Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

הזוכים בפרסי אקו"ם בתחום המוסיקה הקונצרטית והספרות

ושורה נוספת – Extra Bold

אקו"ם, האגודה השומרת על זכויות היוצרים, תקיים זו השנה ה 55 את טקס פרסי אקו"ם ליוצרים, אשר הפך במהלך השנים לאירוע היוקרתי והמוערך בתחום התרבות. הטקס בתחום המוסיקה הקונצרטית והספרות יתקיים ב- 30 לינואר והשני בתחום המוסיקה הפופולארית יתקיים במהלך חודש פברואר. אקו"ם תעניק השנה פרסים בסכום כולל של כ- 500,000 ₪
בחירת הזוכים נעשית על ידי חבר שופטים מקצועי, המורכב ברובו מיוצרים בולטים וממבקרי אמנות על פי שיקולי איכות ולא כמות או הצלחה מסחרית, עובדה ההופכת את פרס אקו"ם למשמעותי ובעל ערך עבור היוצרים.
השנה אקו"ם שמה דגש על הרחבת פעילותה לעידוד היצירה המקומית ועל תגמול היוצרים על פועלם, השנה השיקה אקו"ם באופן רשמי את "בית היוצר" בנמל תל- אביב, מקום הניתן ליוצרים ללא תשלום כאשר כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים עוברות ישירות לכיסם. לצד מופעי מוסיקה מתקיימים בבית היוצר ערבי שירה, סדנאות, כיתות אמן לקהל הרחב ולחברי אקו"ם, פעילויות לילדים ועוד וזאת במטרה להעניק ליוצרים בית מטפח ובמה לחשיפת יצירתם וכשרונם.

טקס הענקת הפרסים לזוכים בתחומי המוסיקה הקונצרטית והספרות יתקיים ביום ד', 30 בינואר, בבית ציוני אמריקה, בהשתתפות הזוכים ובהנחיית ניצה שאול.
חברות וועדת השיפוט בתחום הספרות לשנת 2012 הינן:
יהודית רותם, חנה גולדברג ונאוה מקמל- עתיר

הזוכים בתחום הספרות הם:

פרס אקו"ם ע"ש יהודה עמיחי על מפעל חיים לסופרת- דבורה עומר:
הוועדה בחרה להעניק את 'פרס אקו"ם על מפעל חיים' לשנת 2012 לסופרת דבורה עומר על תרומתה הגדולה לספרות הילדים והנוער לאורך למעלה מחמישים שנות יצירה.
בזכות ספריה העוסקים בפרשיות היסטוריות ובדמויות מתולדות הציונות ומן הישוב העברי, נחשפו דורות של בני נוער לדמויות המופת שקמו לעם היהודי בדורות הקודמים.
יצירתה של דבורה עומר עשירה ומגוונת- רומנים היסטוריים, סיפורי התבגרות, ספרי נוער שבמרכזם החריג בחברה וסיפורים לפעוטות.
בכל ספריה אלה של דבורה עומר ניכרים אהבת האדם שבה, רגישותה, הבנתה את נפשו של הילד והכבוד שרחשה לו.
ספריה וסיפוריה, הפכו לקלסיקה, תורגמו לשפות רבות, עובדו להצגות תיאטרון ואף נלמדים במסגרת תכניות הלימודים בבתי הספר. ספריה הינם מאבני הדרך של ספרות הילדים העברית.
בין ספריה של עומר "שרה גיבורת ניל"י", "הבכור לבית אב"י", "מגדל של קוביות בניתי", "הבריחה אל החופש", סדרת "אמנון ותמר", "הנשיקה שהלכה לאיבוד", "סיפור שקרה לי בדרך" ועוד רבים וטובים.
על כל אלה ועוד, החליטה וועדת הפרס להעניק לדבורה עומר, את פרס אקו"ם ע"ש יהודה עמיחי על מפעל חיים.
גובה הפרס: 35,000 ₪


