Menu
שאלות נפוצות
משתמשי מוסיקה
אחרי כמה שניות יש לדווח לאקום על יצירה?
חובה לדווח על כל יצירה החל מהשנייה הראשונה, כל שנייה משמעותה היא תמלוגים עבור היוצר.
האם מוזיקת ספריות חייבת בדיווח?
בהחלט! מוזיקת ספרייה זו מחוייבת בדיווח כמו כל יצירה אחרת.
האם צריך לדווח על קטע קריאה?
כן , בהנחה שהוא קטע מוגן  השייך לרפרטואר אקו"ם.
האם מותר להקליט יצירה ללא רשותו של היוצר?
כדי להוציא לאור ביצוע חדש של שיר קיים (במידה ואין שינוי ביצירה המקורית),  על המפיק לפנות לאקו"ם לקבלת  רישיון ולא ליוצר עצמו ולשלם תמלוגים עבור השימוש בשיר. התמלוגים מועברים ליוצרים המקוריים של השיר.
האם יש הבדל בתשלום התמלוגים לפי אופן השימוש?
כן, לדיווח על שימוש ביצירה ישנו מאפיין של אופן שימוש, לדוגמה: פתיח -סגיר, מוסיקת רקע, קליפ, אות/לוגו תחנה. כל אחד מאלו מתומלג אחרת ע"פ מפתח אקו"ם לחלוקת תמלוגים.
אם אני עושה סימפול של יצירה קיימת , למי עלי לפנות?
מבחינה משפטית שימוש במילים או בלחן הינו הפרה של זכות היוצרים, על כן יש לקבל את אישור
בעלי  הזכויות  המקוריים.
האם מותר לי לתרגם, או לבצע שינוי במילים או בלחן של יצירה קיימת?
מבחינה משפטית תרגום ושינוי מילים או לחן ללא רשות הינה פעולה המפרה זכות יוצרים ולכן יש לקבל את  אישור הכותב המקורי לשנוי. שינוי מילים עלול גם לפגוע בזכות המוסרית של המחבר המקורי ולכן צריך לקבל את אישורו.

זכות מוסרית: 

זכות זו היא זכות אישית, המבטאת את הקשר שבין ליוצר ליצירתו. היוצר זכאי לקבל קרדיט כאשר עושים שימוש ביצירה וזכאי שלא יעשה בה כל שינוי או פעולה שיש בהם משום הפחתת ערך היצירה, ללא אישורו. הזכות המוסרית אינה ניתנת להעברה והיא נשארת בידי היוצר. הזכות המוסרית מעוגנת אף היא בחוק זכויות יוצרים.

