Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

איך להפיק סינגל עצמאי?

כולנו יודעים שחברות התקליטים כבר אינן שולטות בתעשיית המוסיקה, אמנים שרוצים להפיק סינגל עושים זאת יותר ויותר באופן עצמאי. אז איך עושים את זה, מה חשוב ומה פחות? רם אוריון עושה לכם סדר

רם אוריון מוסיקאי פעיל מזה יותר מ-20 שנה, היה חבר בנושאי המגבעת, כרמלה גרוס ווגנר, ב"פה והטלפיים", הפיק את אלבומי הבכורה של שירה פרבר ודפנה והעוגיות, יוצר וכותב, הפיק שני אלבומי סולו והשלישי בדרך.

מהי הפקה עצמאית?
המשמעות של הפקה עצמאית היא שעד שלב המאסטר כל ההפקה היא בשליטתך ובבעלותך. מעבר לזה אין שום זיקה בין הגדרת ההפקה כ"עצמאית" לתוכן שלה כפי שהיה בעבר. כיום ברירת המחדל היא הפקה עצמאית. עד לפני עשור האלבום היה המוצר המרכזי וזה היה הרבה מעבר ליכולת הכספית של מוסיקאי עובד, קל וחומר של מוסיקאי מתחיל. הפקת האלבום דרשה שימוש במנגנונים רבים ומקבילים שלא היו זמינים תחת ידיו של היוצר באופן ישיר, פרוייקט של עשרות אלפי דולרים.

גיבורי ה- FourTrack
בשנות ה-80 וה-90, טייפ ארבע ערוצים היה כלי מרכזי לסקיצות ודמואים, אך לעיתים זלגו הקלטות כאלה לרדיו והפכו להצלחה. דוגמה:

דוגמה נוספת להצלחה גדולה יותר של אלבום שהוקלט על טייפ ארבעה ערוצים הוא אלבום הבכורה של זוהר ארגוב "אלינור" שהוקלט כולו על ידי יהודה קיסר באופן מאולתר על הטייפ. ההקלטה הזו מכרה הרבה יותר מכל דבר אחר שהיה בשוק באותה תקופה.

בסוף שנות ה-90 הופיעו מכשירי הקלטה זולים יותר וממוחשבים שאפשרו עבודה איכותית בבית.

בניית אולפן ביתי
הפריט החשוב ביותר באולפן הביתי הוא המחשב, זהו לב הסטודיו. על המחשב להיות חזק, מהיר ועם הרבה זיכרון. המחשב הנפוץ בשנתיים האחרונות באולפן הביתי הוא ה"מק בוק פרו"
כרטיס קול – כדאי לבחור כרטיס קול איכותי המתאים לצרכיכם, אל תתפתו לכרטיסים זולים, ישנם כרטיסים שעולים 50 ₪ ואינם מתאימים להפקות ביתיות.
תוכנות – להקלטה ועריכה. באולפנים משתמשים בפרוטולס ולוג'יק. רוב האנשים בבית משתמשים בקיובייס ובניואנדו. בהשקעה של עד 1000 דולר אתם אמורים לכסות הכל.
מוניטורים – הרמקולים בהם משתמשים בסטודיו. ניתן להשתמש ברמקולים של מערכות סטריאו אולם לא מומלץ. חשוב לעבור מתישהו לרמקולים אולפניים שלא צובעים את הצליל או מנסים להחמיא בשום צורה למה שמושמע כדי לקבל תמונה שקופה וברורה .
מיקרופון – לפחות מקרופון אחד טוב, קונדנסר שהוא רגיש יותר ממיקרופון דינאמי.
מקלדת שליטה – מקלדת מידי, עוזרת לשלוט בכלים וירטואלים במחשב.
אוזניות – חשוב מאד לרכוש אוזניות טובות גדולות ואטומות על מנת שלא ידלוף הפלייבק למיקרופון.
מיקסר – מיועד לנתב ערוצי קול לרמקולים, גם אם הצליל לא מגיע מכרטיס הקול.
באולפן הביתי ניתן להקליט מסקיצות ועד להפקה מלאה כולל המיקס במקרים מסוימים.

