Menu
[printfriendly]
[printfriendly]
Share

[insert_php]the_title();[/insert_php]

מספר עצות כלליות

אחרי שהשירים שלך כבר נכתבו, הולחנו, עובדו, בוצעו, הוקלטו ומוקססו, יש לך עוד הזדמנות אחת ויחידה לפני שהדיסק יורד להדפסה ויצור, כדי לגרום להם להשמע במיטבם, וזאת באמצעות מאסטרינג איכותי. הרבה שיקולים יכולים להוות בסיס לבחירה באולפן מאסטרינג כזה או אחר, אבל ניסיוננו מלמד שיש מספר עיצות שיכולות לסייע לכל אומן להגיע לתוצאה נכונה יותר, תוך חיסכון בעלויות מיותרות, אם מקפידים על מספר כללים:

1. נוכחות באולפן בזמן ביצוע המאסטרינג – נוכחות האומן או המפיק בזמן ביצוע המאסטרינג היא חשובה ביותר, שכן תמיד קיימות אופציות רבות, ותמיד בא לידי ביטוי הנושא של הטעם האישי. שלב המאסטרינג הוא לא רק שלב טכני, כי אם גם אומנותי, ועל כן נוכחות האומן או המפיק תביא תמיד לתוצאה מתאימה יותר מבחינתו של האומן, מה גם שעשויה לחסוך עלויות בכל הקשור לביצוע תיקונים (לא משנה אם העבודה מתבצעת בתעריף שעתי או במחיר קבוע).

2. בחירת מיקיסים מראש – בחר את המיקסים שמוצאים חן בעיניך לפני הגעתך לאולפן המאסטרינג. אם לא, כנראה שתגיע לאולפן עם מספר גרסאות ותתחיל להתלבט בזמן ביצוע העבודה, במקום להשקיע את האנרגיה והפוקוס ביצירה.

3. בחירת סדר שירים מראש – הבנה של טכנאי המאסטרינג את סדר השירים באלבום כבר בתחילת העבודה, תשפיע על דרך העבודה, על הדינמיקה של השירים, ועל דרך החיתוך הסופי של השירים, ותביא לתוצאה מאוזנת יותר. בנוסף, אם אתה עובד בתעריף שעתי – זה יוכל לחסוך לך כסף.

4. עבודה מהמקור – אם ביצעת את האלבום בשלבים, או במספר אולפנים, וקיבלת מספר מדיות של המיקסים הסופיים – אל תקבץ אותם ל- CD אחד, אל תשנה את הרזולוציה של הקובץ או את סוג הקובץ, שכן את השינוי של תדר הדגימה וסוג הקובץ תמיד טוב יותר לבצע בחדר מאסטרינג מקצועי שידע לשמר את איכות הצליל באמצעות המרה נכונה ואיכותית. בקיצור – תמיד עדיף לעבוד מהמקור!

5.  "אוויר" – המנע ככל הניתן מעבודות עריכה והוספת פלאגינים ל 2 ערוצי קובץ המיקס, על מנת להותיר מקום לטכנאי המאסטרינג לבצע את העבודה באמצעות הכלים הנכונים והאכותיים ביותר. זה לא חוסך זמן – וזה יכול רק להזיק.

6. הפורמט של המאסטר – בצע בדיקה מקדימה מול המפעל שאתה מתכוון ליצר דרכו את המסטר ואת העותקים, באשר לפורמט האופטימאלי ליצור, וזאת על מנת שתדע לבקש את הפורמט הנכון מהאולפן. בצע בדיקה מקדימה מול האולפן שהוא יכול לספק לך את הפורמט הרלוונטי. אולפן מאסטרינג רציני ידע לספק לך את כל הפורמטים הנדרשים.

7. לחץ – עבודה על אלבום ממוצע (שכולל 8-12 שירים) תתבצע בדרך כלל ביום עבודה מרוכז. אל תתכנן תוכניות נוספות לסוף יום העבודה, או באמצע היום. חבל שתתפשר על התוצאה בגלל שאתה בלחץ להיות במקום אחר.

8.  אל תבוא עם הרבה חברים שיסיחו את דעתך ואת דעתו של הטכנאי מהעבודה. בסוף העבודה תקבל עותק להאזנה ותוכל לקבל ביקורות וחוות דעת מחבריך.

9. רשימה מקדימה – האזנה מוקדמת למיקסים תוך כדי עריכה מראש של רשימה של בעיות במיקסים ונקודות שחשוב לך להדגיש בפני הטכנאי, היא רצויה ומבורכת. באופן זה לא תשכח להעלות בפני הטכנאי את כל הנקודות, ולפתור את כל הבעיות שמטרידות אותך.

10. רפרנסים – לפעמים הרבה יותר קל להסביר לטכנאי המאסטרינג איך אתה רוצה שהשיר או האלבום שלך ישמעו, באמצעות השמעת רפרנסים מתאימים. דאג להביא עימך אלבומים שאופי הסאונד שלהם מתאים לטעמך, ושייכים מוזיקאלית ואמנותית לז'אנר של האלבום שלך. חשוב שהרפרנסים יהיו מקוריים ולא צריבות או המרות לסוגיהן – המטרה של הרפרנס היא לשמוע את איכות הסאונד בצורה אופטימאלית.

11. ערוצי שירה נפרדים – מעבר לקובצי המיקס, רצוי להביא לסשן המאסטרינג גם קבצים של הורדות של הפלייבק, השירה והקולות במופרד. בצורה זו, קיימות הרבה יותר אפשרויות לעבודה, ולעיתים הדבר אף הכרחי על מנת לקבל תוצאה אופטימאלית.

והכי חשוב – שיהיה בהצלחה.

כתב: איל שפיר, Hook&High