מה מאפשר רישיון ספק תוכן סלולארי?
הרישיון מאפשר לייצר ולמכור קבצי שירים מרפרטואר אקו"ם, במסגרת השירותים הסלולאריים השונים, על פי התנאים הנקבעים בהסכם הרישיון, תוך דיווח מסודר ותשלום תמלוגים ליוצרים.
כיצד נקבע גובה התמלוגים מהסלולר?
גובה התמלוגים נקבע על פי מספר פרמטרים:
  • סוג השירות הסלולארי
  • סוג הרישיון (גורף, פרטני)
כל כמה זמן יש לדווח ולשלם לאקו"ם בתחום הסלולר?
הדיווח והתשלום לאקו"ם, עבור השימוש ביצירות בתחום הסלולור הוא רבעוני .
למה צריך רישיון אינטרנט?
על פי חוק זכות יוצרים, שימוש ביצירה או בחלק ממנה מצריך קבלת רישיון מבעלי הזכויות בה. זכויות יוצרים בטקסטים, מילות שירים, לחנים , תסריטים ,מחזות, שירה, כתבות, צילומים ויצירות נוספות, תקפות גם באינטרנט. אקו"ם היא בעלת זכויות יוצרים ביצירות ישראליות ואף מייצגת בעלי זכויות ביצירות זרות: על מנת לשלב יצירות מרפרטואר אקו"ם באתר אינטרנט, יש לפעול על פי חוק ולקבל רישיון אינטרנט מאקו"ם לשימוש בהן.
מה מאפשר רישיון האינטרנט?
רישיון האינטרנט מאפשר:
  • שידור ערוצי רדיו וטלוויזיה באתר.
  • השמעת שירים ווידיאו קליפים בפורמט STREAMING / ON DEMAND.
  • הצגת טקסטים , תווים ותמלילים.
  • שילוב מוסיקה בסרטונים ובסרטים המוצגים באתר.
ומה אם המוסיקה באתר מוצעת בחינם?
רוב  התכנים באינטרנט אכן מוצעים לגולשים בחינם. העובדה כי הגולש נהנה ממוסיקה באינטרנט ואינו משלם עליה, אינה פוטרת את בעל האתר מתשלום תמלוגים ליוצרים.
למי משלמים כאשר האתר יושב על שרת בחו"ל?
המיקום בו מתבצעת פעילותו הכלכלית המרכזית של בעל אתר, יקבע מאיזו אגודה לניהול זכויות יוצרים יקבל את הרישיון. במידה שמקום המושב הכלכלי הוא בישראל, יש לפנות לאקו"ם להסדרת הרישיון. במידה שהפעילות הכלכלית אינה מתבצעת בישראל, יש לפנות לאגודה  במדינה בה  מתנהלת פעילותו הכלכלית המרכזית של בעל האתר.
כיצד נקבע גובה התמלוגים עבור שימוש ביצירה באתר?
גובה התמלוגים עבור השימוש  ביצירות מרפרטואר אקו"ם,  נקבע  בהתאם להיקף ולמהות השימוש ביצירות באתר וכן בהתאם לאופיו של האתר.
האם נדרש רישיון אינטרנט להפעלת אתר חינוכי?
כן, גם אתר של מוסד חינוכי שתכניו מיועדים לתלמידים, סטודנטים או מורים ושאינו מיועד למטרות רווח, חייב ברישיון מאקו"ם. מוסדות חינוכיים נהנים מתעריף נמוך יותר מהרגיל.
האם גם אתר מעריצים חייב ברישיון אינטרנט?
כן. דווקא אלה המעריצים את האמן האהוב עליהם צריכים להיות מחויבים לוודא שזכויותיו לא ייפגעו. כדי שהאתר יפעל באופן חוקי, יש לפנות לאקו"ם להסדרת הרישיון.
האם מותר להשתמש בהקלטות מקוריות קיימות?
הרישיון מאקו"ם נוגע לזכויות היוצרים בלבד ואינו כולל את הזכות להשתמש בהקלטה מקורית של היצירה. זכות זו מצויה בדרך כלל בידי בעלי ההקלטה המקורית, המאסטר. על פי רוב יהיו אלה חברות התקליטים או מפיקים פרטיים, אליהם יש לפנות במקביל לאקו"ם לקבלת רישיון נפרד.
מהו "רישיון העתקה"?
על פי חוק זכות יוצרים, כל העתקה של יצירה מרפרטואר אקו"ם, או חלק ניכר ממנה, לכל שימוש שהוא ובכל דרך שהיא, חייבת ברישיון. רישיון ההעתקה של אקו"ם מעניק את הזכות להעתיק את היצירה או חלק ממנה, בהתאם לתנאים שייקבעו על ידי היוצרים ו/או אקו"ם. הרישיון מתיר את העתקת היצירה רק לאחר שהודפסה ויצאה לאור במהדורה אחת לפחות, כלומר, אקו"ם אינה מעניקה רישיונות העתקה עבור פרסום ראשון של יצירה.
לאלו מטרות מיועד רישיון ההעתקה?
הרישיון מאפשר העתקת יצירות לצרכי אנתולוגיות, ספרי לימוד, מקראות, שירונים ולקטים דומים. כמו כן מאפשר הרישיון להעתיק יצירות בודדות, כגון שיר, סיפור, כתבה עיתונאית, מערכון, פרק מתוך רומן וכדומה; ולהשתמש בהן לפרסומים, כגון כתבי עת, עטיפות תקליטים, פוסטרים, לוחות שנה וכדומה.
כמה זמן לוקח לקבל רישיון העתקה?
כל עוד הלקוח עושה שימוש ביצירות המאושרות על פי תעריף אקו"ם, האישור הוא כמעט מיידי. ישנם מקרים חריגים של יוצרים המבקשים הגהה או אישור מיוחד והדבר יכול לעכב את הטיפול במספר ימים בודדים. להלן הליך קבלת הרישיון:
  • מבקש הרישיון מקבל טופס בקשה לרישיון מאקו"ם וממלא בו את הפרטים.
  • אקו"ם מעדכנת את הלקוח מי מהרשימה אינו חבר אקו"ם או החריג זכויות העתקה מאקו"ם.(מצריך אישור מיוחד)
  • לאחר קבלת האישורים הנדרשים מוציאה אקו"ם רישיון העתקה עם פירוט היצירות הכלולות בו.
  • הרישיון ניתן לתקופה של חמש שנים, כשעל המבקש חלה חובת הדיווח והתשלום על הדפסות חוזרות.
  • הרישיון ניתן תמורת תשלום תמלוגים, על פי התעריף הקבוע באקו"ם (אלא אם היוצר קובע אחרת) .
  • בהתאם לתנאי רישיון ההעתקה, על המוציא לאור להעביר לאקו"ם עותק מהפרסום שבו מופיעות היצירות הכלולות ברישיון, מיד עם צאת המהדורה הראשונה.
  • החשבון נערך בהתאם לשיעורי התמלוגים שבתוקף בעת קבלת העותק.
  • התמלוגים מחושבים לגבי כל המהדורה במלואה ולא פחות ממהדורת מינימום, בהתאם לסוג המוצר.
  • אקו"ם רשאית לדרוש מהמוציא לאור אישור מרואה חשבון מוסמך על גודל המהדורה, מחיר המוצר לצרכן וכל נתון אחר הקשור עם ההוצאה לאור.
  • לגבי העתקה באינטרנט ובאינטרה–נט ייקבעו תנאי התשלום והדיווח ברישיון ההעתקה על פי הסכם אינטרנט מיוחד המותאם לצרכיו של כל לקוח.
מה קורה במקרה של העתקה ללא רישיון?
העתקת יצירה ללא רישיון הינה שימוש ללא רשות בקניין היוצרים. אקו"ם עלולה לנקוט צעדים משפטיים נגד המוציא לאור ו/או נגד המפיץ ו/או להחרים את כל המוצרים שבהם הועתקו היצירות ללא רישיון. כמו כן, במקרה של העתקה ללא רישיון  אקו"ם אינה מחויבת לתעריפיה הקבועים.
כיצד נקבע גובה התמלוגים?
גובה התמלוג נקבע על פי תעריף אקו"ם. למעט מקרים של יוצרים חריגים ו/או במקרים בהם המוצר עצמו מחייב קבלת רשות פרטנית מהיוצר (מוצרים כגון לוחות שנה, הדפסת טקסטים על מוצר מסחרי, מוצרים הכוללים תוכן שיווקי וכיו"ב)
