Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

אינדי יש גם בסין

ושורה נוספת – Extra Bold

כחושבים על סצינת מוסיקת האינדי הבינלאומית, סין הקומוניסטית בוודאי אינה הראשונה לעלות במוחנו כמקור לסצינה חדשה ותוססת, אבל ריבוי של להקות, הרכבים שונים וסצינה חדשה שמתהווה בתקופה האחרונה, רומזים לנו שבייג'ין יכולה בהחלט להיות "הדבר הגדול הבא" ולא רק בתחום ייצור מוצרי צריכה.

מהפיכת הרוקנ'רול, בניגוד למהפכת התרבות, הגיעה לסין קצת באיחור, כאשר ב-1984 פורסם אחד הלהיטים הגדולים “Nothing to My Name” של מי שנחשב לאבי הרוק הסיני, Cui Jian (השיר יצא לראשונה על אלבום רק ב-1989) . ב-1994 יצא אלבום שנחשב לאלבום האינדי הראשון בסין, Dark Dreams של האומן Dou Wei ונחשב אלבום שהציג לראשונה לקהל הסיני את סגנון הרוק הגותי. על אף גודלה העצום של העיר בייג'ין, גם שם בדומה ל"רימון" בישראל, בוגריו של בית הספר Beijing Midi Music School הם היום עמודי התווך של סצינת המוסיקה העכשווית בעיר.

ב-2007 קיבלה לראשונה הסצינה חשיפה בינלאומית, כאשר האומן האלטרנטיבי Carsick Cars הצטרף למסע ההופעות של להקת סוניק יות' וחימם ופתח את הופעותיה בבירות אירופה. לאחר הפריצה הראשונה אל התרבות המערבית, אורגנו בשנים שלאחר מכן מספר סיבובי הופעות של אומנים סינים באירופה ובצפון אמריקה, שהחלו לחשוף את הקהל לסאונד החדש.

הסגנון המוזיקלי הנוכחי הוא מגוון ביותר ונע מסינת פופ, דרך רוק תעשייתי וניו וויב ועד לרוק פסיכדלי ובין השמות הלוהטים כיום ניתן למנות את להקת Oxygen Can Band הזמר והיוצר Zhang Shouwang שמרבה להופיע עם Carsick Cars ועוד רבים נוספים. השפע הרב של אומנים שהחלו לפרוץ בשנים אלו, הביאו לעלייה חסרת תקדים במספר הלייבלים העצמאיים במדינה כשרובם מתמקדים בעיקר במוסיקת אינדי וסצינה אלטרנטיבית.
עיר הבירה הסינית בייג'ין, שנהנתה אף היא מזינוק חסר תקדים, משמשת כרקע אידיאלי לפריחתה של הסצינה, אין ספור מועדונים, ברים ומקומות חדשים להופעות נפתחים בה באופן תדיר, רובם ממוקמים באזור הצפון מזרחי של העיר וזאת משום ששם ממוקמים שני המוסדות החשובים להשכלה גבוהה בעיר וסטודנטים צעירים נחשבים לקהל אוהד במיוחד לסצינה אלטרנטיבית (סיפורה של סצינת הרוק בעיר סיאטל בתחילת שנות ה-90 היא תקדים מוצלח לקשר החזק בין האורבניות לבין כינונה והשתרשותה של סצינה מוסיקלית חזקה ובעלת השפעה) .

ולא נשכח את מקומה של המפלגה בחיי התרבות בסין שגם להם כמו לכל דבר אחר במעצמה העולה, יש קשר ישיר להתפתחות הדברים, היו"ר החדש של המפלגה הקומיניסטית שִי ג'ינפינג, שנבחר בחודש נובמבר האחרון ומונה לנשיא בחודש מרץ 2013 נחשב לתומך נלהב של אמנות ותרבות וקברניטי התעשייה הצומחת מקווים שבחירתו תביא לשגשוג נוסף בסצינה המוסיקלית הפורחת.

להקת New Pants שנחשבת לחלוצת הרוק המתקדם, בלהיט Dragon Tiger Panacea