Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

הוכרזו שמות הזוכים בפרס אקו"ם בתחום הזמר העברי לשנת 2014

ושורה נוספת – Extra Bold

טקס הענקת הפרסים לזוכים בתחום הזמר העברי לשנת 2014 יתקיים ביום ג', 10 במרץ בבית החייל.
השנה יוענקו פרסים על מפעלי חיים למחברת חנה גולדברג ולמלחין אפי נצר.
חברי ועדת השיפוט הם: שירי מימון, משה פרץ, שחר אבן צור, תמיר קליסקי ובועז כהן.
מנחה הטקס: אורי גוטליב | במאי: דורון מדלי | ניהול מוסיקלי: אייל מזיג

ואלו שמות הזוכים:

פרס ע"ש אהוד מנור על מפעל חיים למחברת חנה גולדברג
נימוקי השופטים: חנה גולדברג היא פזמונאית משוררת וסופרת, גדלה בחיפה, החלה לכתוב בגיל צעיר מאד. השיר הראשון שלה שיצא לרדיו, "לא רוצה לזמביה" בשנת 1983 זכה להצלחה רבה וסלל את המשך דרכה. חנה מייצגת את האישה העצמאית, הכותבת, היוצרת חסרת הפשרות שלא חוששת מלחשוף בפנינו את כישרונה, כתיבתה החושנית, הנשית והייחודית. שיריה של חנה כאילו מספרים סיפור עלילתי מתוחכם שהמאזין לא רוצה שיסתיים. שואלת שאלות קיומיות, על החיים על החיפוש אחר האהבה הגדולה ושינוי אמיתי.
חנה הטביעה את חותמה עם שירים אהובים- "נאחז באוויר" – גידי גוב, "אש על הפנים" -רמי קליינשטיין, "אנטרקטיקה"- קורין אלאל, "בואי נתחבק", של אלון אולארצ'יק "אמסטרדם", "ענוג" ועוד של נוער שוליים האגדיים, "מישהו גדול" של שי גבסו ועוד ועוד. באמתחתה של חנה למעלה מ 400 יצירות- שירים וספרים. בשנת 2002 נבחרה חנה לדירקטוריון אקו"ם ושימשה כיו"ר הדירקטוריון. בתפקידה קידמה והובילה מאבק להעלאת המודעות לנושא שמירת זכויות היוצרים ושיפור מעמד היוצר. השנה, חנה היא אחת משתי נשים יוצרות שזוכות בפרס.
אין ספק שתעשיית המוזיקה בישראל סובלת מחסך בכל מה שקשור ביצירה נשית וכולנו תקווה ששנה הבאה נוכל ליהנות יותר מיצירה נשית.
גובה הפרס 35,000 ₪


צילום: יח"צ

פרס ע"ש נעמי שמר על מפעל חיים למלחין אפי נצר
נימוקי השופטים: אפי נצר, יוצר-מלחין, יליד הארץ, גדל והקים את ביתו בחיפה. קשה לחשוב על המוסיקה הישראלית ללא אפי נצר האיש והאקורדיון, הוא מאבות השירה בציבור בארץ ועד היום גם בגיל 80 הוא ממלא אולמות ופועל במרץ מעל כל במה אפשרית כדי להנחיל את השירים הללו לכל בית בישראל. אפי מדרבן את הקהל לשיר עוד ועוד משירת הארץ הכל כך אהובה עליו. הוא עושה זאת בכריזמטיות הייחודית לו, בשמחת חיים ובאנרגיות שאינן ברורות מאליהן.
אפי חתום על עשרות רבות של שירים שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל, די אם נזכיר את לחניו לשירים כמו: "בלדה לחובש", "פרחים בקנה", "גולני שלי", "מישהו הולך תמיד איתי", "ציפורים נודדות", "כל המילים השמחות" ועוד אינספור שירים שכל ילד מכיר וכל מבוגר זמזם לא פעם בחייו.
כשמאחוריו למעלה משישים שנות עשייה במוסיקה הישראלית, ועוד שנים של יצירה לפניו, הוועדה מצאה שאין מתאים ממנו לקבל את הפרס על מפעל החיים של אקו"ם לפזמונאי לשנת 2014
ועדת השיפוט של הפרס מאחלת לאפי עוד שנים רבות של עשייה מוסיקלית פורייה.
גובה הפרס 35,000 ₪