האם זכויות יוצרים חלות גם על שם של יצירה?
אמנם קשה להוכיח הפרת זכויות יוצרים על מלה אחת או מספר מילים, אך לא רצוי לתת ליצירה שם זהה ליצירה קיימת. העתקת שם עלולה להוות עילה לתביעת נזיקין (עשיית עושר ולא במשפט, גניבת עין וכדומה.) במקרה של ספק רצוי להתייעץ עם איש מקצוע (עו"ד המתמחה בקניין רוחני)
האם מותר להעתיק קטעים לצורך פרסומים לא מסחריים?
כל העתקה מחייבת קבלת רשות מהיוצרים, גם אם מדובר בהעתקה לצורך דוח פנימי של ארגון, עיתון תלמידים ופרסומים אחרים שאינם מיועדים למכירה. יחד עם זאת חשוב לציין כי אקו"ם מעניקה רישיונות לשימוש ביצירות חבריה בלבד. בכל מקרה אחר יש לפנות ישירות ליוצרים.
האם נדרש רישיון גם עבור העתקת שורה בודדת?
כן. כל העתקה דורשת רישיון.
באלו מקרים זכויות ההעתקה אינן בידי אקו"ם?
כאשר רישיון ההעתקה נדרש להעתקת רומן או מחזה בשלמותם, קובץ יצירות של יוצר אחד, יצירה מוסיקלית ודרמטית מוסיקלית בשלמותה או בחלקים מהותיים ממנה, כגון מחזמר, אופרה, או כל יצירה תזמורתית מקהלתית או כלית גדולה (שאיננה פזמון) וכדומה. אלה הן זכויות שהיוצר אינו מעביר לאקו"ם והיא אינה מעניקה רישיונות ואינה גובה תמלוגים עבורן. במקרים אלה יש לפנות ישירות אל היוצר ולקבל את אישורו.
מהו" רישיון פרסומות?"
רישיון הפרסומות של אקו"ם ניתן עבור הרשות לשלב יצירה מוסיקלית מסוימת או ספרותית מרפרטואר אקו"ם במסע פרסום. הרישיון מותנה בקבלת אישור מהיוצר באמצעות אקו"ם ובתשלום חד פעמי.
מה כולל רישיון הפרסומות?
הרישיון כולל את הזכות להשתמש ביצירה לצורך הפקת הפרסומת ולשדרה במדיות בתקופה מוגדרת שסוכמה מראש ומצוינת ברישיון.
כמה זמן לוקח לקבל רישיון פרסומות?
קבלת הרישיון מותנית באישור היוצרים. אקו"ם עושה ככל שביכולתה כדי לקצר את התהליך ובמקרים של יצירות עבריות תתקבל התשובה לרוב עוד באותו היום או למחרת. אישור ליצירה לועזית עשוי לקחת מספר ימים. להלן שלבי התהליך:
  • מבקש הרישיון ממלא ומעביר לאקו"ם את טופס הבקשה על סעיפיו השונים.
  • אקו"ם מעבירה את הבקשה ליוצר הרלוונטי.
  • לאחר קבלת אישור מהיוצר נשלחת למבקש הצעת מחיר.
  • עם אישור הצעת המחיר נשלח למבקש רישיון פרסומות וחשבון לתשלום התמלוגים עבור השימוש ביצירה
האם יש תזמון יצירה מינימלי שאינו מצריך רישיון פרסומות?
כל שימוש חלקי או מלא ביצירה מצריך רישיון מאקו"ם.
האם ניתן לפנות ישירות ליוצר?
במקרה שהיוצר מיוצג על ידי אקו"ם, יש לפנות לאקו"ם כדי שתיצור עמו קשר לקבלת אישור עקרוני. המו"מ ינוהל על ידי אקו"ם בשם היוצר, אלא אם היוצר ידרוש אחרת. הרישיון יונפק על ידי אקו"ם בהתאם לתנאים שסוכמו, שכן היא בעלת זכות היוצרים ביצירה. עם זאת, ישנם יוצרים שהודיעו לאקו"ם כי ברצונם לנהל זכויות אלו בעצמם.
האם היוצר רשאי שלא לאשר שימוש ביצירתו?
שימוש ביצירה לצרכי פרסום מהווה שינוי משמעותי באופייה ובהקשרה ולכן שמורה ליוצר, כבעל הזכות המוסרית, הזכות לאשר או לאסור את השימוש בה. היוצר אינו חייב להתיר קישור בין יצירתו לפרסום למטרה מסחרית או אחרת וההחלטה נתונה לשיקולו הבלעדי.
כיצד נקבע גובה התמלוגים עבור שימוש ביצירה כחלק מפרסומת?
גובה התמלוגים נקבע על פי בקשת היוצר, בהתאם למדיות ולתקופה המבוקשים ע"י הלקוח.
האם היוצר מקבל תמלוגים נוספים מאקו"ם עבור השימוש ביצירה בפרסומת?
גובה התמלוגים שנקבע על ידי היוצר ומשולם לו במסגרת הרישיון הוא הסכום היחיד שיקבל היוצר עבור רישיון זה. אקו"ם אינה משלמת תמלוגים נוספים, כגון תמלוגי שידור, עבור פרסומות.
האם מותר להשתמש בהקלטות מקוריות קיימות?
הרישיון מאקו"ם נוגע לזכויות היוצרים בלבד ואינו כולל את הזכות להשתמש בהקלטה מקורית של היצירה. זכות זו מצויה בדרך כלל בידי בעלי ההקלטה המקורית, המאסטר. על פי רוב יהיו אלה חברות התקליטים או מפיקים פרטיים, אליהם יש לפנות במקביל לאקו"ם לקבלת רישיון נפרד.
האם יש לשלם תמלוגים עבור שימוש ביצירה בפרסום שלא למטרה מסחרית?
התמלוגים משולמים על עצם השימוש ביצירה, לכל מטרה שהיא. עם זאת, כאשר השימוש מיועד למטרה התנדבותית, הומניטארית וכדומה, הדבר נלקח בדרך כלל בחשבון בהצעת המחיר של היוצר.
האם נדרש רישיון פרסומות ליצירה שחוברה לפי הזמנה?
רישיון פרסומות אינו נדרש במקרה של שימוש ביצירה מוזמנת שנכתבה במיוחד עבור הלקוח בכפוף להסכם שנחתם ישירות בין הצדדים. כל הארכה, חידוש והרחבה של רישיון זה מחייבים פניה נוספת מראש לבעל הזכות ממנו הוזמנה היצירה, לצורך חידוש ההסכם.
האם מותר להשתמש בהקלטות מקוריות קיימות?
הרישיון מאקו"ם נוגע לזכויות היוצרים בלבד ואינו כולל את הזכות להשתמש בהקלטה מקורית קיימת של היצירה. זכות זו מצויה בדרך כלל בידי בעלי ההקלטה המקורית, המאסטר (על פי רוב חברות התקליטים או מפיקים פרטיים), שאליהם יש לפנות במקביל לאקו"ם לקבלת רישיון נפרד.
מהו" רישיון הסרטה?"
רישיון ההסרטה של אקו"ם ניתן עבור הרשות לשלב יצירה מוסיקלית או ספרותית מרפרטואר אקו"ם בסרט (עלילתי, תיעודי, סטודנטים וכל סוג אחר), תוך שילוב בין קול ותמונה (סינכרוניזציה). הרישיון מותנה בקבלת אישור מאקו"ם ובתשלום חד פעמי.
כיצד נקבע גובה התמלוגים עבור שימוש ביצירה כחלק מסרט?
גובה התמלוגים נקבע על פי תעריף אקו"ם, אלא אם כן ביקש היוצר לנהל משא ומתן ישירות אל מול הלקוח.
מה כולל רישיון ההסרטה?
הרישיון מוענק לצורך שימוש במדיום מוגדר מראש. לדוגמא, רישיון הסרטה להפקת סרט המיועד להקרנה בקולנוע אינו כולל רישיון להקרנתו בפסטיבלים, להפצתו בקלטת וידיאו ו/או למכירתו לטלוויזיה בחו"ל. כל שימוש במדיום ו/או בערוץ נוסף מצריכים פנייה מחדש לאקו"ם אלא אם נרכשו מראש כל הזכויות לכל מדיום בארץ ובעולם.

