידורים של היצירות שלך מיוני ואילך.

האם גם מבצעים ונגנים זכאים לתמלוגים?

כן. אשכולות היא האגודה הישראלית למבצעים, כגון: זמרים, שחקנים וכו'.
עיל"ם – הוא ארגון הדואג לזכויותיהם של הנגנים.

כיצד אני יכול לראות את חשבון התמלוגים שלי?

באפשרותך לראות את חשבון התמלוגים שלך יחד עם כלים נוספים באזור לחברים בלבד. על מנת לקבל שם משתמש וסיסמת גישה יש ליצור קשר עם- "מחלקת חברים". בנוסף, אפשר לקבל את פירוט החשבון גם לכתובת המייל, לפי בקשה.

מה עלי לעשות כדי שלא ינוכה לי מס הכנסה מהתמלוגים?

לצורך קבלת פטור ממס עליך לגשת למס-הכנסה ולבקש אישור לניכוי מס במקור. צריך שעל האישור יצוין "שכר סופרים" או "שכר אומנים" או "על פי תקנות מס הכנסה". כל אישור אחר אינו תקף לגבי אקו"ם. מספר תיק הניכויים של אקו"ם 930-024849.
אקו"ם קולטת מידע זה באופן ממוחשב ממס הכנסה ואין צורך לשלוח אישור זה בדואר אלינו. חשוב שתדע, בהתאם למתחייב בחוק, אם לא העברת אישור מעודכן לאקו"ם, בחלוקת התמלוגים ינוכה לך מס מירבי של 46%.

מה הנוהל לגבי מע"מ?

לחברי אקום יש פטור ממע"מ שתופס רק לגבי תמלוגים שהתקבלו מאקו"ם. הפטור אינו פוטר מחובת הדיווח למס הכנסה.

מה גובה התמלוגים שמקבלים על מכירת דיסקים וקלטות?

התמלוג שאקו"ם גובה מממפיקים מתבסס על הסכמים בינלאומיים והינו בשיעור של- 9.009% ממחיר מכירת הדיסק לחנות,

אך לא פחות מתמלוג מינימום שהינו -1.48 ₪ לכל עותק.

לחיוב יש להוסיף מע"מ כחוק ודמי טיפול.

מה גובה התמלוגים על השמעות ברדיו או בטלוויזיה?

סכום התמלוגים שונה מערוץ לערוץ ונקבע עבור כל גוף שידור בנפרד ובהתאם לקריטריונים הבאים:
היקף השימוש ביצירות, סוג השימוש, הכנסות או תקציב הערוץ המשדר וכדומה. סכום זה מתחלק לכל השידורים שנרשמו באותה תקופה ובהתאם לכך נקבע סכום התמלוגים לדקה בכל אחד מהערוצים. בדף החשבון של כל יוצר מפורטים הסכומים בהתאם לשידור יצירותיו במדיות השונות.

כמה מקבלים עבור כל השמעה ברדיו?

אז ככה זה עובד: אנחנו מקבלים באופן שוטף מידע מהיוצרים על היצירות שיצרו: לדוגמה איזו יצירה יצרת ? שיר פופ, ג'ינגל, קלאסי, פרוזה? מה חלקך ביצירה- מילים, לחן, עיבוד, הוצאה לאור? ואיך מתחלקים התמלוגים בינך לבין שאר השותפים ליצירה שלך . גופי השידור השונים, תחנות רדיו וגופים אחרים, מדווחים לנו באילו ובכמה יצירות הם משתמשים בשנה.  בהסכמים עם כל אחד מגופי השידור נקבע הסדר תשלום תמלוגים על פי: סוג השימוש ביצירות, הכנסות או תקציב של הגוף המשדר, כמות השימוש ופרמטרים נוספים. לאחר שנגבה הכסף מגופי השידור, אנחנו מחלקים אותו בין היוצרים לפי כמות ההשמעות וחלקו של היוצר ביצירה. חשוב להדגיש שכל גוף שידור משלם סכום שונה ולכן החלק היחסי שכל יוצר מקבל על כל השמעה משתנה. שיר שהושמע במקום שמשלם לנו יותר, יזכה את היוצר ביותר תמלוגים.

כיצד אני שומר על זכויות היוצרים ביצירה לפני קבלתי כחבר אקו"ם?

כדי לשמור על זכויות היוצרים שלך מומלץ לשים במעטפה את מילות השירים או הקלטה שלהם בציון שם הכותב, המלחין והתאריך. את המעטפה לשלוח לעצמך בדואר רשום. כשהדואר יגיע אליך עליך לשמור את המעטפה סגורה בצירוף האישורים מהדואר. המעטפה הסגורה שהתקבלה היא ההוכחה לכך שאכן אתה כתבת את השירים. בשעת הצורך, המעטפה הסגורה יכולה לשמש כראיה בבית משפט.

איך נקבעים האחוזים של היוצרים השונים ביצירה?

החלוקה באופן כללי היא 50% לכותב ו-50% למלחין. כאשר יש מעבד או מו"ל האחוזים משתנים בהתאם למפורט במפתח החלוקה. ניתן לבקש חלוקת אחוזים חריגה המוסכמת וחתומה ע"י כל בעלי הזכויות. הדירקטוריון מאשר שינויים במפתח החלוקה.

