Menu
פרס אקו"ם לשנת תשפ"ב 2021/22 בתחום המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה

אקו"ם, האגודה הישראלית השומרת על זכויות היוצרים מפרסמת היום את שמות הזוכים בפרס אקו"ם לשנת תשפ"ב 2021/22 בתחומי המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה. בין הפרסים שיחולקו השנה – פרס ע"ש דליה רביקוביץ' על מפעל חיים יוענק למשוררת מאיה בז'רנו , פרס ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים בתחום המוזיקה הקונצרטית יוענק השנה ליוצרת אלה מילך שריף וכן פרס מיוחד מטעם הדירקטוריון אשר יוענק לגברת ציפי גון גרוס.

מתוך עשרת הפרסים שיוענקו במעמד הטקס תשעה יוענקו לנשים.

טקס פרסי אקו"ם הוא האירוע השנתי המרכזי של האגודה

המתקיים זו השנה ה- 65 ונחלק לשני חלקים:

הראשון מוקדש ליוצרים בתחומי המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה ויתקיים ביום שלישי 28.6.22 בבית היוצר של אקו"ם, האנגר 19 בנמל ת"א, בהנחיית דורי בן זאב ובהשתתפות אנסמבל גלעד אפרת.הטקס השני בתחום המוזיקה הפופולארית יתקיים במהלך ספטמבר 2022.

בחירת הזוכים, נעשית על ידי חבר שופטים מקצועי, המורכב מיוצרים בולטים, מבקרי תרבות ואנשי התעשייה על פי שיקולי איכות ולא כמות או הצלחה מסחרית, עובדה ההופכת את פרס אקו"ם למשמעותי ובעל ערך עבור היוצרים.

מנכ"ל אקו"ם, אסף נחום: "לאחר שנתיים בהן לא התקיימו טקסים בשל הקורונה ולא הוענקו פרסים בתחומים אלה ליוצרות וליוצרים חברי אקו"ם,

אנו שמחים לשוב למפעל חשוב זה לעידוד היוצרים והיצירה הישראלים.

בחירת הזוכות והזוכים על ידי ועדה מקצועית יש בה ערך מוסף והיא מהווה אמירת תודה והוקרה ייחודית של התעשייה והיוצרים לחבריהם.

אני מאחל לכל הזוכות והזוכה המשך יצירה פורה והצלחה".

הזוכות בתחום הספרות והשירה

חברי ועדת השיפוט בתחום הספרות:

טל ניצן, תמר רותם ורני יגיל

פרס אקו"ם ע"ש דליה רביקוביץ' על מפעל חיים למשוררת מאיה בז'רנו:

מאיה בז'רנו היא משוררת חדשנית ומחדשת. רוצה לומר, היא שינתה את פני השירה הישראלית וגם לא שקטה על שמריה וביקשה להתחדש מספר לספר, מספרה הראשון והמפתיע בקולו הפנטסטי ובאסתטיקה הפיתולית-נשית של אַר-נוּבוֹ, הנושאת בחובה הוד קדומים "בת יענה" דרך ספר השירה האוטוביוגרפי "אנסה לגעת בטבור בטני" ועד "פגישה עם השחקנים" הנוגע במעשה האמנות עצמו ובמגע בין האמנויות. אך עיקר תפארתה מבחינה פואטית הוא על הרצף הארוך והרב סגנוני "עיבוד נתונים" שנכתב כתריסר שנים בקצבים שונים (1986-1974) ונפרס על פני כמה ספרים.

כפי שהיא עצמה מעידה עליו: "עיבודי נתונים לא נכתבו על השולחן, אלא בזמן ובמרחב, הרצון שלי לחוות את התנועה בהתהוותה. רקדתי בחוץ. הם נולדו בתוך מצבים קיומיים. בחרתי ללמוד ספרנות באוניברסיטת ירושלים לאחר שהשלמתי לימודי תואר ראשון והוראה בספרות, כדי להשאיר לעצמי את הזמן החופשי הלא מוגדר וממוסגר. התחביר הזה נולד אולי אף מתוך רצון לגעת בעולם, להסיר את צעיף ה מ א י ה, לעבד את השפה כדי למצוא אותה מחדש… למצוא את המלים שלי בתדר שהוא רק שלי… יש בזה משהו מטהר, מנקה, לעשות סדר, וזה אתגר רוחני־מוסרי לבדוק את הכלים, את אפשרויות השפה וגבולותיה, עד שהשפה הופכת למושא עצמאי מרתק לא פחות מהעולם הממשי שמחוצה לה". מדויק!