מבקש הרישיון מקבל טופס בקשה לרישיון מאקו"ם וממלא בו את הפרטים.
•    אקו"ם מעבירה את הבקשה ליוצר הרלוונטי.
•    לאחר קבלת אישור מהיוצר נשלחת למבקש הצעת מחיר.
•    עם אישור הצעת המחיר נשלח למבקש רישיון פרסומות וחשבון לתשלום התמלוגים עבור השימוש ביצירה שביקש

האם ניתן לפנות ישירות ליוצר?
כן. עם זאת, על המפיק לבדוק מול היוצר אם הוא מעוניין שאקו"ם תנפיק את הרישיון בתום תהליך המו"מ. במידה ולא, על המפיק לסגור בכתב הסכם ישיר עם היוצר המסכם את כל התנאים ואת כל השימושים המותרים במסגרת הסכם זה.
האם היוצר רשאי שלא לאשר שימוש ביצירתו?
שימוש ביצירה כחלק מסרט מהווה שינוי משמעותי באופייה ובהקשרה ולכן שמורה ליוצר, כבעל הזכות המוסרית ביצירה, הזכות לאשר או למנוע את השימוש בה. היוצר אינו חייב להתיר שימוש ביצירתו בסרט זה או אחר וההחלטה נתונה לשיקולו הבלעדי.
האם נדרש רישיון הסרטה ליצירה שחוברה לפי הזמנה?
אין צורך ברישיון הסרטה במקרה של שימוש ביצירה מוזמנת במדיום מוגדר מראש ובהתאם להסכם עם היוצר. כל שימוש נוסף מחייב רישיון ותשלום. לדוגמא, אם היצירה הוזמנה לשימוש בסרט קולנוע וההסכם בין המפיק ליוצר כולל את הקרנת הסרט לבתי הקולנוע בארץ בלבד – והסרט יוקרן בהמשך בחו"ל, יש לפנות שוב ליוצר להרחבת תנאי הרישיון. התשלום ליוצר הוא עבור כתיבת היצירה בלבד ואינו כולל זכויות השמעה פומבית, הקלטה והעתקה, שהן בידי אקו"ם ולכל אחת מהן נדרש רישיון נפרד.
האם יש לשלם תמלוגים עבור סרט שאינו מיועד למטרה מסחרית?
התמלוגים משולמים על עצם השימוש ביצירה, לכל מטרה שהיא. עם זאת, כאשר השימוש מיועד למטרה התנדבותית או הומניטרית, או כאשר מדובר בסרט שאינו מיועד למטרות רווח, כגון סרט סטודנטים וכדומה, הדבר נלקח בדרך כלל בחשבון בהצעת המחיר.
האם יש תזמון יצירה מינימלי שאינו מצריך רישיון הסרטה?
כל שימוש באורך חלקי או מלא של היצירה מצריך רישיון מאקו"ם.
מהו "רישיון השמעה פומבית"?
כל השמעה של יצירה מוסיקלית או ספרותית מרפרטואר אקו"ם שלא במסגרת פרטית היא השמעה פומבית, גם אם לא נגבו דמי כניסה. רישיון ההשמעה הפומבית של אקו"ם נדרש
מכל בית עסק המשמיע ללקוחותיו מוסיקה מרפרטואר אקו"ם בכל דרך: הופעת אמנים, די ג'יי, קריוקי, השמעה מרדיו, דיסקים, קלטות, מחשב, טלוויזיה, או כל אמצעי השמעה אחר.
מי קובע את התעריף?
התעריף נקבע ע"י אקו"ם  לאחר בדיקה מקיפה של תעריפים באגודות אחיות מהעולם במדינות הדומות לישראל בגודלן ובמצבן הסוציו-אקונומי, לאחר קבלת הנתונים הם מנותחים ע"י כלכלנים המומחים בתחום.
איך נקבע מחיר הרישיון?
מחיר הרישיון נקבע על פי מספר פרמטרים:

•    גודל המקום ומספר מקומות הישיבה
•    האם נגבים דמי כניסה במקום
•    סוג השימוש: הופעה חיה, השמעה מדיסקים, מרדיו וכדומה.
•    האם המוזיקה היא מרכיב עיקרי (לדוג: אולם אירועים, מועדון) או משני( לדוגמא: בוטיק שבו המוסיקה משמשת כרקע בלבד)

ישנו תעריף שונה לכל סקטור, המתבסס על הפרמטרים הללו.

איך מקבלים רישיון השמעה פומבית?
עם קבלת המידע הדרוש על בית העסק/האירוע, מחושב סכום התמלוגים לתשלום על פי הפרמטרים שפורטו לעיל. לאחר התשלום  שולחת אקו"ם רישיון השמעה פומבית המתיר להשתמש בכל רפרטואר היצירות הישראלי והלועזי שלה. במידה שאופי העסק וסוג השימוש
משתנים, יש לפנות לאקו"ם להסדרת הרישיון.
אני משמיע אך ורק מוסיקה לועזית בעסק שלי, למה אני מחויב לשלם לכם?
לאקו"ם הסכמים עם אגודות אחיות בעולם, אליהן היא מעבירה את התמלוגים הרלוונטיים
בכדי שיחלקו ליוצרים.
לכן, גם עסק המשמיע אך ורק יצירות לועזיות מחויב בקבלת רישיון.
כיצד מחולקים התמלוגים הנגבים מבתי העסק?
לצורך חלוקת התמלוגים הנגבים מסוגי העסקים השונים
אקו"ם נעזרת במספר מומחים מתחומים שונים כגון:
  • מוסיקה אלקטרונית
  • שירה בציבור
  • ריקודי עם
  • אולמות שמחה
  • מוסיקה עברית
  • מוסיקה לועזית
  • שידורי רדיו וטלוויזיה
  • מידע מהמשתמש
האם יש לשלם תמלוגים עבור שימוש ביצירה בפרסום שלא למטרה מסחרית?
התמלוגים משולמים על עצם השימוש ביצירה, לכל מטרה שהיא. עם זאת, כאשר השימוש מיועד למטרה התנדבותית, הומניטארית וכדומה, הדבר נלקח בדרך כלל בחשבון בהצעת המחיר של היוצר.
האם רכישת דיסק מתירה את השמעתו בפומבי?
רכישת דיסק, קלטת או כל מוצר אחר אינה מקנה כל רשות להשמיע בפומבי את המוסיקה המוקלטת עליהם, אלא רק רשות לעשות בהם שימוש פרטי או ביתי (כלומר, להאזין באופן פרטי). כל השמעה פומבית של הדיסק מחייבת רישיון מאקו"ם
האם התשלום לאמן או לדי.ג'יי כולל תשלום תמלוגים?
כאשר בעל עסק משלם לאמן או לדי.ג'יי המופיע אצלו, התשלום הוא עבור עבודתו בלבד ואינו כולל את התשלום ליוצרים על ביצוע יצירותיהם בפומבי. אקו"ם היא בעלת הזכויות ביצירות ולכן יש לקבל רישיון ממנה גם עבור הופעת אמן המבצע מיצירותיו וגם עבור אמן או די.ג'יי המשמיע יצירות של אחרים.
מה ההבדל בין אקו"ם והפדרציה הישראלית לתקליטים?
אקו"ם, כאגודת יוצרים, מעניקה רישיונות שימוש ביצירות בלבד ואינה מייצגת את יצרני התקליטים. יש להבחין בין הזכויות ביצירה (מילים, לחן, עיבוד) שהן בבעלות אקו"ם
ובין הזכויות בהקלטה המקורית (דיסקים, קלטות וכדומה, שנוצרו ממנה) שהן לרוב בבעלות הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות, אופי"ל– הפדרציה למוסיקה ישראלית ים תיכונית. בנוסף, עיל"ם ואשכולות שומרים על זכויות הנגנים והמבצעים בישראל. מדובר בזכויות נפרדות ולכן נדרשים רישיונות נפרדים עבורן מבעלי הזכויות השונים.
על מי חלה חובת התשלום לרישיון באירוע משפחתי?

המחוקק קבע שהאחריות על הרישיון להשמעת מוסיקה באירוע משפחתי חלה על  כל הצדדים : בעל האולם, התקליטן (או זמר) ומזמין האירוע (בעל השמחה). על בעל האולם לוודא שקיים רישיון לאירוע ולא לאשר השמעת מוסיקה בעסקו בהעדר רישיון.
סכום הרישיון לאירוע פרטי 300 ש"ח +מע"מ לכל אירוע ללא תלות בגודל האולם או בכמות האורחים.
לחצו כאן לתעריף לאירועים משפחתיים 

אני משמיע באירוע משפחתי מוסיקת רקע בלבד ללא תקליטן, האם עלי לשלם לאקו"ם?

בהשמעת מוסיקה באירוע דרושה קבלת רישיון והיא כוללת כל אמצעי להשמעת מוסיקה לרבות מוסיקת רקע המסופקת ע"י האולם. גם בריתות המלוות במוסיקת רקע בלבד מחייבות תשלום של 300 ₪ +מע"מ.
את דמי הרישיון ניתן לשלם במהירות ובקלות בכרטיס אשראי דרך אתר אקו"ם או דרך נציגי השירות
בטל: 03-6113530שעות מענה א-ה מ9:00 ועד 21:00. התעריף לאירוע משפחתי הינו 300 ₪ + מע"מ.
לחצו כאן לתעריף על אירועים משפחתיים.

על מי חלה חובת התשלום לאקו"ם בגין השמעת מוסיקה במופע: בעל האולם, האמרגן, האמן, מזמין המופע? מי האחראי מבחינת החוק?

החוק והפסיקה של בית המשפט בישראל  אוסרים שימוש (שאינו אישי-ביתי) במוסיקה בלא הסדרת רשיון.   גם  בעל/מחזיק המקום (בלשון החוק- "החצרים"), אחראי לשמור על זכויות היוצרים בביצוע פומבי המתקיים במקום. במידה ושוכר האירוע (האמרגן/המפיק) לא ידאג לקבל רישיון, אקו"ם תראה גם את השוכר וגם את בעל המקום כמפרי זכויות יוצרים.
מפיק/ אמרגן משלם לאמן שכר טרחה על עבודתו בלבד, סכום זה אינו כולל תשלום ליוצרים גם במידה והאמן המופיע הינו חבר אקו"ם.

ככלל, כדי לא להגיע למצב של הפרת חוק זכות יוצרים, אנו ממליצים לפנ י כל שימוש ביצירה כלשהי ובכל צורה שהיא-לפנות אלינו ולקבל פרטים בהתאם. אקו"ם עומדת לרשות הציבור במתן הדרכה, הסברים משלימים, במידע מפורט על יצירות מוסיקליות וספרותיות ומחבריהן.

לחץ כאן לתעריף על אירועים משפחתיים

.

אני משתמש ב- 20 שניות של שיר בהצגה האם אני מחוייב לדווח ולשלם?
גם על- 20 שניות של שימוש בשיר מרפרטואר אקו"ם בתוך הצגה\מופע יש לדאוג לרישיון להשמעת מוזיקה מאקו"ם
אני מפיק מופע מחווה לשירי עוזי חיטמן....האם זה מספיק שאני משלם לאקו"ם או האם אני צריך לפנות גם למשפחה?
התשלום לאקו"ם הינה בעבור התמלוגים המגיעים ליוצר עבור השמעה פומבית מיצירותיו. התשלום אינו מכסה את הזכות המוסרית שנמצאת בידיו של היוצר בלבד. לכן, יש ליצור קשר עם היוצר (או אם יורשיו במקרה של יוצר ז"ל) לצורך הסדרת נושא זה.

זכות מוסרית:

זכות זו היא זכות אישית, המבטאת את הקשר שבין ליוצר ליצירתו. היוצר זכאי לקבל קרדיט כאשר עושים שימוש ביצירה וזכאי שלא יעשה בה כל שינוי או פעולה שיש בהם משום הפחתת ערך היצירה, ללא אישורו. הזכות המוסרית אינה ניתנת להעברה והיא נשארת בידי היוצר.

מהי זכות מוסרית?
הזכות המוסרית הינה זכות אישית,  שיש ליוצר ביצירתו. הזכות המוסרית מורכבת משני ראשים:
  • זכות ההורות – הזכות להיות מוכר כמחבר היצירה. מחבר יצירה זכאי לקבלת קרדיט על יצירתו בהיקף ובמידה המקובלים. דהיינו, בכל עותק של היצירה, הצגה פומבית או שידור יופיע שמו של היוצר.
  • הזכות לשלמות- היוצר זכאי, שלא ייעשה ביצירתו כל סילוף, פגימה או שינוי אחר- לא ניתן לשנות מילים ולחן של יצירה ללא אישור היוצר המקורי , או כל פעולה שיש בה משום הפחתת ערך ביחס לאותה יצירה, העלולה לפגוע בכבודו או בשמו של מחברה.  הזכות המוסרית מופרת כאשר נפגעים כבוד המחבר או שמו. אולם כבוד הוא דבר סוביקטיבי  וההחלטה נתונה לשיקול דעתו של ביהמ"ש.

זכות מוסרית אינה ניתנת להעברה ונשארת בידי יוצר היצירה, גם אם זכויות היוצרים ביצירה הועברו.

האם נדרש רישיון עבור שימוש ביצירה שאינה כלולה ברפרטואר אקו"ם?
מתוקף חוק זכות יוצרים, כל שימוש ביצירה מצריך את אישור היוצר. במקרה שמדובר ביצירה שאינה כלולה ברפרטואר אקו"ם, קבלת האישור עבור השימוש לא תטופל באמצעות אקו"ם.
מהו" רישיון הקלטה?"
רישיון ההקלטה של אקו"ם מעניק את הזכות להקליט, להפיק, להדפיס ולהפיץ מוצר הכולל יצירה/יצירות מרפרטואר אקו"ם.
האם נדרש רישיון להקלטת יצירה ספרותית?
כן .שימוש ביצירה ספרותית דורש רישיון.
האם הפקת קלטות וידיאו מצריכה רישיון בנוסף לרישיון ההקלטה?
בשכפול קלטות וידיאו או מוצר אחר המשלב קול ותמונה, בנוסף לרישיון ההקלטה המפורט לעיל, יש לקבל רשות לבצע גם סינכרוניזציה (שילוב בין קול ותמונה). במרבית המקרים אקו"ם נדרשת לקבל את אישור היוצר / בעל הזכויות של כל יצירה ויצירה.
האם נדרש רישיון עבור הקלטת יצירה שחוברה לפי הזמנה?
בדרך כלל התשלום שהיוצר קיבל עבור חיבור היצירה הוא על עצם עבודתו (שכר עבודה) ואינו כולל את זכויות ההקלטה, ההדפסה וכל שימוש אחר, שבידי אקו"ם.
יש לשלם עבור כל הקלטה והדפסה, גם של יצירה מוזמנת.
האם הרישיון מאפשר להשתמש בהקלטות מקוריות קיימות?
הרישיון מאקו"ם נוגע לזכויות היוצרים בלבד ואינו כולל את הזכות להשתמש בהקלטה מקורית קיימת של היצירה. זכות זו מצויה בדרך כלל בידי בעלי ההקלטה המקורית, המאסטר (על פי רוב חברות התקליטים או מפיקים פרטיים), שאליהם יש לפנות לקבלת רישיון נפרד.
האם הרישיון מתיר למשתמש לבצע שינויים ביצירה?
הרישיון מאקו"ם הוא עבור השימוש ביצירה כפי שהיא. כל שינוי ביצירה מחייב קבלת אישור מהיוצר. משתמש המבצע שינוי ביצירה, לרבות עיבוד ו/או תרגום, ללא קבלת אישור, חשוף לתביעה מהיוצר על פגיעה בזכות המוסרית.

זכות מוסרית:

זכות זו היא זכות אישית, המבטאת את הקשר שבין ליוצר ליצירתו. היוצר זכאי לקבל קרדיט כאשר עושים שימוש ביצירה וזכאי שלא יעשה בה כל שינוי או פעולה שיש בהם משום הפחתת ערך היצירה, ללא אישורו. הזכות המוסרית אינה ניתנת להעברה והיא נשארת בידי היוצר.

האם ניתן לבצע ולהקליט שיר שכבר בוצע והוקלט בעבר"( גירסת כיסוי?)"
לאחר שיצירה מרפרטואר אקו"ם הוקלטה על ידי היוצר או באישורו על ידי אמן אחר, ניתן להקליטה שוב ללא צורך בקבלת אישור מהיוצר, אולם ניתן לבצע את ההקלטה בכפוף לקבלת רישיון מראש מאקו"ם ובלבד שלא ייעשה בה כל שינוי מהותי ו/או סילוף.
כיצד נקבע גובה התמלוגים?
גובה התמלוגים נקבע על פי מספר פרמטרים:
  • סוג המוצר (אודיו או אודיו ויזואלי.)
  • מטרת המוצר (הפצה מסחרית או חלוקה בחינם.)
  • אחוז היצירות מרפרטואר אקו"ם מתוך סך כל היצירות במוצר.
  • מחיר המוצר לחנות או לצרכן, כאשר המוצר מיועד למכירה.
  • מספר העותקים שיודפסו.
האם יש לשלם תמלוגים עבור הקלטה שלא למטרה מסחרית?
כן. התמלוגים משולמים על עצם השימוש ביצירה, לכל מטרה שהיא. על כל הדפסה שהיא מעל לעותק אחד, יש לשלם תמלוגים.
האם יש לשלם תמלוגים עבור הקלטה שעדיין לא נמכרה?
כן. הקלטת המוצר והדפסתו מהוות שימוש ביצירה, עבורן יש לשלם תמלוגים.
אם ברצוני להעתיק ציטוט משיר על גבי מצבה מה עליי לעשות?
אקו"ם אינה גובה תשלום על שימוש מסוג זה. אנו פונים אל היוצר לקבלת הסכמתו לשימוש ביצירותיו ללא תמורה

לאישור שימוש ביצירה לצורך ציטוט על גבי מצבות, יש לפנות אל מחלקת מדיה כתובה, אל ליאת פכטר אריאלי / דויד אמויאל

בטלפונים 03-6113474 / 03-6113555 או בדואר אלקטרוני: davida@acum.org.il / ronitm@acum.org.il

אם אני מעוניין להעלות סרטון ליוטיוב האם אני נדרש לבקש רשות על כך? לשלם תמלוגים?
שתי הערות מקדמיות:
  1. התשובה מתיחסת לסרטון שאינו מהווה סרטון תדמית/פרסומת/תעמולה וכד'.
  2. אקו"ם מייצגת את זכויות היוצרים של מלחינים, מחברים, סופרים, משוררים ומו"לים.