להפיק שיר או אלבום?
אותן הסיבות שגרמו לחברות התקליטים להפסיק להפיק אלבומים רלוונטיות גם ליוצר העצמאי. למה בעצם להתעקש על אלבום? תחילת הרוק והפופ הייתה בסינגלים. עד תחילת או אמצע שנות השישים התעשייה הייתה מבוססת סינגלים. רק כאשר הומצאו התקליטים "אריך נגן" שהיו יכולים להכיל 40 דקות של מוסיקה ויותר, התחילו לחשוב איך למלא אותם בחומר שאינו בהכרח רדיופוני, ובשנות השבעים עם אלבומי הקונספט והרוק המתקדם, האלבום הפך לברירת המחדל של התעשייה.
בעולם של מוסיקה בקבצים, הצרכנים ולא התעשייה או האמנים מכתיבים את צריכת המדיה, גם רוב השמעת המוסיקה כיום מתבצעת מחוץ להקשר האלבומי של השירים. יוטיוב בשאפל ופלייליסטים במחשב. רק לעיתים רחוקות יוצא לנו לשמוע אלבום שלם.
הרבה יותר זול וקל להפיק שיר מאשר אלבום, מיידיות היא גם פקטור. הפקת שיר בודד יכולה להסתיים תוך ימים עד שבועות. אלבום לא לוקח להפיק פחות ממספר חודשים עד שנה. שיר שעובד טוב יכול לדחוף את האמן ולהביא לו הכרה הרבה יותר מאלבום שלם.
בנוסף, המוצר הפיזי – הפלסטיק, ברמה הכלכלית, הוא מוצר שמפסיד כסף גם עבור אמנים מבוססים. רוב הסינגלים שמשוחררים בהפקה עצמית מגיעים מהר מאוד להורדה חופשית ביוזמת היוצרים עצמם. עם קצת מזל בקרוב תהיה מוסיקה ישראלית באייטונס וניתן יהיה לרכוש מוסיקה במחירים שווים לכל נפש.

מה יוצא מזה שיש לי שיר מוקלט?
ראשית, יש לך מוצר מוגמר ביד ויש סיכוי שההשמעה של השיר תידחף אותך קדימה כאמן. חשוב לנסות להכניס אותו לפלייליסט של תחנת רדיו אולם זה לא הדבר היחידי שצריך לעשות. הרבה פעמים ניהול לא נכון לא מצליח למנף את השיר המושמע ברדיו לטובת מכירת האלבום או כרטיסים להופעות. גם אם לא נכנסים לפלייליסט, אפשר להשתדרג משמעותית דרך חשיפה חוזרת בתכניות ובתחנות נישה, ראיונות, ביקורות, הפניות בעיתונות המודפסת, האינטרנט וכו'. כל נוכחות כזו יכולה להביא קהל טרי להופעות. לחבר שיר לכתבה, להזמנה או לאייטם משפרת את הפוטנציאל למשוך קהל באופן משמעותי.

שלבי ההפקה

בחירת השיר להקלטה
בהנחה שיש לכם יותר משיר אחד (אם יש רק שיר אחד – תכתבו עוד!), יש לבחור את השיר הכי קומוניקטיבי, הכי ידידותי לרדיו, הכי להיט לדעתכם. אולי תבחרו בשיר שמייצג אתכם כ"תעודת זהות", אולי תרצו להתחיל בשיר שאינו תובעני מבחינת הפקה, לפעמים מעדיפים לקחת שיר שכבר הצליח ולעשות לו גרסת כיסוי, ואולי לשלב בין גרסת הכיסוי להפקה שמייצגת אתכם כאמן. גרסת כיסוי יכולה להביא הרבה צפיות ביוטיוב.
דוגמה לקאבר כזה:

אין תשובת קסם לאיזה שיר לבחור, העצה הטובה היא לבחור את השיר הכי חזק, אלא אם כן אתם שומרים "תחמושת" להמשך. לאחר שבחרתם את השיר עוברים לשלב הבא:

הקלטת דמו / סקיצה
דמו מאפשר למאזין להבין את הפוטנציאל של השיר. הדמו מכיל את המבנה, אופי הסאונד, סולם, הרמוניות ועוד, כל זאת מבלי להיכנס להקלטה הרשמית האיכותית והמוקפדת. חשוב לבטא את הרעיונות שמעוניינים להשתמש בהם בהקלטה, גם אם הם מיוצגים בצורה בסיסית. הדמו הוא שלב מאוד חשוב ומאפשר עוד שלב של התלבטויות ובחינת החומר המוקלט לקראת שיפורים ושינויים. קיימים מקרים שהקלטות שיועדו לדמו, הפכו להיות ההקלטה הסופית.

המפיק

למה בכלל צריך מפיק?
המפיק יכול להיות מיועץ אומנותי ועד למנהל כל אספקט ההפקה. חשוב לבחור מפיק שאתם סומכים עליו ועל הניסיון שלו לקבל החלטות שאנחנו לא מסוגלים לקבל, ההפקה היא מסלול שמוצף בצמתים לקבלת החלטות פרקטיות ואמנותיות וצריך מישהו שיחתוך הלאה את ההיסוסים והחרטות.
אחד מתפקידי המפיק הוא להוות אוזן חיצונית – אף אחד לא יכול להיות אובייקטיבי לגבי המוסיקה שלו – דברים כמו קיצור של השיר, שינוי סולם, הוספת חלקים, האטה, הוספה וכו'. הרעיון המרכזי הוא למקד את השיר ולהוציא ממנו את מלוא הפוטנציאל שלו. כל הידע והניסיון שהמפיק מביא לפרויקט יהפוך בהדרגה גם לידע שלכם.
מפיק גם מביא קשרים בתעשייה ובסביבה המוסיקלית שממנה הוא בא או שבתוכה אתם מעוניינים להשתלב.
זווית נוספת היא שאם מדובר בלהקה, לרוב יהיה עיבוד וצליל ייחודי. המפיק יעשה כיוונים קטנים ויתרכז בביצוע ובהכנת ההרכב להקלטה באולפן. כשמדובר ביוצר בודד, העבודה מתאפיינת בעבודה על משהו שהוא מאוד גולמי, שם המפיק יכול לבוא יותר לידי ביטוי בנושא העיבוד וההפקה.