ואכן, יש בשירתה שילוב נדיר של סנסואליות בצֶפֶף מלים לצד נַתחנוּת קרה; זוהי אנליטיוּת שהִכניסה מושגים של מידועַ -מדע בדיוני ופנטזיה לשירה. בז'רנו עשתה זאת בדומה לדוד אבידן קצת לפניה. אצל בז'רנו אין זה עיסוק קישוטי. היא מתייחסת למידועַ השירה בשיא הרצינות: יכולת התחושה שלה מתחברת ליכולת שלה לנתח את חומרי העולם מצד אחד באופן אסוציאטיבי, ומהצד האחר ובו־זמנית באופן אלגוריתמי."ויהי, ויהי, ויהי / במחצית במחצית דרכי / אל כוכב הנפש / רכובה על סיב אופטי הייתי / קרן אור, תדר קול קצרצר / לסירוגין נע עד להתנפצותי / ומיד סמוך לכך — כדור זעיר / הייתי עב"מ צעיר / בלתי פגיע ושקוף, רואה לא נראה / ומלפניי מסך מימי תכול אפור / עולם ומלואו / ומילואת כפתורים בו…". המשוררת אוהבת להתכדרר בעולם והיא תעשה זאת גם בשיר מאוחר שבו היא הופכת עצמה לכדור נייר משרדי, דהיינו יש לה גם הומור בשירתה, מצרך נדיר בשירה ישראלית.על תרומתה הרבה לשירה הישראלית בפרט ולתרבות הישראלית בכלל, מצאנו אותה ראויה לפרס אקו"ם על מפעל חיים.

גובה הפרס 35,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש דבורה עומר לעידוד פרסום היצירה לספרות ילדים ונוער ליצירה "ללכת רחוק, רחוק" מאת חוה חבושי

הסיפור 'ללכת רחוק, רחוק' מתרחש במסגרת זמן מצומצמת, לאורך שעות אחדות ביום אחד, אך הוא מקיף שלל נושאים כבדי משקל: בדידות, חברות, דינמיקה משפחתית, קשיי תקשורת, קשרים אנושיים וקשר עם בעלי חיים ועם הטבע בכלל. גיבוריו הם ילד בן אחת-עשרה, בודד ומשועמם, וילדונת קטנה שבורחת מהבית, שחברות לא-צפויה נקשרת ביניהם. שתי הדמויות שובות-לב ויחד עם זה חפות מאידיאליזציה ולא נטולות פגמים וחולשות, בחירה שמעניקה להן עומק ואמינות. הסיפור רווי דרמה, קונפליקטים והרפתקאות שחלקן מפחידות ומסוכנות, ויחד עם זה שופע חן, הומור, אופטימיות ואהבת אדם, בשפה שהיא גם נגישה וטבעית וגם מאתגרת, חידתית ורבת-המצאות. זהו סיפור ילדים שיש בו הישג אמנותי וספרותי מרשים, ועל כן בחרנו להעניק לו את הפרס לעידוד פרסום היצירה בתחום ספרות לילדים ונוער.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש אהרון אשמן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הסיפורת ליצירה: "מכתב לסוהר 343-ב" מאת לבנה מושון

הספר מתחיל כרומן חניכה המגולל סיפור חיים בצלו של אב נוקשה ומאמלל, סוהר במקצועו, מנקודת מבטה של בתו, אך לאורכו הולכים ונפרשים גם אומללתו התהומית וחייו הקשים והמייסרים של האב. הזווית הכפולה מושגת באמצעות שילוב של ראיון שנערך עם האב, לאחר פרישתו לגמלאות, בסיפורה של בתו. שני הנרטיבים מהדהדים זה את זה בעוצמה, ובמקביל לסיפור החיים המורכב הספר בונה שחזור תקופתי מוחשי ואותנטי. 'מכתב לסוהר 343-ב' הוא יצירה מקורית, עזה ונוקבת, חודרת ללב, ועל כן בחרנו להעניק לו את הפרס ליצירות בפרוזה המוגשות בעילום שם.

