Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

טקס פרסי אקו"ם לספרות ומוסיקה קונצרטית התארח לראשונה בבית היוצר

ושורה נוספת – Extra Bold

"עושה שטויות מסובבת הפוך ומחפשת אחר היהלומים האבודים", כך תיארה המלחינה שרה שהם, זוכרת פרס מפעל חיים בתחום המוסיקה הקונצרטית, בנאום התודה שלה, את תהליך היצירה העמוק, שמסכם יותר מ-40 שנות יצירה מופלאה.

בית היוצר של אקו"ם, אירח לראשונה את טקס פרסי אקו"ם בתחומי הספרות והמוסיקה הקונצרטית לשנת 2013 ובערב אינטימי ומיוחד, הוענקו פרסי מפעל חיים, פרסי עידוד היצירה ועילום שם ותעודות הוקרה על פעילות ארוכת שונים בתחומי היצירה השונים. השנה גם התחדש מפעל הפרסים בעיצוב חדש לפרס, שהכינו האמנים אבי פינס ודניאל בהריר.
את הטקס הנחה בכישרון רב והומור, דורי בן זאב וליוותה מוסיקלית שלישיית עתר: עופר שלי – פסנתר ועיבודים מוסיקליים, טניה בלצר – כינור
ומיכל בק – צ'לו, אליהם הצטרפה זמרת הסופרן יערה אביטל.


צילום: אורית פניני

פרסי מפעל חיים, בתחום הספרות והמוסיקה הקונצרטית הוענקו השנה לשתי נשים יוצאות דופן, על קריירה ארוכת שנים ומרובת השגים, כל אישה בתחומה.

פרס מפעל חיים ע"ש דליה רביקוביץ', הוענק למשוררת לחמוטל בר יוסף. הפרס הוענק על ידי ציפי גון גרוס, יו"ר ועדת השיפוט, שמנתה השנה גם את הסופר חיים באר והמשוררת טל ניצן.

בתחום המוסיקה הקונצרטית, הוענק פרס מפעל חיים למלחינה שרה שהם, ע"י פרופ' מנחם ויזנברג, יו"ר ועדת השיפוט, בה גם היו חברים המלחינים
ד"ר הגר קדימה ופרופ' יוסף ברדנשוילי.


שרה שהם. צילום: אורית פניני

בתחום הספרות והשירה, הוענקו פרסי עידוד יצירה לשתי יוצרות מבטיחות: דנה אמיר זכתה בפרס השירה ע"ש נתן אלתרמן, עבור יצירתה "כל שמותיי" והזכירה בנאומה את אמה שהלכה לעולמה, לה הודתה והקדישה את שירי הספר.


דנה אמיר. צילום: אורית פניני

הענקת הפרס לספרות ילדים ונוער, ע"ש דבורה עומר ז"ל, היתה לרגע מרגש במיוחד, כאשר את הפרס לזוכה גלית דהן קרליבך שזכתה על יצירתה "ערפילאה", העניק שמואל עומר, בעלה של הסופרת דבורה עומר זכרונה לברכה. בשנה שעברה זמן קצר לפני מותה, הוענק לדבורה עומר פרס אקו"ם למפעל חיים על יצירתה רבת השנים ולאחר פטירתה הוחלט כי פרס העידוד יישא מעתה והלאה את שמה. דהן קרליבך, הודתה בנאומה לועדת השיפוט שנתנה הכרה והוקרה, ליצירת פנטסיה לילדים ונוער, "גם בארץ קשוחה וריאליסטית כמו שלנו".


שמואל עומר וגלית דהן קרליבך. צילום: אורית פניני

בפרס ע"ש נתן יונתן, ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה, זכה המשורר ערן בר-גיל, שזכה בפרס על ספרו "צער גידול דלועים" והקריא על הבמה שיר קצר ומשעשע מאותו קובץ.

בפרסי עידוד היצירה בתחום המוסיקה הקונצרטית, זכו השנה שני מלחינים: אראל פז ופרץ אליהו.

אראל פז, זכה על יצירתו ""סימפוניה קאמרית לחליל, קלרינט, ויולה, צ'לו ופסנתר", הודה בנאומו לחבר השופטים שבחר להעניק לו את הפרס.


אראל פז. צילום: אורית פניני

פרץ אליהו, שזכה בפרס עידוד עבור יצירתו "עד עדי עדי" סיפר בנאום התודה שלו על מקורות ההשראה: "באתי מהמזרח ונשארתי במזרח" וסיפר כי יצירתו היא מעין קנטטה או אופרה עם אלמנטים מוסיקליים מזרחיים.


פרץ אליהו. צילום: אורית פניני

בפרס יצירה קונצרטית המוגשת בעילום שם, זכה השנה המלחין יונתן כנען, על יצירתו "נתיבי אור".


יונתן כנען. צילום: אורית פניני

מדי שנה מעניק דירקטוריון אקו"ם, תעודות ופרסי הוקרה לדמויות מפתח בעולם התרבות בישראל, שתרמו לאורך שנים לעידוד היצירה המקורית והיוצרים.
תעודת הוקרה מיוחדת הוענקה אמש לגברת חיותה דביר, אשת הרדיו קול המוסיקה, על מפעל חייה, התכנית "אתנחתא" המשודרת ב"קול המוסיקה" ובה התארחו לאורך השנים, יוצרים מוסיקליים רבים, מתחום המוסיקה הקונצרטית וביצעו את יצירותיהם בביצועים חיים, חיותה סיפרה בנאומה כמה חשוב היה לה לראות שמפעל חייה היכה שורשים בעולם התרבות והפך את "קול המוסיקה" לקולה של המוסיקה בארץ ובעולם. היא הביעה תקווה כי המוסיקה תמשיך להדהד ואיחלה לכולם המשך האזנה נעימה.

פרס הוקרה נוסף, בתחום השירה, הוענק למשוררת חדוה הרכבי על מכלול יצירתה לאורך השנים. הרכבי, משוררת, ציירת, בוגרת "בצלאל", הודתה בנאומה "ליופי לרגישות לעדינות לחיים, על כל הפלאי והמופלא שבהם".


חדוה הרכבי. צילום: אורית פניני

את הערב חתם ביצוע מיוחד של אב ובנו, זוכה הפרס, פרץ אליהו ובנו האמן והיוצר המוסיקלי מארק אליהו, אשר ביחד עם הנגן גיל המאירי, כישפו את הקהל בצלילם הייחודי והדגימו הלכה למעשה כיצד הכישרון, היצירה והמוסיקה מפלסים את דרכם בעולם וכובשים בכל פעם פסגות חדשות.


גיל המאירי, פרץ אליהו ומארק אליהו. צילום: אורית פניני

מפיקות: לימור דיין ומיכל ויסמן
בימוי: דורון מדלי
יח"צ: נידר עוז תקשורת
צילומים: אורית פניני