Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

כיצד לבחור שם להרכב

"למילים יש משמעות ולשמות יש כוח" ~ מחבר אלמוני

אז יש לכם כבר סולן, מתופף, באסיסט, גיטריסט וקלידן אתם מגבשים חומרים להופעה ולתקליט ראשון, מגבשים זהות וכיוון מקצועי לעיתים תוך התבססות וקבלת השראה מלהקות עבר מצליחות. אתם תופסים אט אט ביטחון ביכולתכם המוסיקלית/בימתית, עורכים חזרות בכל הזדמנות ורק על דבר אחד משמעותי עדיין לא סגרתם – איך קוראים לכם? מי אתם? איך קבוצה של צעירים מתלכדת תחת מילה אחת או משפט, שביום מן הימים יהיה חלק בלתי נפרד מה- DNA התרבותי שלהם ובתקווה שבעתיד ישפיע על ה-DNA התרבותי של להקות אחרות ומעריצים נוספים.

בבואכם לבחור שם ללהקה, אתם מכוונים אל העתיד ולעיתים אף מרשים לעצמכם להפליג עם הדמיון ולחשוב לאן השם הזה ייקח אתכם: הצלחה? פרסום? מיתוג? האם זה מיוחד? מיוחד מספיק? מיוחד אך מגוחך? האם הקהל יתחבר לשם? האם השם משקף אותנו ואת עשייתנו המוזיקאלית? הכישרון יעזור לשם ולא להיפך? ובדומה לבחירת שם לרך הנולד…. האם השם הזה יביא לנו מזל בחיים? השם הנכון מייחד אתכם מאחרים, רומז לקשר רגשי עם הקהל שלכם ועוזר לבנות מותג שלא רק מושך את תשומת ליבם של ההמונים אלא גם מעורר בהם נאמנות.

"בבקשה תנו לנו שמות ייחודיים ללהקת המטאל החדשה שלנו, שאנו מקימים. מבטיחים שלמרות שנבחר אחד, נאהב את כולם" כך כתב בחור צעיר באחד הפורומים ברשת. האם גם אתם הייתם מבקשים כזאת עזרה? הרשת מוצפת בגלגלי הצלה כאלה, החל משלל מנועי החיפוש המיועדים למציאת שמות ללהקות וכלה ברשימות פרטיות שאנשים הגו מראשם והיד עוד נטויה.


קחו לדוגמה את הלהקה "THE QUARRY MAN" ,ששמם הועתק משם בית ספרו של אחד מחבריה ("Quarry Bank School"), אך ב-1959 הם שינו את שמם ל – JOHNNY AND THE MOONDOGS, משם ל – "THE NERK TWINS". ב- 1960 הם שוב שינו את שמם, הפעם ל- THE BEATALS ומשתי סיבות:
ראשית, ג'ון לנון אהב מאוד את להקתו של באדי הולי "THE CRIKETS" ורצה שם עם אותו צליל שמזכיר חרקים. הוא רצה גם ששם הלהקה יכלול את המילה ""BEAT . במקביל, התנסו חברי הלהקה בשמות נוספים כגון, "THE SILVER BEETLES" ו- "THE SILVER BEATS" , אז הוחלט ששם הלהקה יהיה ""THE BEATLES, ללא ההקשר החרקי המובהק אך עם צליל שעדיין מזכיר זאת.
חושבים שפה זה נגמר? טעות. לאחר מכן, ג'ון לנון (כבר הבנו …) שינה שוב את דעתו וקרא ללהקה "THE SILVER BEATLES" ושוב החזיר את שמו של ההרכב באופן סופי ומוחלט ל- ."BEATLES" והשאר כפי שידוע, הוא היסטוריה…..

להקה בעקבות ספר
THE DOORS" " קיבלו את השראתם בבחירת שם הלהקה מספרו של אלדוס האקסלי "דלתות התפיסה", שבעצמו שאל מונח זה מפואמה של ויליאם בלוק מהמאה ה-18: "If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite"

STEELY DAN
בחרו את שמם על שם דגם הדילדו (Steely Dan III from Yokohama שבספרו של ויליאם ס' בורוז "NAKED LUNCH" .
JOY DIVISION לקחו את שמם מהפניה שבספר "" The House of Dolls מאת קצטניק ואף שירם "NO LOVE LOST" מכיל קטע מהנובלה.

קרח 9
שם הלהקה לקוח מספרו של קורט וונגוט "עריסת חתול", שבו "קרח תשע" הוא שמו של גביש הגורם לקפיאת כל מים עמם הוא בא במגע.