דבורה עומר, צילום: ראובן קסטרו

צפו באייטם ששודר באולפן שישי 11.1.2013 לרגל זכייתה של דבורה עומר בפרס

פרס אקו"ם ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה ליוצר– גלעד מאירי:
כדי לרקוח את שירתו לא משתמש גלעד מאירי במילים גבוהות. גם לא במשחקי מילים מפולפלים. גם לא במטאפורות מיופייפות. גם לא בחריזה מושחזת ומשוכללת.
בשיריו של מאירי יש ניסיון מעורר הערכה ללכוד איזו אמת פנימית תוך הימנעות משימוש במליצות ריקות ותוך שמירה על מרחק ביטחון מאותה אמת, וכל זאת – תוך שליטה מרשימה בטכניקת הכתיבה. הקורא בשירים אלה אינו "נפעם", "נדהם" או "מתרשם עמוקות", אלא אומר לעצמו בפשטות: "נכון! ככה בדיוק זה גם אצלי. נכון! כאלה הם החיים!"
השירה של מאירי מדויקת, רעננה ומתומצתת. יש בה איזון נכון בין שכלתנות לרגש, בין רצינות להומור, בין כובד לקלילות ובין העיסוק בעצמי לעיסוק באוניברסלי.
לכן החלטנו להעניק לו השנה את הפרס.
גובה הפרס 15,000 ₪


גלעד מאירי, יח"צ

פרס אקו"ם ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הספרות ליצירה "בטן מלאה דמעות" מאת הסופרת נעמי שמואל: הספר "בטן מלאה דמעות" הוא יצירה ספרותית מפתיעה, מרגשת ובשלה.
ספרות טובה נבחנת, לא אחת, ביכולתה לשזור בהרמוניה את הפן הפרטיקולארי, המקומי, עם הפן האוניברסאלי, הכול-אנושי. נעמי שמואל מצליחה ליצור את השזירה הייחודית הזאת באופן מכמיר לב ומעורר מחשבה.
נעמי שמואל, יוצרת רב תחומית פורייה, המציגה בספרה את התהום הפעורה בין המציאות הישראלית לבין חיי העולים מאתיופיה. היא מתארת "מקומיות לא-מקומית", עולם בתוך עולם, שבלבו מאבק מתמשך על הרצון לשמר ייחודיות, בין הקושי להיפרד מן העבר והכמיהה להיכנס פנימה, לתוך הישראליות המאתגרת, המושכת ודוחה בה בעת.
עלילתו של "בטן מלאה דמעות" מתרחשת בישראל, אך היא עוסקת במשפחה יהודית-אתיופית, שבעודה מתאמצת להתמודד עם ההוויה הישראלית ולהיקלט בה, נוחתת עליה טרגדיה שוברת לב המאיימת לפרק אותה ולשבור את רוחה. הספר, הכתוב בגוף ראשון, מציע מבט כפול: עבר והווה, שם ועכשיו. כשהמספרת חוזרת לעבר, אל חיי הכפר באתיופיה, על אנשיו, סיפוריו, מנהגיו, צבעיו וריחותיו, מבטה רך ואוהב, אף כי לא נוסטלגי. כשמבטה פונה לכאן ועכשיו הוא מפוכח, נטול רומנטיקה, ועם זאת מלא חמלה.
הדרך להתקבלות ארוכה היא וקשה וסופה מי ישורנו. נעמי שמואל יודעת זאת, ואף-על-פי-כן היא מעזה לבנות גשר של תקווה מעל הקשיים והמגבלות.
יופיו של הספר הוא באיפוקו הרב, בעדינותו, הדומה לציור בצבעי מים. רגשות האבל והכאב מופנמים בו כמעט עד כדי השלמה. לצדם, עולים מתוכו, בלא הטפה, ערכים אנושיים נצחיים, שדומה כי ערכם פחת במקומנו: המחויבות למשפחה, כיבוד הורים, כבוד האדם – כולל כבוד ילדים וצעירים – הערגה לאהבה, והתקווה לטוב.
מעולם – עד כה – לא נכתבו דמויות כאלה, ומזווית ראייה כה קרובה וכה אמינה. בשפה צלולה וסוחפת, במבט מוסרי אמיץ, מקימה הסופרת נעמי שמואל עולם שלם המתקיים כמטחווי מבט מאיתנו, אך לרובנו הוא זר וסתום. כתיבתה היא מעשה אמנות מפעים שיוצא מן הלב ונכנס אל הלב. אנחנו שמחים וגאים להעניק לה את פרס עידוד היצירה לשנת תשע"ב.
גובה הפרס 15,000 ₪
פרס אקו"ם ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם למשורר- יורם סלבסט על יצירתו "יותר קרוב מסמוך":הקובץ "יותר קרוב מסמוך" הוא קובץ שירים מגוון ומעניין המגיש הסתכלות רעננה.
מרשימים במיוחד השימוש הגמיש בשפה, עולם הדימויים העשיר ומקוריות הכתיבה. השירים המחוברים להוויה הישראלית מרגשים ומעוררי מחשבה. זוהי שירה עכשווית , פועמת ונוגעת.
יכולתו של היוצר לשרטט מצבי נפש ולעקוב אחר התפתחותם מעניינת ביותר.
התרשמנו כי זהו כתב יד הכתוב בידי יוצר מוכשר אשר ראוי כי יקבל במה.
גובה הפרס 15,000 ₪

