Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

הפקת מופע בעשר אצבעות

ושורה נוספת – Extra Bold

רוצים להפיק מופע באופן עצמאי?
הטיפים של בועז פייפר, יוצר ומפיק מוזיקלי , זוכה פרס התיאטרון הישראלי לשנת 2000 ופרס הקולנוע לשנת 2002, שכתב וערך עשרות מופעי במה רדיו וטלוויזיה וביניהם: "80 לחיים חפר בתיאטרון הקאמרי", "הכל זהב – מחווה לנעמי פולני וסשה ארגוב" , "פסטיבל בית היוצר של אקו"ם 2011" ועוד.

הפקת מופע בעשר אצבעות – בועז פייפר

אז איפה מתחילים?

הגדירו את נושא המופע –זהו החלק הקריטי ביותר בהפקה, אם אתם לא תדעו להבהיר על מה המופע הוא לא יימכר. ההסבר על המופע צריך להיות מדויק ולא יותר משורה אחת.

בחרו שם למופע – על השם להיות לא יותר מארבע מילים, מהסיבה הפשוטה שברוב בפרסומים ככל שמוסיפים יותר מילים לשם מקטינים את הפונט.
אם השם שלכם הוא מותג, זה מספיק. אם לא צריך למצוא שם אחר. (לדוגמא: שלום חנוך יכול להיות שם למופע)

משך המופע – משתנה לפי קהל היעד ולפי מזמיני המופע. 3/4 שעה זהו זמן ממוצע למופע קניינים ולמופע לילדים.
בחוזה צריך להיות כתוב, משך המופע: __ דקות. על המופע להיות אפילו לא דקה פחות ממה שסיכמתם.

היקף ההפקה – עליכם לקחת בחשבון שההפקה צריכה לנסוע (אלא אם כן ברור לכם שיש בסיס קבוע) ככל שההפקה גדולה יותר היא יותר מסובכת לוגיסטית ולא תמיד מספקת תוצאה טובה יותר מאשר שני אנשים.
היו ריאליים- התחילו בקטן ואז הוסיפו. כשהשירים שלכם טובים מספיק ליווי של גיטרה בלבד או גיטרה ופסנתר, אם התגובות לא יהיו טובות סביר להניח שהקונטרה בס לא יציל אתכם.

מסגרת תקציבית – עליכם להגביל את עצמכם בכדי שלא תיכנסו לחובות. המסגרת התקציבית חייבת לכלול גם את הבלתי מתוכנן. לפני שאתם מחליטים על מרכיבי ההופעה חשבו היטב כמה כסף יש לכם בארנק ואיזה סכום אתם מוכנים לסכן במקרה הגרוע ביותר מתוך הנחת יסוד שלא תרוויחו אגורה. את התקציב כדאי לנהל בגיליון אקסל, לשים לב לתנאי תשלום (שוטף+).
חשוב מאד שתסכמו מראש אם הסכומים שאתם אמורים לשלם/לקבל כוללים או לא כוללים מע"מ.

קופה פתוחה וקופה סגורה –

קופה פתוחה – כאשר אתם שוכרים אולם, אם לא בא קהל אתם לא מרוויחים כסף. אם בכל זאת החלטתם ללכת על קופה פתוחה, ישנם אנשים שתפקידם הוא הפצה. הם מוכרים עבורכם כרטיסים פחות אחוז מסוים ממחיר הכרטיס. (משתנה לפי נפח המופע). רוב משרדי הכרטיסים הם גם משרדי הפצה.
קופה סגורה – מחיר קבוע מראש ללא קשר לכמות הקהל שיגיע בפועל. (לדוגמא: ועדי עובדים וכו')

איסוף חומרים – התאימו את החומרים שבחרתם לקבל היעד, למשל רחל המשוררת לא עובד מול קהל גדול. פעמים רבות כאשר אנחנו עושים סינון ועריכה של חומרים אנחנו עושים טעויות בגלל העדפות אישיות ויורים לעצמינו ברגל. עליכם לחשוב למה הקהל מצפה. אם אתם יוצאים במופע של דיסק חדש, עליכם לקחת בחשבון גם את השלאגרים הישנים.

