Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

איך באמת שיר נולד?

ושורה נוספת – Extra Bold

בעשרים השנים האחרונות חן-לי פישמן עובדת בנבכי תעשיית המוזיקה הישראלית, בתפקידי שיווק והפצה שונים. היא גם ייסדה בשנת 2008 את חברת "פטיפון" שמתמחה בהפצה מקוונת של סינגלים, ומעל לכל – היא שופעת מידע חיוני על מאחורי הקלעים של התעשייה.

חן לי, יש איזשהם כללי מסגרת שאת יכולה לתת למוזיקאים שרוצים להפיץ את השיר שלהם?
"זה אולי ישמע כמו קלישאה, אבל הדרך והסבלנות הם הדברים החשובים ביותר פה. אין קסמים ואין קיצורי דרך, אלא רק עבודה עקבית, קשה וסבלנית. תעשיית המוזיקה היום מאוד קשה כי הוצאת שירים הפכה לזמינה וקלה הרבה יותר, ויש המון אמנים ומוזיקאים שרוצים להוציא את המוזיקה שלהם. לכן, פעמים רבות אם לא "קורה משהו" עם שיר ראשון, זה לאו דווקא כי הוא לא מספיק טוב. חשוב להבין את הצד השני שמקבל את השירים: על גופי המדיה יש עומס מטורף של תוכן, ולא תמיד הם מצליחים להגיע לכולם ולהבין את הפוטנציאל. למרות זאת, אמן שרואים ששומר על הדרך שלו – בסוף המדיה תגיע אליו. אל תוציאו סינגל אחד ותיעלמו: גם אנשי המדיה וגם הקהל רוצים לראות המשכיות דרך ומקצועיות. אני שומעת הרבה מאנשי תעשיה שאומרים שיכול להיות שמישהו מוציא שיר טוב, אבל הוא לא בהכרח יכנס לפלייליסט. הם צריכים לראות שכוונותיו של האמן רציניות: שהוא פה כדי להשאר בתעשייה, ושדרכו עקבית. גם אם שיר ראשון לא "תפס", הוציאו שיר נוסף. זה תהליך לא קל, אבל אמנים שהיצירה בנפשם לא יכולים בלי זה. כמו שביאליק אמר: מצורי כרתיו".

הרבה מוזיקאים יגידו שהשאיפה המרכזית שלהם היא להכנס לפלייליסט, ואחרי זה יהיה בסדר
"אל תבנו את כל הקמפיין, החלומות וההצלחה על כניסה לפלייליסט כלשהו. מדיה זה נחמד, אבל הרעיון הוא להגיע לרדיו כדי להגיע לקהל, ואפשר להגיע לקהל בכל מיני דרכים. בדקו מי מגופי המדיה הכי משמעותי למוזיקה שלכם. דין תחנות רדיו קטנות כדין גדולות בעיני. יש רדיו אינטרנטי, בלוגים, דיג'יים – אל תזלזלו באף אחד כי ככל שיהיו יותר חשיפה והשמעות, תצליחו להגיע ליותר אנשים".
ביחס למדינה קטנה כמו שלנו, ישנו מספר מכובד של תחנות רדיו אזוריות, אינטרנטיות ותחנות מצוינות של חוגים לתקשורת במכללות השונות, ולצדן מגזינים מקוונים, בלוגים ועמודי פייסבוק רבים שעוסקים במוזיקה. עשו לעצמכם מיפוי ותראו מי יותר רלוונטי למוזיקה שלכם, בדקו אילו תכניות ושדרנים משדרים סגנונות דומים, ושלחו לחמכם.
חן לי מוסיפה כי "אחת הדרכים החשובות ביותר לבנות קהל היא דרך מקומות של הופעות: לאו דווקא הופעות בכסף, אלא הופעות שמביאות חשיפה לקהל. זהו מי קהל היעד שלכם, טפחו אותו והרחיבו אותו לאט, באמצעות חברים, מיילים, פייסבוק ועוד. עשו שימוש נכון ברשתות חברתיות כדי לבדוק מי קהל היעד, ומה הוא רוצה".
כנראה שתגידו ובצדק שלהופיע בשביל חשיפה זה טוב ויפה, אבל לא משלם חשבונות בסוף החודש. לכן נוסיף שלאמנים בייחוד בתחילת דרכם, חשוב למצוא תמהיל נכון של הופעות בלי תשלום, הופעות "כובע" והופעות בתשלום – כך שלא תמצאו את עצמכם מפסידים כסף על הופעות, ומצד שני תגדילו בהתמדה את הקהלים שנחשפים אליכם. נוסעים לסופ"ש משפחתי כפוי בצפון בחודש הבא? חפשו בר מקומי שאפשר להופיע בו. החגים מתקרבים? רחרחו איפה מתקיימים הפסטיבלים הקטנים. לשכנים יש סלון גדול ומקום במקרר לבירות? תעשו הופעת סלון לחברים ומשפחה. חימומים, שיתופי פעולה, אירוחים, ג'אמים – ככל שיראו את השם שלכם ביותר מקומות, כך גדלים הסיכויים שילחצו על הלינק ליוטיוב, או שיגיעו להופעה הבאה.

בין יצירתיות לגימיק
"חפשו דרכים יצירתיות לשיווק", מוסיפה חן-לי, "שלאו דווקא מצריכות הרבה כסף. אפשר לעשות הרבה דברים החל מעיצוב וקומוניקט, דרך עבודה ברשתות חברתיות, גימיקים ועד טור מסודר ברחבי הארץ. חפשו דרך יצירתית להבליט את עצמכם ואת המוזיקה. חשוב להבין שגם אם המוזיקה טובה, כיום לוקח זמן כדי לראות תוצאות. סבלנות היא מילת המפתח".
יצירתיות זו מילה גדולה, ואולי אתם מרגישים שאת כל מה שהיה לכם בתחום הזה כבר הוצאתם באולפן. חשבו שנית! הנה דוגמה נהדרת לקונספט שלם, "קהל נולד", שהגתה המוזיקאית תמר קפסוטו, "במטרה להפיח רוח חדשה של שיתוף פעולה בין יוצרת למאזיניה". וכמובן – הדוגמה הטובה ביותר לגימיק שהתחיל במופעי רחוב, והפך למכונת מוזיקה משומנת היטב: