Menu

טקס פרסי אקו"ם לשנת תשע"ח 2018-19
אקו"ם מכריזה על הזוכים בתחום המוסיקה הפופולארית

פרס ע"ש נעמי שמר על מפעל חיים לברי סחרוף
פרס ע"ש אהוד מנור על מפעל חיים לרמי פורטיס
ההחלטה להעניק פרס מפעל חיים לרמי פורטיס וברי סחרוף ביחד, נובעת מהרצון להנציח את גודל המפץ המשותף שיצרו שניהם כאשר חזרו לארץ מבלגיה בסוף שנות השמונים. האלבום "סיפורים מהקופסא" שעליו חתום פורטיס, את שיריו הם הלחינו ביחד, וסחרוף הפיק מוזיקאלית, מסמן יותר מכל את לידתו של צליל הרוק הישראלי האלטרנטיבי המאופיין ביותר בכל הזמנים.
בדרכם המיוחדת, מסמל כל אחד מהם את האפשרות להיות אמן אלטרנטיבי בישראל. יוצר שאינו מתכופף מול מוסכמות, ששומר על החופש והדרך, גם מול כל הפיתויים הכלכליים. זה התחיל ב"פלונטר" ו"רד מעל מסך הטלוויזיה שלי", הרגעים הכי Pנקיסטיים שנצרבו בתרבות הישראלית. וזה מגיע עד היום לברי סחרוף, האיש שאינו מוכן לשחק את המשחק התקשורתי, ממעט להתראיין, אינו נוכח בטלוויזיה, ובכל זאת שומר על מעמדו כאחד המוזיקאים הנערצים ביותר.
ברי סחרוף יצא לקריירת סולו, שברגעיה הראשונים נראתה כמו ניסיון להתמודד עם הצל הכבד שמטילה הפרסונה הפורטיסית. אבל תוך זמן קצר הוא מצא לעצמו את הקול הייחודי שלו, ומאז הם יכולים לשתף פעולה, מתי ואיך שירצו. להתחבר לסיבובי הופעות, ובעיקר, למרות גילם המתקדם, להישאר האנשים הכי צעירים ברוק הישראלי. גם אחרי גיל 60.
ברי סחרוף ורמי פורטיס, שניהם כותבים ענקיים ומבצעים נפלאים. שניהם דמויות כריזמטיות ונוכחות בתרבות. הם אנשים שיצרו ז'אנר ייחודי במוזיקה הישראלית, ועדין לא נחים וממשיכים לחפש את הדבר הבא. שניהם אנשים עם אמירה, מרכז כובד ומעוף. פורטיס תזזיתי יותר ואנרגטי. לסחרוף של את קסם הנסיך השקט. אבל שניהם ביחד הם עילויים שדורות שלמים של מאזינים ויוצרים חבים להם אינסוף רגעי חסד.
פורטיס וסחרוף, עם הקשר העמוק למוזיקה מזרחית מצד אחד ולרוק אטלרנטיבי וPאנק מאידך, הם גם הסימבול הטוב ביותר למיש-מש הישראלי שמערבב זרמים, גלויות ומוצאים.
רמי פורטיס המשוגע, כמו שקראו לו פעם וברי סחרוף הנסיך הם מהדמויות שהכי נעים וכיף להתהדר בהם. ישראל הכי יפה עם הגיטרה החשמלית המושלמת. ועל כך הם מקבלים השנה פרסי מפעל חיים של אקו"ם.

פרס הישג השנה ע"ש סשה ארגוב למלחין השנה- דורון מדלי

"Toy" הוא יותר משיר, והזכייה שלו באירוויזיון, שמרכיב משמעותי ממנה מונח על כתפיו של מדלי, הופכים אותו לאחד מאנשי השנה במוזיקה הישראלית.
"toy" עשה המון רעש. ובצדק. ועדיין, כשמתפזר כל הרעש, צריך לזכור ש"toy" מתחיל ממנגינה מוצלחת, מלאה הפתעות והמצאות (שמדלי כתב ביחד עם סתיו בגר ונטע ברזילי). וכך כמו ברבים משיריו הקודמים ואלו האחרונים, מ"תל אביב" ועד "מהפיכה של שמחה" ו"טיקיטאס" של נועה קירל וסטפן- מדלי יודע ללחוץ ולהביא את ה"הוק" (HOOK) המוזיקאלי שמשדרג שיר לרמת להיט על. ועל כך הוא מקבל את פרס מלחין השנה.

פרס הישג השנה ע"ש עוזי חיטמן לאלבום – "משתלבים בנוף"- אלון עדר ולהקה
ועדת הפרס החליטה להעניק את פרס אלבום השנה לאלון עדר ולהקה על האלבום ״משתלבים בנוף״. באלבומו מציג אלון קול ייחודי בנוף המוסיקלי העכשווי עטוף בכישרון וכבוד. הוא מצליח לשלב ביצירתו שירים מורכבים חכמים מרגשים ושפה נועזת וכובשת. בולט לאוזן שהוא מכבד את מקורות הצליל שהשפיעו עליו ועם זאת מצליח לשלב ולייצר גם צבע חדש ועדכני. השימוש שעושה אלון בנגנים בשר ודם והעיבודים המיוחדים הופכים את ההאזנה לאלבומיו לחוויה מרגשת ומהנה ועל כך מוענק לו פרס אקום.

פרס הישג השנה ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה- "שמישהו יעצור אותי"
מילים, לחן וביצוע- עדן חסון, עיבוד- עדן חסון ויעקב למאי
השיר של עדן חסון זוכה בתואר שיר השנה לא רק כי הוא שיר מושלם. זה גם שיר שמצליח במילים פשוטות אבל חזקות להעביר היטב תחושה של דור צעיר ומבולבל, שמנסה למצוא את מקומו בעולם. "שמישהו יעצור אותי" הוא כביכול שיר אהבה לאישה לא מושגת. אבל הוא גם קריאה כמעט נואשת של איש צעיר שרוצה שהעולם יבחין בו. "שמישהו יעצור אותי" אינו זעקה, הוא מושר כמעט באגביות, ודווקא בזה כוחו הגדול. עדן חסון, כמו רבים מבני דורו, מתים כבר להתקדם, ושישמעו אותם. הכוחות שעוצרים אותם, הם נסתרים, קשה לשים עליהם אצבע, ולכן גם הזעקה היא בעצם ללא כתובת.
עדן חסון הוא אחד הקולות הרעננים ביותר שצצו במוזיקה הישראלית בשנה האחרונה, וסביר שעוד נשמע ממנו הרבה. "שמישהו יעצור אותי" מציב עבורו רף גבוה.

פרס הישג השנה ע"ש ענבל פרלמוטר על הישג השנה לתגלית בניה ברבי
יש זמרים שכובשים את ראשי המצעדים ויש זמרים שהאמת שבהם כובשת את הלב ויש זמרים שהם שני הדברים יחד, כזה הוא בניה ברבי. בניה הוא לב אחד גדול, זמר עם קול נדיר שמורגשת ממנו האמת והכנות, הוא פרץ לחיינו ממש בשנים האחרונות ואין ספק שהוא יישאר כאן כזמר מוביל לעוד שנים רבות.

פרס הישג השנה ע"ש יוסי בנאי על הישג השנה למחבר אבי אוחיון
כאשר הכותב שם את האומנות בראש מעייניו, כאשר הכותב אוהב את השיר יותר מאשר את עצמו.
כאשר לכותב חשובה הצלחת האמן יותר מהצלחתו שלו, וכאשר הכותב יוצר לשם שמיים ולא לשם האדרת העצמי נפתחים צוהרי היצירה ומגיעות דרכו יצירות מופלאות לעולם. זהו אבי אוחיון, תרומתו ואהבתו לזמר העברי הם מעל לכל דמיון. התברכנו שיש בקרבנו יוצר כמותך אבי. בעזרת השם תמשיך לרפד את חיינו במנגינות ובמילים טובות ואמיתיות כמו שעשית עד היום.