מה עלי לעשות כאשר יצירה חדשה שלי יצאה לאור?

עליך להצהיר על היצירה על מנת שתירשם במאגר היצירות ואתה תירשם כבעל זכויות ביצירה. אפשר להצהיר באופן ממוחשב באמצעות  מערכת ההצהרות או על גבי טופס.

איך אני יכול לשמור על יצירה שלי שכתבתי למגירה ועדיין לא פורסמה?

אפשר לשמור את היצירה במערכת ההצהרות – תחת"טרם פורסם".

עשיתי עיבוד לשיר, מה עלי לעשות כדי להבטיח את זכויותי?

על מנת שיירשם חלקך כמעבד ביצירה, עליך להעביר לאקו"ם אישור בכתב מהמלחין על העיבוד. אישור זה תקף מיום קבלתו ואינו תקף רטרואקטיבית לעיתים קרובות נרשמים המעבדים באקו"ם אך לא מקפידים להעביר את אישור המלחין לעיבוד ולכן לא מקבלים תמלוגים.

כתבתי מילים ליצירה שפורסמה כלחן בלבד , למי עלי לפנות?

מבחינה משפטית הלחן והמילים הן שתי יצירות נפרדות שלכל אחת מהן מעמד עצמאי, לכן ניתן לכתוב מילים חדשות ללא קבלת רשות  מהמלחין המקורי. כל עוד לא נעשה שינוי בלחן אין פגיעה בזכויות יוצרים.  למען הזהירות כדאי לך לקבל את האישור מהמלחין בכדי להימנע מפגיעה אפשרית  בזכות המוסרית.

האם יש הבדל בין תמלוגים שאקבל עבור יצירה שכתבתי במיוחד להפקה ("יצירה מוזמנת") לבין תמלוגים עבור יצירה שלי שלא נכתבה במיוחד ("יצירת מדף")?

כן. ההבדל מפורט במפתח החלוקה בשידור.

איזה יעוץ משפטי אני יכול לקבל מאקו"ם?

חברי אקו"ם יכולים לקבל יעוץ משפטי בנושאים הקשורים לזכויות יוצרים ע"י היועצים המשפטיים הקבועים של אקו"ם, משרד עורכי הדין זליגסון גבריאלי ושות', נושאים לדוגמה בהם ניתן לקבל יעוץ:

  • בדיקת טיוטות חוזים קיימים בין החבר לצד ג' לפני החתימה – אקו"ם מאפשרת יעוץ טלפוני או פגישה אחת עם עו"ד.
  • ייעוץ בנושא הפרת הסכם ע"י צד ג'.
  • הפרת זכויות יוצרים (כולל פגיעה בזכות המוסרית) – שינוי שנעשה ביצירה או שימוש כלשהו אשר פגע בזכותו המוסרית של היוצר. במקרה זה הייעוץ כולל פגישה ושליחת מכתב התראה, אך אינו כולל הגשת תביעה משפטית. המשך טיפול להגשת תביעה משפטית יכול להיעשות באופן פרטי במימון החבר.

 לקבלת מידע נוסף, ניתן לפנות ל"מרכז השירות לחבר".

האם יש לדווח על הביצועים הידועים בחו"ל?

רצוי לדווח  לאקו"ם על כל ביצוע הידוע לך שהיה ו/או יהיה  בחו"ל. ע"ג הטופס המתאים. האגודות בעולם מקבלות רק דיווח מלא שכולל את שם היצירה, המקום בו הופעת ותאריך הביצוע.
אקו"ם מעבירה את הדיווח לאגודה הרלוונטית.

השמיעו אותי בחו"ל ולא קיבלתי תמלוגים, למה?

יכולות להיות מספר סיבות מדוע לא נתקבלו תמלוגים מחו"ל, למשל:

