Menu
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Share

יח"צ למוסיקאים עצמאיים – סיכום הרצאה עם מורן פז

"לא תמיד צריך לפנות למשרד יחסי ציבור, יש הרבה דברים שאפשר לעשות לבד" במילים מעודדות אלו, נפתחה הרצאתה של אשת יחסי הציבור, מורן פז בנושא "יח"צ למוסיקאים עצמאיים" שהתקיימה בבית היוצר ב- 18.1.15.

מורן פז, בעלת משרד יחסי הציבור "מורן פז תקשורת" המתמחה בדוברות, מיתוג ואסטרטגיה תקשורתית בתחום התרבות, הבידור והמוסיקה. המשרד מייצג אמנים רבים, ביניהם: דודו טסה, נינט, קרולינה, אלון עדר, היהודים, אורי בראונר כנרות, עוזי רמירז, קותימאן, שי צברי, מיכה הרשליקביץ, סיון טלמור ועוד.

במהלך ההרצאה, מורן העניקה ליוצרים ארגז כלים מעשי ליחסי ציבור באופן עצמאי, תוך התמקדות בארבעה היבטים משמעותיים לניהול קריירה מוסיקלית ארוכת טווח בעידן העכשווי – אריזה גרפית, יצירת תוכן נלווה ליצירה, סקירת מדיה ודרכי פנייה נכונות לאנשי תקשורת.

אריזה
בראש ובראשונה, חשוב להבין שאתם מותג תקשורתי ולא מי שאתם בחיים הפרטיים. המותג שלכם הולך שנים קדימה ולא משויך לאלבום ספציפי או הופעה אלא הוא מכלול של כל היצירה שלכם. לכן, לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב מאוד שתשאלו את עצמכם מספר שאלות על מנת לבנות נכון את המותג ובהתאם לכך לדעת לאיזה גופי תקשורת לפנות:
מיהו קהל היעד שלי ? מהו הדימוי החזותי ההולם את היצירה שלי ? ומהן המטרות שלי ?
אחת הדרכים לענות על השאלות הללו, היא למצוא מודל התייחסות ולשאוב ממנו השראה לגבי המראה והתחושה שאתם רוצים להעביר. אתר Pinterest הוא מאגר מצוין של דימויים ויזואליים שאפשר להיעזר בו גם כן כמקור השראה לחיפוש לוק ויזואלי.
לוגו – הלוגו רלוונטי גם ללהקה וגם לאמן סולו. הלוגו חשוב לפוסטרים של הופעות ולכל חומר כתוב שאתם מוציאים מכיוון שישר מקשרים אותו אליכם.
תמונת פרומו – צילום טוב של האמן/להקה יקבל עדיפות גובהה בפרינט ובאתרי אינטרנט. העדפה היא לתמונה צבעונית ולא לשחור לבן, וחשוב להקפיד שתהיה לכם תמונה גם לגובה וגם לרוחב, זאת על מנת שהעורכים יוכלו לשבץ את התמונה בהתאם לעימוד שמוקצה לטובת האייטם. התמונה כמובן צריכה לשקף את הערכים של המותג שלכם.
גימיק ויזואלי – מומלץ לצרף לאלבום שנשלח לאנשי המדיה גם מוצר נלווה שמושך את העין ולהבליט את המעטפה על ידי עיטור ויזואלי מושך.
דוגמאות לשתי אריזות מגניבות:
עטיפת אוריגמי:
http://www.origami-resource-center.com/CD-cover-square.html
האלבום של דורין לוי:
http://instagram.com/p/gphM6BFGVk/?modal=true

הודעה לעיתונות (קומוניקט) – מסמך לגופי מדיה/חללי הופעות/פסטיבלים, אשר נועד לעצב ולמקד את המידע הרלבנטי שהאמן רוצה להוציא החוצה ברמה התקשורתית.
אילו פרטים צריכה לכלול ההודעה?
ההודעה לעיתונות צריכה להתפרס על עמוד אחד לכל היותר ולכלול את הפרטים הבאים:
1. כותרת ראשית המתארת במשפט אחד את מהות הידיעה (לדוגמא: אלבום הבכורה של….) 2. כותרת משנה המוסיפה מידע פיקנטי ומעניין וגורמת לנו לרצות להמשיך לקרוא.
3. פסקה עם התוכן הרלבנטי 4. מידע אודות ההופעות הקרובות או כל מידע אחר שחשוב לכם לקדם 5. פרטים ליצירת קשר.
במקרה של יח"צ באופן עצמאי, מומלץ לכתוב בגוף שלישי ולא בגוף ראשון וכן כדאי לפתוח כתובת דוא"ל חדשה שתשמש אתכם לצורכי יח"צ וקידום.
מה לכתוב בהודעה?
בשביל להגיע לחשיפה תקשורתית, חשוב להביא סיפור אישי מרגש או מעניין, אל תסתמכו רק על המוסיקה שלכם. במידה והאלבום שלכם כולל שיתופי פעולה עם מוסיקאים מובילים וחשובים זה מידע חשוב ורלבנטי שכדאי להוסיף להודעה.
הימנעו מביטויים ותיאורים שחוקים כגון: מדהים, עטור השבחים, סוחף וכדומה, וגם מעודף מספרים ונתונים כמותיים, לדוגמא: הסינגל השלישי מתוך האלבום החמישי.

