Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

מי מכיר את הברנשים של פיאמנטה?

"בדד" אחד מלהיטיו הגדולים של "מלך" הזמר המזרחי , זהר ארגוב, הוא בעצם קאבר. השיר המקורי הוקלט ב- 1970 ע"י להקת "הברנשים של פיאמנטה" ולא זכה לפירסום משמעותי

"בדד" אחד מלהיטיו הגדולים של "מלך" הזמר המזרחי , זהר ארגוב, הוא בעצם קאבר. השיר המקורי הוקלט ב- 1970 ע"י להקת "הברנשים של פיאמנטה" ולא זכה לפירסום משמעותי. רק 12 שנה לאחר מכן ארגוב הוציא את השיר בתוך האלבום מרובה הלהיטים "נכון להיום" וחרט אותו בדפי ההיסטוריה. השיר גם התחבר לסיפור החיים האישי של ארגוב, ולכן היה נראה טבעי שהשיר נכתב עבורו ומזוהה עימו.

"הברנשים של פיאמנטה", מקור:

זוהר ארגוב, קאבר:

תנו כבוד לאוטיס וארית'ה:
אחד הלהיטים הגדולים ביותר של זמרת הסול הידועה ארית'ה פרנקלין, Respect, נכתב ובוצע במקור ע"י כוכב סול גדול אחר, אוטיס רדינג, שנהרג בתאונת מטוס בגיל 26. גירסת החידוש יצאה בסה"כ שנתיים אחרי המקור, אך הפכה ללהיט ענק. יש לציין ששתי הגירסאות משתייכות לז'אנר הסול, למרות שהן שונות אחת מהשנייה מבחינת העיבוד בצורה משמעותית.

אוטיס רדינג, מקור:

ארית'ה פרנקלין, קאבר:

העיניים של ג'קי וקים:
אחד מלהיטי האייטיז הגדולים הוא "Bette Davis Eyes" בביצועה של קים קארנס מ-1981. במקור השיר נכתב (בשותפות) ובוצע ע"י הזמרת-יוצרת ג'קי דה-שאנון, שביצעה אותו בסגנון קאנטרי. העיבוד והביצוע החדשים לקחו את השיר למחוזות חדשים לגמרי.

ג'קי דה שאנון, מקור:

קים קארנס, קאבר:

סטטוס קוו עושים שכיבות שמיכה:
השיר שאולי מזוהה ביותר עם להקת סטטוס קוו הוא In the Army Now, אולם השיר נכתב ובוצע במקור ע"י צמד האחים ההולנדים רוב ופרדי בולאנד (שפעלו כצמד "בולאנד") בשנת 1981, חמש שנים לפני הקאבר. המקור הוא מבוסס סינטיסייזרים, והגירסה של סטטוס קוו היא אמנם יותר רוקיסטית, אך רחוקה מהסאונד הרוקיסטי המזוהה עם הלהקה בשנות השבעים.

בולאנד, מקור:

סטטוס קוו, קאבר:

מאדנס משכשכים בבריכה:
אחד השירים המפורסמים ביותר של להקת מאדנס המצליחה הוא It Must Be Love. גם שיר זה נכתב ובוצע במקור ע"י אומן אחר, לאבי סיפרה (Labi Siffre) – החתום גם על השיר ממנו סומפל טרק הליווי לשיר My Name Is של אמינם. It Must Be Love של סיפרה הוא בלדה מבוססת גיטרה אקוסטית ושונה בתכלית מהגירסה הקופצנית בסגנון תחיית-הסקא שהיה נחלתם של מאדנס. (סיפרה אגב, התארח בקליפ הזכור של מאדנס לקאבר של השיר שלו עצמו – הכנר הקרוב ביותר למצלמה בקליפ).

לאבי סיפרה, מקור:

מאדנס, קאבר:

שום דבר לא משתווה לביצוע של שינייד:
להיטה הגדול ביותר של הזמרת האירית שינייד או'קונור, Nothing Compares 2 U, נכתב במקור ע"י לא אחר מאשר פרינס (שגם כתב את Manic Monday של הבנגלס), ובוצע ע"י אחת מלהקות ה"חסות" שלו בשנות השמונים, The Family. המקור יצא רק באלבום של ההרכב ולא כסינגל, והעיבוד המינמליסטי שלו בתוספת הרמוניות צורמות-במכוון, גורם לכך שהוא מחוויר אל מול הקאבר המעולה של א'וקונור.

ה"משפחה" של פרינס, מקור:

שינייד אוק'ונר, קאבר:

לורי ליברמן הורגת אותנו ברכות
בשנות ה-90 היו שלושה מקרים זהים של קאברים לשירים שכבר היו להיטים כמה עשורים לפני, אך גם הביצוע שכבר היה מפורסם היה קאבר לכשעצמו. הראשון הוא Killing Me Softly with His Song. הפוג'יז ביצעו את השיר בשנת 1996 בסגנון ההיפ-הופ וזכו להצלחה גדולה. יותר מ-20 שנה לפניהם, רוברטה פלאק זכתה להצלחה גדולה עם השיר שצעד במקום הראשון בארה"ב והגיע למקום ה-6 באנגליה. אך מה שפחות ידוע הוא שאפילו פלאק היא לא הביצוע המקורי לשיר, אלא זמרת עלומה בשם לורי ליברמן, שהשיר נכתב בעקבות הרשמים שהשאיר עליה שיר של הזמר דון מקלין. המקור הוא משנת 1971.

לורי ליברמן, מקור:

רוברטה ממהרת בעקבותיה:

והפוג'יז לוקחים את השיר למקום אחר:

בארצנו הקטנה קשה יותר למצוא דוגמאות כאלה, כיוון ששירים רבים אמנם אינם יוצאים כסינגלים אך מאוד מוכרים בזכות היותם מבוצעים (ואף נוצרו) ע"י אמנים מהשורה הראשונה. אך ישנן כמה דוגמאות גם בעברית, חוץ מזו שהבאנו בתחילת הכתבה:

דנה ברגר מוצאת בזה טעם:
בשנת 1992 יעל לוי הוציאה את אלבומה השלישי "אל תקנה לי ורד". חוץ מהלהיט באותו השם היה באלבום גם שיר בשם "לא בוכה", שנכתב ע"י ורד קלפטר. דנה ברגר חידשה את השיר בשנת 2000 בשם "יש בזה טעם" (כמו שורה מהשיר) שהפך להיט גדול.

יעל לוי, מקור:

דנה ברגר, קאבר:

ארקדי דוכין לא דומה לאף אחר:
לפעמים שיר נכתב ע"י יוצר שמוסר אותו למבצע, ואחרי שנים מחליט לבצע אותו בעצמו ומתעלה על הביצוע המקורי. מקרה כזה הוא השיר "היא לא דומה", שכתב ארקדי דוכין ובוצע במקור ע"י אריק סיני בשנת 1992. ב-2001 החליט דוכין לבצע את השיר בעצמו, בעיבוד אלקטרוני יותר, והשיר זכה להצלחה בביצוע זה.

אריק סיני, מקור (בביצוע חדש מ"היכל התהילה"):

ארקדי דוכין, קאבר:

קאבר אינו מילה גסה, לבצע קאבר ולא שיר מקורי שלכם, אינו מוריד מערככם כיוצרים. החכמה היא לבחור בקאבר הנכון, בעיתוי הנכון ולבצע אותו באותנטיות והייחודיות שלכם ולתת לו את האופי שלכם.
אז קדימה, בחרו לכם שיר, עם עיבוד שונה וקול חדש תוכלו להביאו למקומות חדשים לגמרי.

חגי קופר