Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

"שנמשיך ליצור ולכתוב"

ושורה נוספת – Extra Bold

בבית ציוני אמריקה בתל אביב הוענקו אמש פרסי אקו"ם בתחומי הספרות, השירה והמוסיקה הקונצרטית, בטקס מיוחד שהנחתה ניצה שאול.

לפני מספר שנים, החליטו באקו"ם לערוך שני טקסים נפרדים לתחומים השונים ובכך להעניק זרקור ראוי לתחומים וליוצרים בתחומים, שלא תמיד צועדים בראש מצעד הפזמונים או טבלאות הרייטינג. התרבות הישראלית מגוונת ורבת פנים ויש מקום להוקיר את הישגי השנה גם ביצירה הכתובה וגם ביצירה הקונצרטית המבוצעת באולמות קונצרטים בישראל וברחבי העולם.

"לכאורה אין מה לתקן ואיש מנבחרי הציבור לא טורח לחשוב כך "אמר אמש בנאומו, יו"ר אקו"ם עובד אפרת, בהתייחסו למצב התרבות בישראל והוסיף "עד אז נעזור לעצמנו בכוחות עצמנו" יוצרים למען יוצרים ואף מנה את המפעלים השונים שאקו"ם מספקת ליוצרים: קרן עידוד וטיפוח, קרן הרווחה ליוצר, בית היוצר וכמובן מפעל פרסי אקו"ם המעניק מדי שנה פרסים ליוצרים ויצירות בתחומים השונים, בעשרות אלפי שקלים.

בתחום המוסיקה הקונצרטית, הוענק פרס מפעל חיים למלחין אריק שפירא. ועדת השיפוט, אשר כללה את : פרופ' בטי אוליברו, פרופ' עודד זהבי והמלחין אראל פז ציינה לשבח את עבודתו המגוונת וארוכת השנים של שפירא, שאמר מצדו בנאום התודה שלו כי הוא מתכוון להשתמש בכספי הפרס להפקת דיסק נוסף מיצירותיו.
פרסים נוספים בתחום הקונצרטי הוענקו למלחינים, אייל אדלר, איתן שטיינברג, מעין צדקה ועופר פלץ.


איתן שטיינברג ואיל אדלר – צילום יוסי צבקר

בתחום הספרות והשירה, הוענק פרס מפעל חיים לסופרת דבורה עומר, אשר נבצר ממנה להגיע לקבלת הפרס מפאת מחלה. במהלך הערב הוקרן קטע מסרט מיוחד ומרגש שהכינה אחותה של דבורה עומר, הסופרת והמשוררת ורד מוסינזון שסוקר את פעילותה ודמותה הייחודית לאורך השנים, שהשפיעה על עשרות אלפים של קוראים צעירים והיא מתראיינת בסרט ואומרת שהכתיבה הפכה עבורה להתמכרות "אם את צריכה לכתוב, את כותבת" אמרה והיא מודה לאלוהים "שהכתיבה בחרה בה". את הפרס העניק לה מר שמואל שי, שבשנות החמישים ערך את העיתון ב"במעלה" כתב העת בו פירסמה לראשונה דבורה עומר הנערה, את יצירת הביכורים שלה. "היא ראתה בכתיבה מקצוע, עבודה עם שליחות" אמר שי בנאומו ואף סיפר אנקדוטה כי בשכר הסופרים הראשון שקיבלה עומר, "היא רצה לקנות סוודר". את הפרס קיבלו בשמה קיבלו בנה, רון עומר ונכדתה נועה, בתו של הבן גיל, שאמרה בנאום התודה כי היא מאוד מתרגשת לקבל את הפרס בשם סבתה. כבר כשהיתה תינוקת בת שבוע בלבד, סיפרה נועה העניקה לה סבתה את הספר הראשון והיא מקווה יום אחד להמשיך את המורשת הספרותית המשפחתית.


בני משפחתה של דבורה עומר : הנכדה נועה והבן, רון עומר – צילום יוסי צבקר

בתחום הספרות הוענק פרס לסופרת נעמי שמואל, על ספרה "בטן מלאה דמעות", שמואל ציינה בנאום התודה שלה כי זהו הספר הראשון שכתבה בעברית למבוגרים.


נעמי שמואל זוכת פרס אקו"ם ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הספרות – צילום יוסי צבקר

גם חלקה של השירה לא נפקד, פרס עידוד היצירה הוענק למשורר גלעד המאירי ולמשורר יורם סלבסט, שריגש בנאום התודה והסביר מהי יצירה וכתיבת שירה עבורו: " השירה שהיא עבורי דרך חיים, בסוף כל דיבור אנושי אפשרי נמצאת השירה ומעבר לשירה נמצא הממשי". הוא איחל לעצמו ולשאר היוצרים "שנמשיך ליצור ולכתוב".


גלעד מאירי ויורם סלבסט זוכי הפרסים בתחום השירה – צילום יוסי צבקר

ועדת השיפוט בתחום הספרות והשירה השנה כללה את הסופרות : יהודית רותם, חנה גולדברג ונאוה מקמל- עתיר

במהלך הערב, הקריא וביצע היוצר והזמר דני גלבוע, מספר קטעים מרגשים מיצירות השירה והספרות הזוכות.

שני פרסים מיוחדים נוספים מטעם דירקטוריון אקו"ם, הוענקו במהלך הערב.

הראשון מביניהם, למלחין מרק לברי ז"ל. לברי כתב למעלה מ 400 יצירות ביניהן- אופרות, שירי עם, סימפוניות ועוד. בין לחניו לשירים עממיים "קומי צאי אחותי כלה" למילותיו של ח. נחמן ביאליק, "שיר רועים" למילותיו של רפאל אליעז, "לילה בגלבוע" של אברהם שלונסקי בביצוע יפה ירקוני ועוד. הפרס הוענק לבתו הגב' אפרת לברי, מייסדת ומנהלת העמותה להנצחת מורשת מרק לברי.

הפרס השני, הוענק למשורר משה דור. דור כתב פזמונים רבים ביניהם- "ערב של שושנים", "שיר הנוקדים", "תפוח חינני”, "אזכור את הדרך”, "ילדתי אימרי” ועוד רבים אחרים. משה דור, טבע את המושג "משורר ילידי", הנוגע ברגישויות בסיסיות של החברה הישראלית. דור- המשורר ויצירתו, תופסים מקום מיוחד בתולדות השירה הישראלית. על שירתו נאמר שהיא עדינה, אינטליגנטית ומצטיינת בצחיחות השפה העברית.


המשורר והסופר משה דור – צילום יוסי צבקר

את הערב הספרותי-מוסיקלי ליוותה שלישיית עתר, בניהולו המוסיקלי של עופר שלי, עם הכנרת טניה בלצר, הצ'לנית מרינה כץ והסולנית תמר קלינברגר, שביצעו בין השאר מחווה מיוחדת ליצירתו של משה דור, עיבוד לשירו הידוע "ערב של שושנים" שעיבד עופר שלי, ללחן של יוסף הדר.


שלישיית עתר והסולנית תמר קלינברגר – צילום יוסי צבקר