חשוב מאוד! יציאה לדרך מבחינה תקשורתית היא סוג של בליינד דייט, לכן מומלץ לצאת לדרך רק אחרי שהתוכן והאריזה הגרפית שלכם קיימים ושרירים.

יצירת תוכן
על מנת להגיע לכמה שיותר במות תקשורתיות, חשוב שתייצרו תוכן נלווה למוסיקה שלכם. התוכן צריך להיות רלוונטי לנושאים שעל סדר היום הציבורי, על מנת לזכות בחשיפה תקשורתית.
דוגמאות לתכנים: הקלטת קאבר ללהקה מחו"ל לרגל הגעתה להופעה בישראל; התייחסות לנושאים אקטואליים כגון מחאת המילקי, בחירות, עשור למותו של אמן אהוב; הפקת פסטיבל או אירוע התרמה שאתם האוצרים האמנותיים שלו; השתתפות במופעי התרמה של עמותות שאתם מתחברים לאג'נדה שלהן ועוד.

דרכי פנייה לאנשי תקשורת
המטרה היא לעורר שיח מפרה שיגרום לאיש התקשורת לרצות להשמיע את המוסיקה שלכם. בשלב הראשון, לפני שאתם פונים לאיש תקשורת, חשוב לערוך עליו תחקיר על מנת להכיר את המאפיינים הייחודיים שלו ובהתאם לכך לנסח את הפניה אליו.
חשוב לנסח פנייה אישית ומנומסת ולא לכתוב בצורה שבלונית ואחידה כיוון שזה לא מכבד ולא מעורר אמפתיה.
מומלץ ליצור מעורבות ולשמור על קשר רציף על ידי הצטרפות לדף הפייסבוק של תכנית רדיו/טלוויזיה/עיתון, השדרן, הכתב או העורך שאתם מעוניינים לפנות אליהם, ולעורר דיאלוג הדדי (להגיב לתכנים בעמוד, לעשות לייקים לפוסטים ועוד).

סקירת מדיה
להלן רשימה של תכניות רדיו ואנשי תקשורת שישמחו לקבל פניות ישירות ממוסיקאים:
רדיו –
88 FM
"חי בערב" – אירוחים באולפן רק עם אלבום בכורה, מודיעים על הופעות ומחלקים כרטיסים לאירועים גדולים/ מיוחדים בלבד.
"ערב עירוני" עם גדי ליבנה – בכל שבוע משודר "שיר השבוע" – שיר חדש של אמן ישראלי, המושמע מדי ערב.
"נעים בכביש" עם טל השילוני
"רדיו גע גע" עם גלית גורא עייני
"שעת הג'י" עם גליה גלעדי
רשת ג׳
"רוק בישראל" / "חלונות"  – שתי תכניות בעריכת יוסי כסיף הכוללות השמעות בכורה וראיונות.
"מועדון הג'אז והבלוז" עם דני שגיא – אירוח הרכבים וזמרים ישראלים מסגנונות הג'אז והבלוז.
"מועדון גימל" עם איתן גור- אירוח אמני מוסיקה אלקטרונית.
רדיו אמצע הדרך –
"על קו הזינוק" עם אלי לב – תכנית בדגש על קידום אמנים מתחילים.
רדיו מהות החיים –
"התדר האינטימי" עם אליוט
גל"צ –
"הפרעת קשב" – ג'אמים, ראיונות בלעדיים, אירוח לייב באולפן, שירים חדשים וכל מה שחדש במוסיקה בארץ ובעולם, פינת ראפמיקס של שירים שהם עדין לא גמורים.
גלגלצ –
הנחיות להגשת שירים לישיבת הפלייליסט ניתן למצוא בקישור הבא:
http://www.glgltz.co.il/1214-he/Galgalatz.aspx
בלוגים:
עונג שבת – גיא חג׳ג׳
הבלוג של יובל אראל
חרסונסקי
andy was wrong
קפה גיברלטר
המאזין
חדי אוזן
רעש לבן
moozing
אתרים:
NRG "מארז תרבות" – מדור מוסיקה של רז ישראלי
פרינט:
גלריה של "הארץ"- בן שלו כותב ביקורת סינגלים, אלבומים והופעות ועורך ראיונות.

* מומלץ להיכנס לאתרים של תחנות הרדיו / גופי המדיה ולהתעדכן כל הזמן בלוח השידורים שמשתנה לעיתים תכופות.

צילום:טל שחר