עריכה סופית – הקליטו עצמכם כולל קטעי הקישור, זה ייתן לכם קצת מושג לגבי המופע שלכם בתור צופים, תוכלו להרגיש, ארוך מידי, קצר מידי וכו'.
מופע טוב צריך עליות וירידות ולסיים בשיא. אל תוותרו על הסיום גם אם יבקשו מכם לסיים.
תתייעצו עם כמה שיותר אנשים במעגלים שלכם, כדאי לתת לאחרים להקשיב להקלטת המופע כדי שיעלו על דברים שאתם לא שמתם לב אליהם.

קביעת תאריך – עליכם לקבוע תאריך יעד ולעמוד בו. אל תחכו שמישהו יזמין אתכם, יפיק אתכם – זה לא קורה בדרך כלל. עליכם להיות המפיק שעושה את זה. במקרה ואין לכם תאריך הגיוני פשוט תמציאו כזה. כאשר יש תאריך ספציפי זה מחייב אתכם.

משתתפים על הבמה – בבחירת המשתתפים עליכם לקחת בחשבון את התקציב שלכם ואת גודל ההפקה. היצמדו למסגרת התקציבית וחישבו מה ריאלי שיעלה יותר מפעם אחת.

תאורה והגברה – התאורה היא הפוטושופ שלכם על הבמה. בתאורה יש קסם רב שמוציא את המילים של השירים שלכם החוצה. בהפקות גדולות ניתן לקחת הגברה ותאורה ביחד.
לגבי הגברה- ניתן למצוא חברות הגברה למופעים קטנים עד בינוניים ב- 2000 ₪ ואפילו בפחות. כשמדובר במופע רץ ניתן גם לקבל הנחה.
לא מומלץ לעשות תאורה לבד!

תפאורה ועיצוב במה – עיצוב הבמה זה כל מה שהקהל רואה. שניה לפני שהקהל עולה שימו לב איך הבמה נראית, כל דבר שמונח על הבמה הוא תפאורה מבחינת הקהל. כאשר הבמה מרשימה אתה כבר בעד המופע, אם הבמה מרושלת הקהל מיד יחפש מה עוד מרושל.
בתכנון הבמה קחו בחשבון האם התפאורה ניידת ומי יסחוב אותה אחר כך. קחו בחשבון שלעיתים לא יהיה לכם יותר מרבע שעה להכין את הבמה למופע. בנוסף, יש לקחת בחשבון שישנם אולמות נמוכים יותר משניים וחצי מטר ושעל התפאורה כולה להיות מוארת, אם יש לכם תפאורה והתאורה לא מגיעה אליה, עדיף לא להביא אותה.
גודל הבמה- כאשר מדובר במופע אינטימי צריך במה קטנה, ניתן להקטין את הבמה ע"י בד שחור משני צדיה, ככל שתקטינו את הבמה כך היא תראה פחות דלה.
על תעמיסו מידי על הבמה, זה יגנוב לכם את ההצגה. השתמשו ביצירתיות ואלתרו בשטח חישבו על הדבר הנכון ולא על חנופה לקהל.

כח עזר – ככל שההפקה גדולה יותר צריך יותר כח עזר. גם עזרה במקום וגם סבלות. במופעים הגדולים השאירו סעיף לכח עזר.

הסעות – עליכם לקחת בחשבון הסעות לנגנים וכו'. צריך לתקצב את ההסעות ואת הוצאות הדלק.

שונות – תלבושות, השכרת כלי נגינה וכו'. כשיש אתכם נגנים קחו בחשבון שהקהל רואה גם איך הם לבושים (לא רק אתם).

עריכת ליינאפ – בעריכת הליינאפ יש לקחת בחשבון קטעי קישור ומחיאות כפיים. ממוצע לשיר- 4 דקות.
חשוב להפיץ את הליינאפ למשתתפים, שכל אחד ידע בדיוק מה הוא עושה ומתי. אפשר להדביק את הליינאפ גם בחדר ההלבשה ואם אפשר לשים גם על הבמה.

מפרט טכני – עליכם לתאם עם הנגנים שלכם את המפרט הטכני ולהעביר לאולם את הדרישות מבעוד מועד. לכל מי שמופיע על הבמה יש צרכים טכניים משלו, חובה לדעת מי נמצא על הבמה ומה הוא עושה. קחו בחשבון גם מחשב נייד, טלפרומטר וכו'.