פרס ע"ש יאיר רוזנבלום על הישג השנה למעבד סתיו בגר
סתיו הוא מפיק מוזיקלי, מעבד, מלחין, ומנהל אמנותי ישראלי שפרץ אל התודעה הישראלית בשנתיים האחרונות. בגר חי ונושם מגיל צעיר מוסיקה בבית.
את תחילת דרכו כמפיק מוסיקאלי עצמאי פרץ בגר עם הלהיט "זנזיבר" של טליסמאן ומשם סימן דרכו אל הפסגה אותה כבש עם שני הלהיטים המטורפים של השנה שעברה "TOY" שזכה באירוויזיון 2018, אותו כתב, הלחין, הפיק ועיבד לצד דורון מדלי, ו"שני משוגעים" של עומר אדם שגרף מיליוני צפיות ביוטיוב וכיכב במצעדים. עבודתו של סתיו ייחודית סתיו יודע להתאים את "התבלין" המוסיקאלי לאמן המבצע באופן מושלם, הוא מחדש, ומעיז, משלב ביטים ובס, מוסיקה אלקטרוניות עם נגיעות ים תיכוניות רכות והכל משתלב באופן מושלם. אנו צופים לסתיו גדולות..

פרסי עידוד היצירה

פרס ע"ש עלי מוהר לעידוד פרסום היצירה למחברת- שרון טובה לוי
בכתיבתה הישירה, המקורית והייחודית מבטאת שרון טובה לוי מעין מסע אישי בין רגשות וסיפורים חלקם כאילו רחוקים, חלקם אישיים נוגעים ומרגשים. לוי מובילה את המאזין אל מקומות חדשים ומרגשים, לגעת בנפש, ולהדהד רעיונות ומנגינות .

פרס ע"ש דניאל סמבורסקי לעידוד פרסום היצירה למלחינה- בר חן
בר יוצרת צעירה ומבטיחה, בכתיבתה בוחרת אלמנטים מוסיקאליים יחודיים נגיעות של קאנטרי, בלוז, רוק רך, כתיבתה ייחודית ומרגשת הסוחפת את המאזין לעולם מוסיקאלי נעים ואיכותי.

פרס ע"ש בית היוצר להפקת אלבום ליוצר יינון מועלם
ינון מועלם. אחת הדמויות הבולטות בתחום מוסיקת העולם, מוסיקת השורשים, שקיומה ושימורה כל כך חשוב, יינון מועלם עושה זאת בצורה מופלאה, חברי הוועדה מאחלים ליינון להמשיך ולתת מיצירותיו המופלאות לעולם

חברי ועדת השיפוט : אברהם טל, גל אוחובסקי, דיקלה, יאיר ניצני ופיטר רוט 

פרסים מיוחדים:

פרס הוקרה על מפעל חיים מטעם אקו"ם ואיגוד המפיקים והאמרגנים בישראל למפיק שלמה צח על תרומתו רבת השנים לתרבות וליצירה הישראלית
שלמה צח נולד בטבריה. בתום לימודיו עבר לגור בתל אביב. התגייס לשורות המוסד, נשלח לתפקידי שטח באפריקה, שם אימן יחידות שונות לאבטחת אישים.
לאחר חזרתו לישראל נמשך צח לעולם המוזיקה. הופיע בלהקת כרמון בניהולו של יונתן כרמון. בתחילת שנות השישים היה שותף בהרכב מוזיקלי, שלישיית "גידי, צח וגילה". עם פרישתה של גילה בשנת 1964, יזם את הצטרפותה של חנה דרזנר הצעירה, לימים אילנית, לשלישייה חדשה שהקים בשם "גידי, צח וחנה". כעבור זמן קצר פרש גידי, ואילנית וצח נותרו כצמד בשם אילן ואילנית. בהופעותיהם ניגן צח בגיטרה והיה קול שני לאילנית. הצמד זכה להצלחה גדולה מאוד בשנות השישים בישראל ובעולם, וייצג את ישראל בפסטיבלים בינלאומיים; האלבום האחרון של הצמד, "ישראל שלי חוגגת", יצא לאור בשנת 1973, ולאחריו כשהתפרק הצמד, שלמה פתח משרד הפקות עצמאי ועבד לאורך השנים עם כישרונות צעירים רבים בתחום המוסיקה, וסייע להם להתפרסם ולפתח קריירה מצליחה, ביניהם אילנית, בעז שרעבי, אדם, אילנה אביטל, יזהר כהן, דוד ד'אור, דפנה דקל ועוד
צח גילה יוצרים, משוררים, פזמונאים ותמלילנים מהבולטים בזמר העברי ובהם עוזי חיטמן, דודו ברק, נתן כהן, חיים קינן, גלעד בן שך, חמוטל בן זאב ותומר הדדי. כמו כן, עבד עם אמנים רבים שייצגו את ישראל באירווזיון ביניהם- אילנית, יזהר כהן, דוד ד'אור ועוד.
על תרומתו הרבה לזמר העברי ולתרבות בישראל, החליט ארגון האמרגנים והמפיקים בישראל יחד עם אקו"ם, להעניק לצח את הפרס.