גובה הפרס 15,000 ₪

 

פרס אקו"ם ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה ליצירה "נא" מאת נועה שקרג'י

בבחירה לפרוש את השירה שלה על פני שורות ארוכות נועה שקרג'י מציעה מהלך פואטי נועז.  ואולי זו התרסה, כמשתמע משם ספרה "נא", ביטוי חורץ לשון בשפה מדוברת, אך באותה נשימה דומה שהמשוררת מגישה את קובץ השירים שלה כמנחה ומפגיעה: "האזינו נא". בשיר הראשון, הארספואטי, היא מעידה על אותה בחירה יוצאת דופן, שנעשתה כמו  בעל כורחה. נכנס בה דיבוק, שהיא קוראת לו מגיד השירים. "משונה אתה מגיד השירים שנכנסת בדעתי ואתה נושף בה תדרים צפופים ורועדים, מצרף את המילים לתפרים ארוכים…"אכן, שקרג'י הולכת עם המהלך הזה עד הסוף, כאחוזת דיבוק. בוער בה באמת להבין מה קורה לשירה כשהיא משתחררת מהמחוך שלה, מהמבנה המהודק והחסכוני שלה. התשובה היא, לפחות אצלה, שהשירה לא נעשית נרטיבית יותר, אלא דווקא מכושפת ולירית יותר. דומה שהמשוררת  חוגגת את החופש בפורמט החדש, רק כדי למצוא את הגבולות החדשים שהיא מתכנסת ביניהם.שקרג'י מייצגת קול מקורי ונועז בשמי השירה. היא מגישה כאן יצירה בשלה (בניגוד לעוד אפשרות הנרמזת בשם נא) ומרשימה הכוללת לצד משחקיות והרפתקנות גם עומק רגשי רב.לצד פועלה המבורך של שקרג'י מאחורי הקלעים של התרבות והשירה, היא ניחנה גם בכריזמה יצירתית ראויה לציון. "אני בדרך, כולי בדרך אני הדרך," היא זועקת בפרץ של  מודעות עצמית. שקרג'י אכן חוצבת את דרכה בבטחה לעמדה של יוצרת מרכזית בשירה העכשווית ועל כן בחרנו להעניק לה את פרס עידוד היצירה.

גובה הפרס 15,000 ₪

 

 

פרס אקו"ם ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה ליצירה "והרי הנר" מאת  שרה פרידלנד בן ארזה 

בעדינות של "והרי הנר" וברוחניות האופפת אותו יש מן הממשות של הילת הנר לא פחות משל השלהבת שלו שמאירה ובוראת עולם לפני שהיא חדלה להתקיים. החידוש והפליאה בספר הזה הם סוד האיון, מה שאינו, או מה שבשוליים וממתין לפענוח, כבשורות "זלג הזמן הקמוט כאן וכָלום/ הוא חיי…. המוען שמאינו נוצרו המילים הללו/ הוא אני".שורשי הכתיבה של המשוררת נטועים במקורות, בייחוד היא שואבת מתורת הנסתר והקבלה, אך ניכר שאינה תיירת גם בעולם הסוד הפואטי.באור הכמוס שאוצרות מילותיה המשוררת זוהרת ברקיע השירה ועל כן בחרנו להעניק לה את הפרס לשירה בעילום שם

גובה הפרס 15,000 ₪

הזוכים בתחום המוזיקה הקונצרטית

חברי ועדת השיפוט בתחום המוזיקה הקונצרטית:

דר' אורית וולף, מאסטרו דורון סלומון ומאסטרו גיא פדר

פרס אקו"ם ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחינה אלה מילך שריף:

הפרס על מפעל חיים יוענק השנה למלחינה אלה מילך-שריף . אלה היא אחת היוצרות המשמעותיות  והמרגשות  במוסיקה הישראלית.  היא מלחינה יצירות נפלאות ואינה נרתעת מנושאים קשים ומרטיטים כמו ביצירותיה-"לעוף מכאן"- פגיעתה של השואה ביהודי ג'רבה,"צחוק של עכברוש"- אופרה המספרת על משמורת של ילדה יהודייה על ידי משפחת איכרים נוצרים בפולין בתקופת מלחמת העולם השנייה, "שיחה עם אבן" -לפי השירים של המשוררת הגדולה ויסלבה שימבורסקה ועוד..

