Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

מקום ראשון ב-Schoolovision

היסטוריה קטנה נרשמה השבוע בבית הספר גני יהודה-סביון, כאשר מאמץ מרוכז ושיתוף פעולה בפרוייקט ייחודי מאין כמותו, הביאו לתוצאה הנכספת, בית הספר זכה במקום ראשון בתחרות הבינלאומית Schoolovision שמתקיימת זאת השנה החמישית בין בתי ספר באירופה, וניצח 37 מדינות אחרות. היתה זאת השנה הראשונה בה יוצגה ישראל בתחרות והכל התחיל משיטוט מקרי של מורה מצוות בית הספר, מירב רייך באתר האינטרנט של התחרות, שיטוט מקרי שהוביל לתהליך יצירה ייחודי ולזכייה במקום הראשון.

מטרת התחרות, המתקיימת החל משנת 2009 בין בתי ספר באירופה, היא להגביר את שיתוף הפעולה בין תלמידים ומורים, להעשיר את הלמידה על תרבויות אחרות בין מדינות שונות ברחבי היבשת ולהעצים את תחושת הקהילתיות. התחרות מתקיימת באמצעות אתר האינטרנט הרשמי, אליו מעלים נציגי בתי הספר הנבחרים את הקליפ לשיר המקורי שכתבו, הלחינו, הפיקו, צילמו וערכו ובמועד נבחר, מצביעים כל התלמידים בשידור חי, באמצעות מצלמות אינטרנט ושיחת וידאו בינלאומית לשיר החביב עליהם והשנה גרף השיר הישראלי המקורי I'll remind you to fly את המקום הראשון והגשים את החלום והחזון.

"שבועיים לפני המועד האחרון להגשת השירים לתחרות כלל לא ידענו אם זה ייצא לפועל" מספרת רייך, מורה לאנגלית בצוות בית הספר הייחודי של גני יהודה-סביון, אשר שם דגש על למידה אחרת.
בית הספר כולו נרתם בשיתוף פעולה מלא על מנת להפיק את השיר ולהספיק להשתתף בתחרות בזמן. האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל אילן רמון, נבחר לבסוף כמקור ההשראה לכתיבת מילות השיר והעברת הרעיון המרכזי שלפיו עלינו להמשיך ולהאמין בחלומות שלנו, גם כאשר הדברים מסביבנו נהיים קשים ומאתגרים יותר (חברים, לימודים) והאמונה בחלומות תסייע לנו להתגבר על כל המכשולים העומדים בדרך.


מתוך צילומי הקליפ

עם גיבוש הרעיון, ניגשה למלאכה רכזת לימודי האנגלית בבית הספר , בטי ביילי שכתבה את המילים באנגלית ואליה הצטרף המלחין והמפיק המוזיקלי, אור טל, שכתב גם את המילים בעברית והלחין את הלחן היפיפה והכובש. "תמיד האמנתי שאני צריך ליצור מוסיקה גדולה וכשפנו אלי מבית הספר להלחנת השיר לתחרות, נדלקו בי כל נורות היצירתיות" מספר טל. השיר הוקלט בתנאים מינימליים תוך ניסיון ליצור סאונד נקי ככל האפשר "הילדים בבית הספר הם מאוד מיוחדים ומוכשרים ונתרמו לפרוייקט בהתלהבות רבה" המטרה שעמדה לנגד יוצרי השיר לאורך כל התהליך היתה להעביר בצורה הכי פשוטה וישירה את הרגש והסיפור שמאחורי השיר, וליצור את הקסם המוסיקלי שכבש בסופו של דבר את המקום הראשון בתחרות.

"מיד לאחר שהעלינו את השיר לבלוג התחרות הבנו שמשהו קרה" מספרת רייך בהתרגשות כאשר הבחינה כי שמספר התגובות והצפיות החל לעלות בהתמדה. במהלך תהליך ההצבעה היו התלמידים שרויים בהתרגשות עצומה כאשר הבינו לבסוף כי הם הזוכים במקום הראשון בתום תהליך ההצבעה. איש מהמעורבים בפרוייקט לא שיער לעצמו כי השיר יצליח לסחוף את מירב הקולות מרחבי אירופה. הישירות ואותנטיות של מילות השיר בשילוב עם הלחן וקולות הילדים והמסר חוצה התרבויות והיבשות שלו, הצליח להתעלות מעל לכל גבול ומחסום תרבותי.

לא פעם במהלך תהליך היצירה של שיר, אין לדעת כיצד הוא יתגלגל במהלך הדרך ומה יקרה איתו. במקרים אלו במיוחד, מתחדדת החשיבות של השמירה על זכויות היוצרים, עבור מי שעד עתה היו אמנם פעילים מבחינה יצירתית אך לא באופן מסחרי. (מחברת השיר בטי ביילי כותבת כבר שנים רבות אך בעיקר למגירה ואור טל, המלחין ומפיק השיר טרם הצטרף לאקו"ם או אגודת זכויות יוצרים אחרת) רישום הזכויות מבעוד מועד במאגר תיעוד היצירות מסייע ליוצרים להגן על זכויותיהם בשירים, מונע בלבול וחשש כי הזכויות יופקרו ודואג לכך שהתמלוגים עבור השימושים וההשמעות השונות, יגיעו ליעדם.