צילום: יח"צ

פרס ע"ש לוין קיפניס לתרומה מיוחדת בתחום היצירה לילדים ליהונתן גפן ויוני רכטר על יצירתם "הכבש השישה עשר"
נימוקי השופטים: מעטות הן היצירות שבכל גלגול שומרות על איכותן ומצליחות להגיע לקהל רחב ילדים ומבוגרים כאחד. במקרה של "הכבש השישה עשר" זה קרה. זה קרה בזכות השילוב הנדיר שבין שירים נפלאים רוויי הומור ורגישות לבין לחנים נהדרים, הפקה מוזיקלית מושלמת וביצועים חד-פעמיים של יהונתן גפן, יוני רכטר, גידי גוב, יהודית רביץ ודויד ברוזה. אלבום הילדים הזה משנת 1978 שומר על איכותו הצרופה ומצליח להסב הנאה והתרגשות לילדים גם בשנת ב-2015 בדיוק כפי שעשה לילדים בסוף שנות השבעים והפך להיות אחד מאלבומי המופת לילדים אם לא ה-אחד.
על כל אלה ועוד מוענק לו פרס אקו"ם על תרומה מיוחדת בתחום היצירה לילדים.
גובה הפרס 15,000 ₪ שיתחלק באופן שווה בין היוצרים.

 
צילום: אילן בשור                                    צילום: דפנה צ'ילאנג

פרס ע"ש יוסי בנאי על הישג השנה למחבר לעמיר לב על האלבום "נוגע בדרכון"
נימוקי השופטים: עמיר לב תמיד ידע לספר סיפור ובאלבומו "נוגע בדרכון" יש לא מעט סיפורים מצוינים, חלקם מותחים קווים ישרים בין אתמול – חולון של שנות השבעים – לבין היום, ישראל של המאה ה-21. "לכולנו היה שרוך ומפתח, ואדידס רום כותב עמיר לב, "ואמהות שעובדות/ היינו מתרגשים להרים את היד ולעצור ולהיכנס למונית/ בדרך כלל הנסיעות היו הרבה יותר טובות מהמקומות שהיינו עוצרים…לא היה לנו חוג, לא נסענו לחו"ל, לא קראנו שירי אהבה/ כנראה שזה הספיק, אף אחד לא חזר בתשובה".
עמיר לב הוא קולה של החילוניות העכשווית הפשוטה והטובה, הערכית והשפויה. לב מבטא את האופן שבו ניתן לכתוב שירת רוקנרול מודרנית בעברית ועל כך מצאנו אותו ראוי לקבל את פרס אקו"ם השנה.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: כפיר בולוטין

פרס ע"ש סשה ארגוב על הישג השנה למלחין לדודו טסה על האלבום "עיר ובהלות"
נימוקי השופטים: באלבומו האחרון "עיר ובהלות" הצליח דודו טסה ליצור מרקם מהודק של לחן, עיבוד וסאונד. המרכיב האינסטרומנטלי, שבשנים האחרונות לא בהכרח הוא החשוב ביותר באלבומים העבריים, תופס מקום נכבד, מהותי ומשמעותי ב"עיר בהלות". טסה ממצה בשלמות את יכולתו כמוזיקאי-מלחין לכל אורכו של האלבום, כשהוא מצליח לאזן בתבונה וברגש בין המלים, השירה והלחן. השנה הלחין דודו להיטים נוספים- למבצעים אחרים ביניהם "לב חופשי" של מוקי ו"אל תאמר" של יובל דיין על כל אלה, מוענק לו פרס אקו"ם למלחין השנה.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: אורית מילר
פרס ע"ש עוזי חיטמן על הישג השנה לאלבום "הכל לטובה" מילים וביצוע- שאנן סטריט, לחן- שלומי שבן
נימוקי השופטים: "הכל לטובה" הוא אלבום שמזכיר מדוע אלבומים בכלל קיימים עדיין. בעידן שכולו כמעט שירים, יש בו את כל מה שאלבום צריך ויותר. הנושא שמהדהד לכל אורכה של היצירה, מילים חודרות והגשה שמשאירה אותך מרותק ומסור להתפתחות המוזיקלית.
למרות שהאלבום כולו נכתב ומושר בשפה האנגלית הוא מרגיש יצירה מקומית ומחוברת זאת מכיוון ששאנן סטריט הוא אחד היוצרים המקוריים והנאמנים לעצמם שפועלים כיום ויש לו דרך משלו לכדרר שפה. בשיתוף פעולה עם שלומי שבן שחתום על רוב הלחנים באלבום וכמו כן חווה אלברשטיין וברי סחרוף, נוצר שילוב מושלם בין לחן לטקסט שגדל עליך מהאזנה להאזנה.
היה חשוב לחברי הוועדה להעניק את פרס אלבום השנה לשאנן סטריט ושותפו העיקרי שבן, לא על כך שהיה האלבום המצליח ביותר של השנה אלה על כך שהיה האלבום המוצלח ביותר.
גובה הפרס 15,000 ₪ שמתחלק באופן שווה בין המבצע, המחבר, והמלחין