והנה עוד כמה דוגמאות:
כנסיית השכל – שם הלהקה, "כנסיית השכל", לקוח מספרו של רוברט מ. פירסיג "זן ואומנות אחזקת האופנוע", שם, אגב נסיון להבחין בין מאפיינים גשמיים ומאפיינים שכליים של מוסדות האקדמיים, כינה פירסיג את המוסדות האקדמיים בשם "כנסיות השכל".

הבעטלירס – שם הלהקה לקוח מספר סיפורי המעשיות של רבי נחמן; מעשה יג 'מהשבעה בעטלירס'

להקה מסרט אחר
MY BLOODY VALENTINE – לקוח מסרט אימה מ- 1981
T'Pau – על שם דמות ממסע בין כוכבים
Counting Crows – הסולן, אדם דוריץ, שאל את השם משיר ערש ששמע בסרט שבו שחקה חברתו לחיים דאז, מרי לואיז פארקר, "Signs of Life".
FINE YOUNG CANNIBALS – שאול מסרט שיצא בשנת 1960 בשם "ALL THE FINE YOUNG CANNIBALS"
איזבו – שם הלהקה לקוח משמה של דמות בסרט "ליידי נץ" בגילומה של מישל פייפר.
דוראן דוראן – הלהקה משנות השמונים נקראה על שם דמות מהסרט "ברברלה" בשם דוקטור דוראנד דוראנד. אין לי מושג מה קרה לד' המיותרות…

משנה שם משנה מזל?
התחבטויות בשם הנכון זה טבעי לחלוטין כחלק מתהליך "סיעור מוחות" (ראו טיפים בסוף), שמומלץ לערוך בטרם בחירת השם הנכון, כפי שעברו ה- BEATLES ולהקות גדולות אחרות, לפני שהתפרסמו:

רד הוט צ'ילי פפרס – השם המקורי שלהם היה: Tony Flow and the Miraculously Majestic Masters of Mayhem
Nirvana – השמות המקוריים: Pen Cap Chew, Skid Row
Radiohead – השם המקורי: On A Friday
U2 – השם המקורי: Feedback
Coldplay – השם המקורי: Starfish
Black Sabbath – השמות המקוריים: The Polka Tulk Blues Band, Earth
The Eagles – נקראו במקור בשם המזעזע: TEEN KING AND THE EMERGENCIES

שלום הציבור הייתה להקה ישראלית, שפעלה בשנים 1984 עד 1985, שלימים חבריה הקימו את משינה. השם משינה נבחר לאחר שבנאי וברכה ביררו כשהיו חיילים כיצד אומרים ברוסית טבלת ייאוש (Машина Времени – מכונת זמן).
לאחר שפעילות ההרכב S.O.B לא צלחה בחו"ל, המשיכו חבריה לפעול במשותף בהרכב מינימל קומפקט.
אף אוזן גרון, להקה שקמה בשנת 1970 בלהקת חיל התותחנים כשיובל דור וצבי רוטשטיין (קיקי) חברו לעמי מנדלמן. בהמשך, צירפו את הזמרת שלומית אהרון ושינו את שמם ל-הכל עובר חביבי.
אתניX הוקמה ב-1989על חורבותיה של להקת המחאה מוסקבה שהחלה לפעול כבר בשנת 1985 ופרויקט אומנות וחברה אשר פעל בשנת 1987 .

ארץ, עיר, חי, צומח….סטופ.
שמות רבים ללהקות הגיעו מכל הבא ליד: חוויות, זיכרונות ילדות, מחוות לאמנים/ להקות אחרות או סתם מספר המזל. תסתכלו סביב: השם שהוצע לחלונות הגבוהים (על ידי אורי זוהר) היה החלונות, כמחווה ללהקת "הדלתות", אך לבסוף נקבע השם החלונות הגבוהים. ג'וזי כץ סיפרה כי כאשר התאספו כמה חברים בדירה קטנה בתל אביב וניסו למצוא שם לשלישייה הבחין אורי זוהר דרך המרפסת בשלושה חלונות בבית אל על ומכאן עלה הרעיון.
מחווה לשיר/ אמן משפיע:
נקמת הטרקטור היה הרכב שהופיע והקליט, אך ללא שם. בהשראת שירו של פורטיס "נקמת הטרקטור" (שיר שנגנז מאלבומו סיפורים מהקופסא) הם בחרו בשם זה.
ה- Sneaker Pimps לקחו את שמם מכתבה שפרסמו ה – BEASTIE BOYS במגזין שלהם Grand Royal על אדם שהעסיקו בכדי שיאתר להם נעלי סניקרס קלאסיות ונדירות.