חברי וועדת השיפוט בתחום המוסיקה הקונצרטית לשנת 2012 הינם:
בטי אוליברו, פרופ' עודד זהבי ואראל פז

הזוכים בתחום המוסיקה הקונצרטית הם:

פרס אקו"ם ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחין- אריק שפירא: הוועדה החליטה להעניק את הפרס על מפעל חיים למלחין אריק שפירא. הפרס מוענק לו על קולו האישי ואמירתו המוסיקלית הייחודיים בנוף המוסיקה הישראלית הקונצרטית, על חשיבה צורנית ומילולית רעננה, על החתירה המתמשכת לאיכות ולגיוון אמצעי הביטוי תוך שימושים ייחודיים במדיה האלקטרונית ובחיבוריה עם חומרים אקוסטיים, על המחויבות לעיסוק בנושאים שהם בנפש ההוויה הישראלית והיהודית ועל מכלול הישגיו הקומפוזיטורים.
גובה הפרס 35,000 ₪


אריק שפירא, צילום: ניצן שורר

פרס אקו"ם לעידוד פרסום היצירה למלחינה- מעין צדקה
פרס עידוד פרסום היצירה בתחום המוסיקה הקונצרטנטית מוענק למלחינה מעיין צדקה על יצירתה "נוכחים נפקדים" הוועדה מצאה היצירה ליוצאת דופן באיכותה ואת אמירתה המוסיקלית מרגשת בין היתר במיעוט האמצעים שלה ובמשמעות שמוענקת בה לכל צליל, מצלול ושתיקה. השימוש באמירה חודרת בדרך שאיננה צועקת או מתלהמת תוך מחויבות למסר הרגשי והמוסיקלי זיכו את היצירה בפרס זה.
גובה הפרס 15,000 ₪

פרס אקו"ם ע"ש מנחם אבידום להישג השנה למלחינים: איל אדלר ואיתן שטיינברג: הוועדה מצאה שתיים מהיצירות שהובאו לפניה כראויות לזכייה בפרס, והחליטה על חלוקתו בין מלחיניהן. "קוינטט לפסנתר ואנסמבל" מאת איל אדלר ו"בחזרה לקניגשטראסה" מאת איתן שטיינברג. הוועדה החליטה באופן עקרוני שמאחר ויתכן מצב של שפע איכותי בשנה מסוימת [והפרס ניתן בצמוד לשנה קאלאנדרית] ישנה אפשרות מוסרית ומקצועית להענקת פרס ליותר מיצירה אחת.
שטיינברג ביצירתו ממשיך בקו של אמירה מוסיקלית אישית וישירה, תוך שימוש במיומנות מוסיקלית משוכללת וכתיבה מקורית לכלי הסולו ולתזמורת.
ב"קוינטט לפסנתר ואנסמבל" ממשיך אייל אדלר לחשוף את האסתטיקה המוסיקלית המדויקת שלו. השימוש במעטפות צליליות לצרכים שאינם אסתטיים בלבד משתלבת ביצירה זו באחריות צורנית ובדיוק קפדנית.
גובה הפרס: 15,000₪ שיחולקו בין שני הזוכים