איך בוחרים מפיק?
אחת הדרכים המומלצות לבחירת מפיק היא לבדוק מה אתם אוהבים ולבדוק מי הפיק את זה. אפשרות אחרת היא פנייה למוסיקאים שמוערכים עליכם במיוחד, גם אם הם אינם מזוהים כמפיקים. לדוגמה האלבום של קוואמי והחלבות שהופק על ידי רמי פורטיס שאינו מזוהה עם תפקיד המפיק.
זה צריך להיות מישהו שאתם מאמינים שיכול להוציא את המקסימום מהשיר שלכם, גם אם הוא אינו מנוסה או מוכר. חשוב לייצר פגישות מקדימות בהם מאזינים לדמואים ורפרנסים ומדברים עליהם.

ההקלטה באולפן
יום הקלטה הוא 10 שעות באולפן ויכול להגיע לכמה אלפי שקלים. הוא כולל את כל המכשור והטכנאים הדרושים להפעלתו. ישנם חדרי חזרות ששודרגו להקלטה, שם שעת הקלטה זולה יותר ותעלה כמחצית מהאולפן הגדול. בשלב ההקלטה ניתן לשלב בין עבודה באולפן מקצועי לעבודה בבית. בכך אפשר לצמצם עלויות. לדוגמה, ניתן להקליט באס ותופים באולפן ואת השאר בבית.
ניתן גם להקליט ביצוע חי – כל מה שנכנס למיקרופונים נכנס להקלטה.
חשוב להגיע מוכן להקלטה. כל טכנאי יגיד לכם שאם שיר נשמע טוב עוד לפני ההקלטה, הסיכוי שלו לצאת טוב הוא גבוה. מומלץ להקליט חזרות ותהליכים כדי להקשיב לשינויים ולהתמקד בתיקונים למפגש הבא. חשוב לוודא שכלי הנגינה במצב אופטימלי. גיטרות אחרי סטאפ, תופים עם עורות טובים וכו'.

המיקס
חשוב שמי שיושב על המיקס יהיה עם הידע, הטעם והניסיון הרלוונטים להקלטה. למי שלא עשה אף פעם מיקס קשה להבין עד כמה השלב הזה הוא רגיש ומועד לפורענות. ניתן לשפר ולשדרג את הביצוע וההקלטה במהלך המיקס, אך אפשר גם לקחת הקלטה מצויינת ולהרוס אותה במיקס גרוע. טכנאי המיקס אינו חייב להיות זה שהקליט, תנו לטכנאי מנוסה לעשות את המיקס. גם פה ישנו יתרון באולפן ביתי, מדובר בעבודה שדורשת היכרות אינטימית עם כל ההקלטות ואינה דורשת שום התערבות בסאונד, ניתן לבחור את הטייקים הנכונים או את החלקים הטובים. לדוגמה, אם יש 10 טייקים של שירה בשיר של ארבע דקות, מדובר ב-40 דקות של האזנה לטייקים. אפשר להגיע למיקס אחרי שבחרתם וחתכתם את הטייקים הטובים. צריך להביא את הפרוייקט לטכנאי המיקס כך שלא יצטרך לעסוק בבחירת טייקים וחיתוכים.
המיקס היא עבודה שדורשת ריכוז טוטאלי ועבודה על פרטים קטנים. חשוב לתת לטכנאי לעבוד בשקט ולא להעיר הערות עד שהוא לא מגיע לתוצאות סופיות. התערבות בלתי פוסקת בעבודתו תקשה עליו להגיע לתוצאה שהוא רוצה. אם אתם להקה או הרכב, כדאי שתצמצמו את הנוכחות שלכם למינימום בזמן העבודה על המיקס. זה מאוד מקובל בשלב פתיחת הערוצים ותחילת המיקס לעזוב את הטכנאי בשקט לעבוד לבד.

רפרנסים
חשוב ויעיל לעבור על הדוגמאות עם הטכנאי ולשוחח איתו עוד לפני ההקלטה על מה שאתם אוהבים בהקלטות קיימות. יש לכך השלכה על אופן ההקלטה.

מאסטרינג
מאסטרינג הוא ההליך הסופי בו לוקחים את הסיכום של המיקס, שני ערוצי סטריאו ונותנים ו את הצבע הסופי ואת העצמה. חשוב לבחור את טכנאי המאסטרינג על פי עבודות קודמות והמלצות. אנחנו לא אנשי סאונד, לכן זה לא רעיון טוב לנסות ולעשות את המאסטרינג לבד. במאסטרינג אין שום צורך או סיבה להיות נוכח פיזית, זו עבודה טכנית לחלוטין ולכן ניתן לקבל שירות מטכנאי מאסטרינג בכל העולם. נהוג מאוד לשלוח את הקבצים של המיקס למאסטרינג בחו"ל.

רם אוריון – איך להפיק סינגל עצמאי