צילום: גיא כושי ויריב פיין

פרס ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה – "ילד של אבא", מילים וביצוע- מוקי, לחן- יאיא כהן אהרונוב, עיבוד- אורי אבני
נימוקי השופטים: לא בכדי השיר "ילד של אבא" נבחר לשיר השנה, שיר שהושמע רבות בתחנות הרדיו, קבל את המקום הראשון כמעט בכל מצעד ואי אפשר להישאר אדיש אליו. מוקי שהיה פעם "הילד הרע" של תעשיית המוזיקה והיום הפך להיות הילד שאוהבים בכל בית. אין בית בישראל שלא מכיר אותו, שר את מילותיו ומצליח לרגש אותנו בכל פעם מחדש.אין אבא שלא הפך את השיר לרינגטון. זה מספיק כדי להבין שזה לא רק שיר שהשפיע, זה שיר שיישאר איתנו.
גובה הפרס 15,000 ₪ שמתחלק באופן שווה בין המבצע, המלחין, המחבר, והמעבד

צילום: ענבל צח

פרס ע"ש יאיר רוזנבלום להישג השנה למעבד – יעקב למאי
נימוקי השופטים: יעקב למאי, יוצר, מלחין ומעבד האחראי להצלחתם של להיטי ענק השנה ומופעים גדולים. יעקב הוא ללא ספק אחד המעבדים המוזיקליים הטובים בארץ כבר עשרות שנים, אדם שיודע לרקום את המילים והלחן של היוצרים אל תוך הרמוניה מופלאה של צלילים ועיבוד מוסיקלי מושלם. כל מי שעובד עם למאי יכול להעיד כי הוא מקדיש מחשבה רבה, רגש והתייחסות אישית ליוצרי השיר, על מנת לקבל תוצאה מושלמת ומשביעת רצון ויעידו על כך מאות הלהיטים שלמאי עיבד בכישרון רב.
גובה הפרס 15,000 ₪

פרס ע"ש ענבל פרלמוטר לתגלית השנה – רותם כהן
נימוקי השופטים: לאט, לאט ובנחישות מוכיח רותם, כי גם היום, ניתן להגיע להכרה רחבה בזכות כישרון כתיבה, ביצוע ועבודת שטח טובה.
הקהל שמע עליו תחילה, כמי שמלחין וכותב לזמרים אחרים, בין הזמרים שכתב להם כהן- שלומי שבת, אייל גולן, דנה ברגר ועוד ועכשיו הוא בקדמת הבמה וזוכה להצלחה מרשימה בהופעות ובהשמעות אינספור ברדיו. רותם השנה הצליח ובגדול לפרוץ לתודעה ולהיות השם החם של סצנת המוסיקה בארץ. רותם מביא איתו ניחוח חדש של שאנסון ישראלי…ועל כל אלה החליטה הוועדה להעניק לו את הפרס.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: יח"צ

פרסי עידוד היצירה

פרס ע"ש דניאל סמבורסקי לעידוד פרסום היצירה למלחין יוני לבנה
נימוקי השופטים: יוני ליבנה מצליח להיות מוזיקלי ומאתגר, לא צפוי ורגיש ובהרמוניה מיוחדת במינה לשאת את המאזין על כנפיי הלחן למקומות רחוקים ומיוחדים ולהשיבו הביתה בסופו של שיר. לא פשוט לצאת דופן בתקופה שבה כולם נשמעים כמו כולם. מלחין טוב יודע בלי לדעת על איזה צליל להניח את המילה ואיך לשנות או לשמר את משמעותה.
יוני ליבנה הוא דוגמה מצוינת למלחין כזה בתחילת דרכו בעל ניחוח חדש וגוון מיוחד רק לו. הוא לא מתפשר, מלא הפתעות, מחדד חושים ומרגש.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: ינאי יחיאל