תלבושות – השניה הראשונה שרואים אתכם היא המשמעותית ביותר, לכן רצוי שתיראו בהתאם. אל תבחרו לכם "בגד הופעות" לכל מופע צריך להיות הבגד שלו. בנוסף, כשיש אתכם נגנים קחו בחשבון שהקהל רואה גם איך הם לבושים.

מולטימדיה – פעמים רבות היא ממש לא נחוצה ורק מסרבלת. טקסטים שעובדים לא צריכים את כל הקישוטים האלו. הסיכוי שהמחשב/מקרן לא יעבדו ביום המופע לא קטנים.
(כל אלו אינם חלים על מופעים אלקטרונים – אם המולטימדיה היא חלק מהמופע אז כמובן…)

טלפרומטר – השתדלו מאד ללמוד מילים בעל פה. להסתכל למטה כל השיר נותן לקהל תחושה שאתם מזלזלים בו, אם אתם לא מכירים את השירים של עצמכם אז למה שהקהל ירצה להכיר אותם.

פלייבק – כל דבר שמצולם או מוקלט מראש ומשודר במופע. שימוש בפלייבק הוא בעייתי שלא לומר מנוכר. חלק מהקסם שנוצר במופע הוא החד פעמי, ברגע שזה מוקרן זה כבר לא חד פעמי, זה לא קורה כאן ועכשיו.
פלייבק אינסטרומנטלי מגביל את היצירתיות של הזמר, בד"כ זמרים ששרים עם פלייבק שרים כל פעם בדיוק אותו הדבר.
כאשר מדובר במופע קטן ואין ברירה אל להשתמש בפלייבק יש לעשות זאת בצורה מושכלת. הטריק הוא לעשות פלייבק שאינו עמוס וגדוש, כזה שמשאיר מקום לקול שלכם.

ביטוח – חשוב מאד ביטוח צד ג', נשבר משהו, המתופף הוציא עין למישהו עם המקל, מישהו החליק במדרגות – האחריות עליכם!

חוזים– כדאי מאד להיוועץ עם עו"ד לפני חתימה על חוזה. צריך להיות ברור מאד מי בעל הזכויות על המופע. קחו בחשבון – כל דף חתום נחשב חוזה וגם הסכמים שבעל פה תקפים משפטית.
כחבר אקו"ם הינך זכאי לקבלת ייעוץ משפטי אחד, בעלות סימלית של 150 ₪ + מע"מ, במהלך שנה קלנדרית אחת (ינואר-דצמבר).

פרסום ושיווק ממוקד– אל תירו לכל הכיוונים, היו ממוקדים ורכזו את האנרגיות והתקציב שלכם לפרסום במקומות הנכונים לפי סוג המופע וקהל היעד.
הרושם הראשון קובע! כאשר אדם מקבל את הפרסום שלכם באינטרנט, אם הוא הוא לא ייתפס תוך שניה הוא לא יתאמץ לקרוא.

הפקת צילומים – אל תשתמשו בתמונה טובה מלפני ארבעים שנה. שלמו כמה עשרות שקלים לצלם, כדי שיהיה לכם צילום טוב. גם אם לא תשתמשו בתמונה בפרסום צמיד כדאי שתהיה לכם תמונה לשלוף.

עיצוב פלייר – בבית ספר לעיצוב ישנם סטודנטים מאד מוכשרים תיפגשו עם מנהלי מחלקות ותבקשו להיפגש עם מצטיין. (אותו דבר לגבי קליפים).
אל תדפיסו הרבה פליירים, בדרך כלל נתקעים איתם. היום בדפוס דיגיטלי ניתן להדפיס מעט וזה הולך ממש מהר.

פוסטרים – רוב המופעים המכורים לא באים עם פוסטרים. זה עולה הרבה כסף ואין לכם צורך בזה. (אלא אם אתם פותחים קופות).

מודעות אינטרנט – בדרך כלל השימוש הגדול ביותר הוא במודעות אינטרנט. זהו דבר מאד חשוב בימינו. הכינו למודעות האינטרנטיות קליפים וטיזרים.

דוגמא למודעה אינטרנטית מוצלחת במיוחד של רועי נחום