Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

טקס פרסי אקו"ם בתחום המוסיקה הפופולרית

"גדולה היא דבר שקשה מאד להגדיר אותו אבל כשהיא מתקרבת אלינו אנחנו מיד מזהים אותה" צרויה להב מגישה ליהודה פוליקר פרס על מפעל חיים למלחין בתחום הזמר העברי

חלקו השני של טקס פרסי אקו"ם בתחום המוסיקה הפופולארית נערך אתמול, יום ד', במוזיאון ארץ ישראל (חלקו הראשון של הטקס בתחום המוסיקה הקונצרטית ולספרות, נערך ב-15.02.2012). כמידי שנה חילקנו פרסים ליוצרים הבולטים במוסיקה הישראלית בשנה האחרונה. בין הזוכים: צרויה להב, יהודה פוליקר, דודו טסה, מוניקה סקס, נתן גושן, מאיה איזקוביץ ועוד.

הפרס הראשון שהוגש הערב הוא פרס מפעל חיים לפזמונאית צרויה להב. "מילותיה של צרויה להב מצליחות להיות בעת ובעונה אחת מלאות תשוקה ועדינות, מלאות כוח ורכות, גבוהות וקרובות לכל אוזן. לאורך השנים הרבות בהן בחרו לשיר את מילותיה גדולי הזמרים והזמרות בישראל הצליחה צרויה להב להשאיר חותם גדול על עולם המוסיקה הישראלית.

בתוך המולת המלל ומגוון הקולות הכותבים שירים בישראל, כשהיא נוגעת בכישרון ובייחודיות בכאב השכול, בעולם התשוקה הנשית, במסתרי הנפש האנושית בכלל והנשית בפרט, לצרויה להב יש, במילותיה,"חוזה עם מנהל קרקס גדול". והיא אכן לעיתים לוליינית מילים נועזת, ולעיתים רקדנית עדינה. ותמיד בניצוץ הייחודי שמשאיר אותך סקרן תוהה ומרוגש עד עמקי הנפש. הוועדה גאה להעניק לה את פרס מפעל חיים למשורר\פזמונאי". (נימוקי השופטים)

הטקס נפתח עם מקהלת מורן, ששרו מחרוזת משיריה של צרויה להב שהלחין יהודה פוליקר. את הפרס הגישה לצרויה ריטה, "המקום שבו אני יושבת בהופעה ואני יודעת שהשיר ישיר את עצמו ואני לא צריכה לעשות כלום, הוא כשאני שרה את השירים שלך". כמחווה, שרה ריטה לכבודה את השיר "ימי התום" (מילים: צרויה להב, לחן: רמי קליינשטיין).


ריטה מגישה לצרויה להב פרס מפעל חיים

הפזמונאי נועם חורב, זכה הערב בשני פרסים. האחד פרס לעידוד פרסום היצירה למחבר והשני כמחבר מילותיו של שיר השנה "כשאחר". את שירו החדש "ער מאהבה" ביצעו יהל וגיא. את שיר השנה "כשאחר" ביצע כמובן אייל גולן. (מילים: נועם חורב, לחן: רותם כהן, עיבוד: תמיר צור")


אייל גולן מבצע את שיר השנה "כשאחר"

מוניקה סקס שיצאו השנה באלבום חדש "מנגינה" זכו הערב בפרס להישג השנה למחבר. הלהקה החלה ליצור ולהופיע בשנות התשעים, חברי הלהקה הם מעמודי התווך של הרוק הישראלי ומעבר להיותם חברים בלהקה כל אחד מהם אחראי לאינספור פרויקטים במוסיקה הישראלית.


מוניקה סקס, הישג השנה למחבר

"אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמת תרבות , האומנות, היופי שגלום בה, האתיקה והאסתטיקה שהיא מייצגת ותורמת לנו, לא רק כמאזינים וכצופים אלא כחברה, ערכים שזכו להערכה גם בעיראק של שנות העשרים השלושים והארבעים נדחקים בישראל של שנת 2012 לטובת אהבת בצע, כוחנות ומאבקים קטנוניים בין אמצעי התקשורת ותת תרבות שמעדיפה כוכבים לרגע אותם ניתן למכור בקלות לכל המרבה במחיר, על פני יוצרים שמציעים את מרכולתם לנפש האדם, לכל החברה ולא לחשבון הבנק של מתי מעט". זהו רק חלק מנאום הזכייה המרגש והכואב של דודו טסה שזכה יחד עם ניר מיימון בפרס מעבד השנה, בעקבות הפרויקט המיוחד והמרגש שלהם, העיבוד למוסיקה של האחים הכוויתים.


דודו טסה וניר מיימון, מעבדי השנה

הטקס נחתם בפרס מפעל חיים ליהודה פוליקר, "לחניו של יהודה פוליקר הם תמצית הישראליות בצלילים. תבשיל קדירה מהביל מהנה ומרגש המערב בוזוקי וגיטרה חשמלית, דור שני לשואה ופרברי קריות הצפון, רוקנ'רול ומוסיקה אתנית.

החל מלהקת בנזין "גבוהת האוקטן" דרך האלבומים היווניים והמסע העצמי החשוף והאמיץ הצליח יהודה פוליקר לזכך רגש צרוף למוסיקה קומוניקטיבית.

כל האלבומים של פוליקר הנפיקו אבני דרך בלתי נשכחות במוסיקה הישראלית, השאיפה לשלמות מוקפדת והמאבק העיקש לאיכות גבוהה נגישה לכל שומע הפכו את פוליקר לאחד המובילים והאהובים במלחיני ואומני ישראל. הוועדה גאה להוקיר את תרומתו העצומה לחיינו בפרס מפעל חיים למלחין". (נימוקי השופטים)
"אני רוצה להודות לאקו"ם, לחברי הועדה שבחרה בי, אני רוצה להודות לאלה שהיו איתי לאורך כל הדרך, ליעקב גלעד שהתחיל איתי את הדרך, לצרויה ולאנשים נוספים שעבדו איתי ולהוריי שנתנו לי את המוסיקה" נאומו הצנוע של יהודה פוליקר, שבחר לשיר כשהוא מלווה בגיטרה בלבד.

יוצרים נוספים ונפלאים זכו בפרסים בערב זה, קצרה היריעה מלספר על כולם.

במאי: אמיר פיי גוטמן
הפקה: ענת זאנה – חסון ולימור נתח-דיין
ניהול מוסיקלי, עיבודים וקלידים:טל פורר
מנחה הטקס:אורי גוטליב