  • מטבע הדברים, יצירות של יוצרים ישראליים מהוות חלק קטן מאוד מסך היצירות המושמעות בחו"ל. לכן, כאשר אגודה בחו"ל מחלקת את התמלוגים שהיא מקבלת  מתחנות טלוויזיה, רדיו  וממקומות ציבוריים מסוימים לפי מדגם או לפי אקספרטים, קטנה האפשרות שהשיר שלך ייכלל בחלוקת התמלוגים.
  • מסיבות חוקיות או אחרות, האגודה לא מטפלת וגובה תמלוגים בתחומים ו/או ממקומות מסוימים, לדוגמא תחום אולמות השמחה נפוץ מאד בארץ ומזערי במדינות אחרות, לכן ישנן אגודות שלא מטפלות כלל בתחום זה.
  • אתה מוכר בחו"ל תחת שם אחר מזה המופיע במאגרים הבינלאומיים. נא הקפד לדווח למוקד החברים על כל שם חלופי בלעז כך שאקו"ם תוכל לעדכן בהתאם את המאגרים הבינלאומיים.
  • התמלוגים מחו"ל מתקבלים לאקו"ם באיחור של כשנה. יתכן שעדיין תקבל אותם.
השמיעו אותי בארה"ב, האם אקבל תמלוגים?
  • האגודות  האמריקאיות לרוב ,מחלקות תמלוגים לחבריה לפי מדגמים. על פי הדוגמא מתוך אתר ASCAP , המדגמים הינם גדולים ולכן הסיכוי שיוצר ישראלי יקבל תמלוגים על בסיס מדגמים אלו, הוא קטן מאד.
  • לכן ASCAP  מפעילה תוכנית "פיצוי"  בשם    ASCAPPLUS AWARD עבור  היוצרים שיצירותיהם הושמעו במופעים ובמקומות ציבוריים ושעליהן היוצר קיבל תמלוגים נמוכים, אם בכלל. כדי להשתתף בתוכנית זאת, עליך לדווח  על הביצועים שלך בארה"ב למוקד שירות לחבר  (לינק לטפסים על דיווחים  בחו"ל) אקו"ם תעביר  את הדיווח לASCAP  . פעם בשנה ASCAP  נעזרת באקספרטים למוסיקה על מנת לבחון את סוג השימוש ולקבוע את גובה התשלום השנתי החד-פעמי-.
אני חבר אקו"ם, האם אני יכול להצטרף גם כחבר לאגודה בחו"ל?

כן, אולם אתה יכול להיות חבר באגודה אחרת אך ורק לגבי אותן זכויות (ביצוע או מכאני) שלא מסרת  לטיפולה של אקו"ם, או לגבי מדינות שלא מסרת לטיפולה של אקו"ם.
אין אפשרות להיות חברים בו זמנית בשתי אגודות לאותן זכויות או מדינות.

האם כדאי לי להצטרף גם לאגודה בחו"ל?

מכיוון שאקו"ם בקשר רציף ומעוגן בהסכם הדדי עם האגודות בחו"ל, תוכל לקבל את התמלוגים מחו"ל דרך אקו"ם.
רק  אם עיקר פעילותך המוסיקלית מתקיים בחו"ל, אנו ממליצים לך לשקול להישאר חבר באקו"ם לטריטוריה של ישראל ולבדוק הצטרפות במקביל לאגודה במדינה שבה אתה פעיל.

כיצד אני מצטרף לאגודה זרה?

עליך לפנות ל"מחלקת חברים" לבקש להגביל את חברותך באקו"ם לישראל בלבד וזאת עבור כל זכויותיך או חלק מהן .
לאחר שתקבל מאקו"ם את האישור לכך, תוכל לפנות בבקשה להצטרף לאגודה בחו"ל.
לאחר ששינית את חברותך באקו"ם ל"ישראל בלבד", כדאי שתצטרף באופן מיידי לאגודה בחו"ל, מכיוון שעד שתצטרף זכויותיך אינן מוגנות בעולם.

מה חשוב לי לדעת לגבי אגודות זרות?

מכיוון שלא כל האגודות בעולם מנהלות הן את זכות הביצוע (שידורים והופעות) והן את הזכות המכאנית (דיסקים), בעת הצטרפות לאגודה נוספת בעולם, עליך לוודא כי האגודה מנהלת את שתי הזכויות. במידה ולא, עליך להצטרף לאגודה נוספת באותה מדינה כדי שתוכל לקבל את כל התמלוגים המגיעים לך.
לחילופין, אתה יכול להיות חבר באקו"ם לזכות מסויימת לכל העולם, ולזכות האחרת – להצטרף לאגודה בחו"ל. להתייעצות נוספת ניתן לפנות ל"מחלקת חברים".

אני במצוקה כלכלית, איזו עזרה אני יכול לקבל?

אקו"ם יכולה לסייע בשתי דרכים: אם אתה מקבל תמלוגים באופן קבוע, אתה יכול לקבל הקדמת תשלום חריגה על חשבון תמלוגים עתידיים.

בנוסף, קרן הרווחה מסייעת לחברי הקרן בהלוואות ובמקרים מיוחדים גם במענקים.

עברתי דירה, שיניתי מס' טלפון או דוא"ל למי עלי להודיע?

חשוב לעדכן את מרכז השירות על כל שינוי על מנת שאפשר יהיה ליצור עמך קשר. אפשר לעדכן את הפרטים באמצעות האתר, בדוא"ל   או בטלפון 03-6113456

אני סופר ומשורר ומקריא את שירי בפני קהל, האם עלי לדווח לאקו"ם על כך?

כן, על מנת שתוכל לקבל תמלוגים עבור הקראות אלה עליך לדווח על גבי הטופס המתאים.

ביצעו יצירה קונצרטית שלי, האם עלי לדווח על כך?

כן. אם היצירה בוצעה ע"י תזמורת, אקו"ם מקבלת את הדיווחים, אך אם היצירה בוצעה ברשות מקומית או מתנ"ס כדאי לדווח על כך על גבי הטופס המצורף

אני מופיע מול קהל, האם עלי לדווח לאקו"ם על כך?

כן, גם אם אתה מבצע חומר מקורי שלך בלבד עליך לדווח עבור הופעות אלו על מנת שתוכל לקבל תמלוגים על גבי הטופס המצורף.