פרס ליצירה המוגשת בעילום שם למלחין עופר פלץ: הוועדה החליטה להעניק את הפרס ליצירתו של עופר פלץ "Rewind" היצירה בלטה במקוריות שלה, בשימוש מושכל באמצעי הביטוי ובמוסיקליות שהפגינה. מצאנו ביצירה שילוב בין רעיונות חדשים למיומנות כתיבה מובהקת ההופכים את היצירה לבציעה ונגישה להרכבים וקהלים מגוונים, בימינו גם לתכונות כאלו יש משמעות רבה.
גובה הפרס 15,000 ₪
פרסים מיוחדים מטעם דירקטוריון אקו"ם
במעמד הטקס יינתנו פרסים מיוחדים מטעם דירקטוריון אקו"ם:
למלחין מרק לברי ז"ל: פרס מיוחד למלחין מרק לברי ז"ל –מרק לברי היה מלחין מגוון ופורה והוא נמנה על דור המייסדים של המוסיקה האמנותית הישראלית. לחניו נכתבו בהשראת נופיה ואורחותיה של מדינת ישראל בראשית דרכה. כתיבתו היתה פשוטה ומובנת והצליחה לחבר בין קהלים שונים. בשנת -1948 ביקש דוד בן-גוריון ממרק לברי לייסד את תחנת הרדיו "קול ציון לגולה" בירושלים, ששידרה לקהילות יהודיות בתפוצות.
מרק לברי כתב על עצמו "לא רציתי לכפות על עצמי שום השקפות אחרות לאחר בואי ארצה. אולם ברגע שהשפעת הארץ חדרה לקרבי, כשהרגשתי את עצמי חלק ממנה וכאשר רכשתי את השפה, באופן טבעי ביותר התחלתי לכתוב באותו סגנון, שבו אני ממשיך לכתוב עד היום. אני כותב בשביל הקהל וברצוני להיות מובן על ידי הקהל. אני רוצה שיצירתי תעורר אצל המאזינים את אותם הרגשות, הרעיונות והרשמים שנתנו לי את ההשארה לכתיבת היצירה" לברי כתב למעלה מ 400 יצירות ביניהן- אופרות, שירי עם, סימפוניות ועוד. בין לחניו לשירים עממיים "קומי צאי אחותי כלה" למילותיו של ח. נחמן ביאליק, "שיר רועים" למילותיו של רפאל אליעז, "לילה בגלבוע" של אברהם שלונסקי בביצוע יפה ירקוני ועוד. הפרס יוענק לבתו הגב' אפרת לברי, מייסדת ומנהלת העמותה על שמו.
למשורר משה דור: פרס מיוחד למשורר משה דור- יצירתו הספרותית של משה דור היא רחבת יריעה וכן תרגומיו הרבים והמוערכים למיטב השירה האמריקאית ועוד. דור פרסם 18 ספרי שירה, 5 ספרי שירה לילדים, 40 ספרי תרגום של שירה בשפה האנגלית ועוד. דור כתב פזמונים רבים ביניהם- "ערב של שושנים", "שיר הנוקדים", "תפוח חינני”, "אזכור את הדרך”, "ילדתי אימרי” ועוד רבים אחרים. משה דור, טבע את המושג "משורר ילידי", הנוגע ברגישויות בסיסיות של החברה הישראלית. דור- המשורר ויצירתו, תופסים מקום מיוחד בתולדות השירה הישראלית. על שירתו נאמר שהיא עדינה, אינטליגנטית ומצטיינת בצחיחות השפה העברית.