פרס ע"ש ידידיה אדמון מטעם דירקטוריון אקו"ם לדקלון (יוסף לוי) על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית

יוסף הלוי הלא הוא דקלון, נולד וגדל בכרם התימנים בתל אביב. כבר בגיל צעיר התגלה כנעים זמירות. בשנת 1972 הקים יחד עם בן מוש את להקת "צלילי הכרם" המיתולגית. הלהקה המוצלחת פעלה מעל עשור.
דקלון הינו מאבותיה המייסדים של המוסיקה הים תיכונית בארץ ופרץ דרך יחד עם אמנים נוספים בתקופה זו לרבים מן האמנים אז והיום.
שיתף פעולה עם מיטב האמנים בארץ ביניהם- אהוד בנאי, סגיב כהן, הדג נחש, אהובה עוזרי ז"ל ועוד ועוד. על היותו פורץ דרך, על תרומתו הענפה למוסיקה הישראלית ועוד החליט דירקטוריון אקו"ם להעניק לו את הפרס.

פרס ע"ש אהרון אשמן מטעם דירקטוריון אקו"ם לאבינועם (אבי) קורן על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית
"יותר מזה אנחנו לא צריכים", "בוא הביתה", "שלווה", "רוח שטות", שהפכו לחלק מפס הקול הישראלי יחד עם פזמונים רבים וטובים נוספים שקצרה היריעה מלהכיל נמנים על יצירותיו המופלאות של אבינועם- אבי קורן.
קורן הינו פזמונאי, מחבר ומתרגם. בין עבודותיו יצירות למחזות זמר, סרטים והצגות.
הוא הפיק הגיש וערך תכניות רדיו בגל"צ, קול ישראל ורדיו 103FM.
קורן תרם תרומה משמעותית וענפה לזמר העברי על גווניו ועל כך ועוד, החליט דירקטוריון אקו"ם להעניק לו פרס מיוחד מטעמו

במעמד הטקס יצוינו השירים המושמעים ביותר על פי נתוני אקו"ם און אייר לשנת תשע"ט 2018- 2019

השיר הישראלי המושמע ביותר – "שני משוגעים" – בביצוע עומר אדם
מילים ולחן: סתיו בגר, אליה רוסיליו, עיבוד: סתיו בגר

השיר הלועזי המושמע ביותר – "One Kiss" בביצוע Dua Lipa / Calvin Harris
למו"לים המייצגים בארץ- זזטה מיוזיק בע"מ ולדליה הוצאה לאור

טקס הפרסים יתקיים ביום רביעי 12.6.19

אולם "תיאטרון הסינמה" במתחם הסינמה סיטי גלילות

מנחה: אורי גוטליב

במאי: זיו דאלי, ניהול מוסיקאלי: אייל מזיג, מפיקה: לימור נתח-דיין

.