שיתוף הפעולה של אלה עם גדולי המשוררים והיוצרים  כמו-נאוה סמל, סביון ליברכט, יוסי בנאי, יהושוע סובול, כמו גם הפוריות הנפלאה שלה ביצירות  כמו הקונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת ורביעיית הקלרינט- הובילו ליצירות מופת מוסיקאליות  ולהצלחה אדירה בארץ ובעולם.

גובה הפרס 35,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש חיים אלכסנדר לעידוד פרסום היצירה למלחינה דינה סמורגונסקיה

היצירה Dedication (הקדשה או מסירות) כתובה ביד בוטחת, מנצלת היטב את ההרכב לו היא כתובה (טריו פסנתר) והיא דינמית ומלאת הבעה.

השפה נעה בין טונאליות מורחבת לא-טונאליות ומצליחה לרתק את המאזין בצורה אפקטיבית מתחילתה ועד סופה.

אנחנו סבורים שיצירה זו יכולה להעשיר את הרפרטואר הישראלי הקיים לטריו פסנתר ולהיות מבוצעת תדיר על בימות הקונצרטים.

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש מנחם אבידום על הישג השנה ליצירה חשכה לצ'לו, גיטרה חשמלית וכלי הקשה. מאת המלחין שי כהן

הבחירה ביצירה של שי כהן "חשכה" היתה בבחינת בחירת "פה אחד" של צוות השופטים השנה.

שי כהן מביא עימו בשורה, חדשנות ורב מימדיות. מדובר במוסיקה תכניתית מצויינת בה השילובים הבלתי שגרתיים בין הצ'לו ככלי "קלאסי" לבין הגיטרה החשמלית וכלי ההקשה, המקבלים אף אחד מקום של כבוד במיוחד בפרק האחרון של היצירה,- כל אלו גרמו למאזינים לחוויה מטלטלת ובלתי נשכחת. שי כהן מביא עימו כתיבה בעלת ערכים מוספים

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש מרק קופיטמן ליצירה המוגשת בעילום שם למלחינה שחר רגב על יצירתה BLACK BIRD

היצירה הכתובה לסופראן ולתזמורת מביאה עימה סיפור נוגע וקונספט מרתק ויוצא דופן. התזמור עשיר וכתוב לעילא, וניכר בו כתיבה יצירתית ומשובחת במיוחד לנבל. היחס בין המילים למוסיקה הינו מיוחד במינו וניכר כי המחברת השקיעה מחשבה רבה בכתיבה שיש בה רגישות לדקויות, כמו גם הבנה מהותית של השארת חותם וערך. מדובר בפנינה מוסיקאלית שראוי שתתפרסם ותבוצע ברחבי העולם באופן אינטניסיבי. יישר כוח!

גובה הפרס 15,000 ₪

פרס מיוחד מטעם הדירקטוריון

פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם לגברת ציפי גון גרוס על תרומתך רבת השנים לקידום הספרות, היצירה והיוצרים בישראל

מזה 35 שנה עורכת ומגישה ציפי גון גרוס- פסיכולוגית, יוצרת ושדרנית רדיו, את התכנית "סופרים רבותי סופרים" המשודרת בגל"צ.

35 שנה, בכל יום שישי בשעה חמש, אחר הצהריים, עורכת ציפי ראיונות ושיחות עם סופרות וספורים, משוררות ומשוררים, נשות ואנשי ספרות ותרבות ומביאה את קולותיהם, קולות שונים ומגוונים של היצירה, התרגום והחקר של הספרות הישראלית. ציפי מאפשרת הצצה אל מאחורי הקלעים של הפרוזה, השירה, ספרי העיון והמחקר הרואים אור בארץ בשפה העברית. היא עושה זאת בגובה העיניים, ובשיח עמוק ומרתק ובדרך זו מנגישה את הספרות והשירה לקהל הרחב ומראה לנו כמה עשיר ומגוון הוא עולם היצירה, האדם, והיוצר. ועל כך ועוד מצא דירקטוריון אקו"ם להעניק לציפי גון גרוס את הפרס.

גובה הפרס 20,000 ₪