שורה משיר:
SIMPLE MINDS – לקוח משורה בשירו של דייוויד בואי ""Jean Genie

מהמילון:
THE GRATEFUL DEAD – נקראו במקור The Warlocks, עד שחבר הלהקה, ג'רי גרסיה, גילה שהשם כבר שייך ללהקה אחרת ולאחר מכן מצא באקראי במילון את השם תחת ההגדרה, שזו נשמה של מישהו שמחזיר טובה למי שדאג לסידורי קבורת גופתה.
גם חברי הלהקה "נערות ריינס" מצאו את שמם במילון או ליתר דיוק במילון העולמי לעברית מדוברת של דן בן אמוץ ונתיבה בן יהודה, כשכוונת המחבר הינה לנערות לא יפות, שבכדי להימנע מלהיראות עמן ברחוב דיזינגוף הומה האדם, צועדים עמן ברחוב ריינס הצדדי.

הברקה של חבר (או "פרגון"):
GARBAGE – חבר של המתופף אמר עליהם שהם נשמעים כמו זבל.
לד זפלין – כשג'ימי פייג' הקים את הלהקה, העיר לו מתופף להקת ה"הוא" קית' מון, שהלהקה תיפול כמו "בלון מעופרת" (Leed Baloon), בתגובה אמר ג'ון אנתויסל חבר הלהקה, שזה יהיה יותר בכיוון של צפלין מעופרת (Leed Zeppelin). האיות של המילה עופרת שונה, כנראה למנוע בעיה של הגיה לא נכונה.
מפרסומת:
EVERYTHING BUT THE GIRL – שאול מפרסומת בריטית לחנות הלבשה, שמבטיחה למכור הכל חוץ מה נערה עצמה.

מתברר שכישרונכם כמוזיקאים, גדול ככל שיהיה, לא תמיד הולם את סוג היצירתיות הדרוש בבחירת שם ללהקה, לכן קיבצנו עבורכם מגוון עצות, שבעיקר מבוססות על ניסיונם של אחרים.

עצות שימושיות לבחירת שם:

  1. קבלו השפעות מכל מה שנמצא בסביבתכם הקרובה: ספרים, ריחות, בדיחות פנימיות/פרטיות בינכם, צבעים, מאכלים, ערים, טעויות וכו' ..
  2. הגדירו את עצמכם, מי אתם, מה אתם מנגנים, מה חשוב לכם שידעו עליכם – שם יכול להעביר מסר של חוש הומור, אידיאולוגיה והשפעה תרבותית – כל אלו עוזרים לעיצוב זהותכם כלהקה.
  3. השתדלו להימנע מהגדרת השם כשבתחילתו ה' הידיעה או -THE. ככל שתימנעו מכך, כך תבטיחו ששמכם ישמע טוב ומקורי יותר.
  4. זרקו לאוויר או לדף הרבה רעיונות כאופציות . מתוך המבחר – סיכוי גבוה שמשהו בטוח יקלע.
  5. גוגל. תמיד בדקו אם לא חשבו על זה קודם. זה כן משנה.
  6. SEO – עדיף ששמכם יכיל יותר ממילה אחת, כך שבחיפושי רשת יהיה קל למצוא אותו בין שאר משמעויות השם. לדוגמא "שמיים" הוא שם כללי מידי ובעל משמעויות וצירופים רבים. המלצה זו לא תקפה במקרים שבהם מילה אחת מהווה שם ייחודי כמו משינה או Jamiroquai. בנוסף, בחירת שתי מילים ומעלה בדרך כלל מצמצמת את האפשרויות לשגיאות כתיב וטעויות בחיפוש.
  7. חקרו את שם הדומיין שלכם. מומלץ שהשם יהיה הכי קרוב לשמכם המקורי, כך שהמעריצים יוכלו למצוא אותו בקלות. חשוב לבדוק ששם הדומיין פנוי בטרם תבחרו בו. לאחר שבחרתם, אל תשכחו לסמן את שמכם מסחרית, כך שיהיה שלכם בבלעדיות.והטיפ האחרון, אולי החשוב ביותר – תיהנו מהדרך ומהתהליך ומשהו טוב כבר יבוא…כתבה: טל נמיר