אתר יוטיוב עובד ברישיון אקו"ם, המאפשר למשתמשים להעלות סרטונים המשלבים מוסיקה מרפרטואר אקו"ם. יוטיוב משלמת תמלוגים לאקו"ם עבור צפיות בסרטונים אלה. על כן, אינך נדרש לפנות לאקו"ם או לשלם תמלוגים לפני העלאת הסרטון, זאת  בכפוף לכך שהסרטון אינו מהווה סרטון תדמית/פרסומת וכד' (שאז חלות המגבלות המפורטות בשאלה הבאה)

יחד עם זאת, רישיון אקו"ם אינו כולל את הזכות המוסרית של היוצרים, וכן אינו כולל זכות שימוש בזכויות של אחרים הדרושות לצורך העלאת יצירות לאינטרנט כדוגמת: הזכויות של בעלי ההקלטות הזכויות של המבצעים, ולכן כל אחד מבעלי הזכויות הנ"ל, רשאי לפעול להסרת הסרטון מהאתר אם זכותו מופרת, וכן רשאי לדרוש שבטרם העלאת הסרטון יוסדר רישיון לשימוש בזכות שהוא מייצג.

בהעלאת הסרטון, יש לציין את שם השיר, המבצע ואף את שמות היוצרים (מחבר/מלחין וכו') של השיר המקורי (קרדיט).

שילבתי מוזיקה בסרטון תדמית לחברה/ עמותה, בסרטון למועמד או מפלגה לתעמולת בחירות או בסרטון פרסומת למוצר,האם ניתן להעלות אותו ליוטיוב?
הסכם הרישיון של אקו"ם עם יוטיוב אינו מאפשר שימוש ביצירות מרפרטואר אקו"ם לצורך פרסומת, קידום מכירות, שיווק, או כל שימוש מסחרי אחר וכן לצורך תעמולת בחירות והתרמות. לקבלת רישיון מאקו"ם עבור שימושים אלו, יש לפנות למחלקת רישיונות פרטניים באקו"ם:

ליצירת קשר:

ליאת פכטר-אריאלי  – מנהלת מחלקת רישיונות פרטניים 03-6113474

ronitm@acum.org.il

האם אני יכול להעלות קאבר (גרסת כיסוי) שעשיתי ליוטיוב?
אתר יוטיוב עובד ברישיון אקו"ם, המאפשר למשתמשים להעלות סרטונים המשלבים מוסיקה מרפרטואר אקו"ם. על כן, ניתן להעלות גרסת כיסוי לשיר לאתר יוטיוב.

יש לזכור שרישיון אקו"ם אינו כולל את הזכות המוסרית של היוצרים, ואינו כולל זכות שימוש בזכויות  של אחרים הדרושות לצורך העלאת יצירות לאינטרנט. לכן, אם אתה עושה שימוש גם בזכויות של אחרים כדוגמת הזכויות של בעלי ההקלטות (הקלטה של פלייבק קיים ), . כל אחד מבעלי הזכויות הנ"ל, רשאי לפעול להסרת הסרטון מהאתר אם זכותו מופרת, וכן רשאי לדרוש שבטרם העלאת הסרטון יוסדר רישיון לשימוש בזכות שהוא מייצג.

בהעלאת הסרטון, יש לציין את שם השיר, המבצע ואף את שמות היוצרים (מחבר/מלחין וכו') של השיר המקורי (קרדיט).

אם אני מעוניין לפתוח אתר אינטרנט העושה שימוש במוזיקה ואין לי הכנסות, האם אני צריך רישיון?
כן. על פי חוק זכות יוצרים, שימוש ביצירה או בחלק ממנה מצריך קבלת רישיון מבעלי הזכויות בה. לכן, כל אחד אשר רוצה לשלב יצירות מרפרטואר אקו"ם באתר אינטרנט צריך להסדיר רישיון אינטרנט מאקו"ם לשימוש בהן. התעריף עבור הרישיון נקבע בהתאם להיקף ולמהות השימוש ביצירות באתר וכן בהתאם לאופיו של האתר.

למידע נוסף לגבי תעריפי אקו"ם לאתרים ללא הכנסות ועד 50,000 כניסות בחודש, היכנסו ללינק הבא

אם אני מפעיל אתר שמציג מילים/תווים/אקורדים של שירים לועזיים, האם עליי לרכוש רישיון דרככם?
אקו"ם מעניקה רישיון להצגת טקסטים של יוצרים ישראלים בלבד ולא מנהלת זכויות יוצרים בטקסטים של שירים לועזיים. לקבלת רישיון להצגת טקסטים של שירים לועזיים, יש לפנות למייצגים של היצירות השונות בארץ (באם קיימים) או למו"לים הרלבנטיים בחו"ל. את פרטי המייצגים בארץ ניתן לראות עבור כל יצירה במנוע חיפוש היצירות באתר אקו"ם.