פרס ע"ש עלי מוהר לעידוד פרסום היצירה למחברת רחלי שביט
נימוקי השופטים: הוועדה מצאה בשיריה של רחלי רעננות, מקוריות ויכולת מוכחת לצעוד בבטחה בתפר שבין שירה לפזמונאות, דבר שאינו ברור מאליו ואינו נפוץ בימינו. וכך כותבת רחלי בשירה: "דלת מול דלת":
לאהבה יֵשׁ פָּנִים
וְגַם הַרְבֵּה מַסֵּכוֹת
מַה שֶׁנִּסְתַּר מֵהַשֶּׁמֶשׁ
מִתְגַּלֶּה בַּלֵּילוֹת…
כְּשֶׁהָאֶגְרוֹף הַסָּגוּר
בְּיוֹם אֶחָד יִפָּרֵם
אָז יִתְגַּלֶּה בּוֹ עוֹלָם
אֲבָל אַחֵר יְעֵלָם…
הרבה פנים יש גם לשירתה של רחלי, גילינו בה עולם, אך היא לא תעלם.
גובה הפרס 15,000 ₪

צילום: איתן שביט

פרס בית היוצר של אקו"ם לתמיכה בהפקת אלבום ליוצר – מארק אליהו
נימוקי השופטים: יצירותיו של מארק אליהו שואבות השראה מקשת רחבה של השפעות, בהן מוזיקה יהודית מוזיקה פרסית קלאסית ומוזיקה טורקית. השימוש בכלי נגינה מיוחדים- קמנצ'ה ועוד מביאים את המאזין למסע לעבר עולם צלילי במחוזות רחוקים. החום והרגש, הגעגוע והשורשיות באים לידי ביטוי במוזיקה של אליהו, כמו גם הקשר בינו לבין אביו, המוזיקאי פרץ אליהו, החיבור בין שני הדורות של המוזיקאים מצליח לברוא מוזיקה אותנטית, מקורית לתפארת. על כל אלה החליטה ועדת הפרס להעניק למארק אליהו, את הפרס.
גובה הפרס 20,000 ₪

צילום: זוהר רון

פרסים מיוחדים מטעם דירקטוריון אקו"ם
מדי שנה מעניק הדירקטוריון פרסים מיוחדים מטעמו על תרומה מיוחדת ליצירה הישראלית וקידומה. השנה יוענקו במעמד הטקס שני פרסים:

פרס מיוחד ליוצר, המלחין המעבד והמנהל המוסיקלי, אריה לבנון על תרומתו הרבה ליצירה הישראלית
אריה לבנון הלחין עשרות רבות של יצירות ביניהן- "זמר שלוש התשובות", "ערב בא", "ליפא העגלון" ועוד. לבנון עיבד מאות רבות של יצירות ותיבל אותן בסגנונו הייחודי. ניהל וניצח על פסטיבלי זמר רבים, להקות צבאיות, הצגות ועוד. על כל אלה ועוד בחר הדירקטוריון להעניק לאריה לבנון את הפרס.

צילום: יח"צ

פרס מיוחד יוענק ליואב קוטנר על תרומתו הרבה לקידום ועידוד היוצר והיצירה הישראלית
קוטנר, עורך מוסיקלי, מנחה, משפיע ומבקר מוסיקה – "האיש הקטן מהרדיו"… בעל ידע מוסיקלי אדיר ונשמה גדולה.
קוטנר פועל ופעל רבות לקידום היוצרים והמוסיקה הישראלית בתכניות הרדיו, הטלוויזיה פאנלים שונים בהם היה שותף ועוד. על כל אלה ועוד בחר הדירקטוריון להעניק לקוטנר את הפרס.

צילום: יח"צ

גובה הפרסים המיוחדים 15,000 ₪

במעמד הטקס יצוינו השירים המושמעים ביותר לשנת תשע"ד:
השיר הישראלי המושמע ביותר – "לב חופשי" – מילים וביצוע: מוקי, לחן: דודו טסה עיבוד: אורי אבני.
השיר הלועזי המושמע ביותר – "HAPPY" בביצוע פארל וויליאמס, למו"ל המייצג בארץ – דליה פאבלישינג בע"מ.

לצפייה בטקס המלא לחצו כאן

לסיקור התקשורתי:
הארץ
MAKO
YNET
וואלה
nrg