Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

דף לפרד שוברים את חוקי המשחק

ושורה נוספת – Extra Bold

להקת הרוק הכבד הבריטית דף לפרד, שברה את אחד מכללי המשחק העיקריים במערכת היחסים בינה לבין חברת התקליטים שלה, יוניברסל והוכיחה שוב כי חברות תקליטים ואומנים, כמו שמן ומים, לרוב לא מתערבבים היטב.

רקע
דף לפרד היא להקת רוק ותיקה שהוקמה בשפילד בריטניה בשנת 1977 וזכתה לפופולריות עצומה בז'אנר הרוק הכבד ורוק האצטדיונים.
מאז 1979 היתה הלהקה חתומה על הסכם הפצה עם חברת התקליטים והמו"לות יוניברסל. בשלהי שנות השבעים, עדיין לא חלמו על כך שיום אחד הפורמט הדיגיטלי יחליף את התקליט, הקלטת והדיסק וכאשר רצתה החברת התקליטים להפיץ את שירי הלהקה בפורמטים הדיגיטליים הנפוצים כיום (iTunes ודומיו) לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה ביניהם על גובה התמלוגים. חברי הלהקה הודיעו בכתב לחברת התקליטים כי לא משנה מה ירצו לעשות עם ההקלטות שבידיהם, התשובה שיקבלו תהיה תמיד "לא". בשלב זה הגתה הלהקה רעיון מקורי על מנת לפתור את הבעיה ולהשתחרר מהתלות.

גירסת כיסוי אורגינלית
חוק זכויות היוצרים בארה"ב קובע כי כי מותר להקליט ולהפיץ גירסת כיסוי לשירים, בלי לבקש את רשותם של בעלי הזכויות המקוריים, כל עוד ניתנת על כך הודעה ומשולמים תמלוגים כנהוג. חברי דף לפרד לקחו את היוזמה לידיים והודיעו לבעלי הזכויות בחברת התקליטים וההפצה כי הם עומדים להקליט מחדש את כל הבק-קטלוג שלהם ואת הלהיטים הגדולים. ברגע שהוקלטו מחדש היצירות, הלהקה השתחררה מעול ההסכם אליו היתה כבולה והפכה לבעלת זכויות ההקלטה של הגירסאות החדשות. זה איפשר להם למכור את יצירותיהם בעולם הדיגיטלי בתעריף שהם קבעו, כאשר כל ההכנסות הגיעו לכיסם ולא התחלקו בינם לבין חברת התקליטים והשליטה נמצאת כעת בידם.

ג'ון אליוט סולן הלהקה צוטט אף ואמר "שהם אמנם היו צעירים כשחתמו על הסכם עם השטן (בהתכוונו לחברת התקליטים) אולם לומדים לאורך הדרך שחשוב שתהיה לך חברת תקליטים, אבל חשוב גם שיהיה עו"ד טוב וממולח לזכויות יוצרים".

בתעשיית המוזיקה בישראל, תמונת המצב דומה. אמן מבצע רשאי להקליט גירסת כיסוי לשיר ללא צורך בקבלת אישור מבעלי הזכויות המקוריים, כל עוד הגירסה נאמנה למקור, כלומר לא נעשה שינוי במילים או בלחן ומשולמים תמלוגים כחוק.

לקריאת הידיעה המקורית